Je mag niet veralgemenen. Werkgevers hebben werknemers nodig, maar hier in België worden de winstmarges steeds kleiner omdat het product steeds goedkoper moet worden (omdat iedereen recht heeft om het te kunnen kopen). Winst in bedrijven (beursgenoteerde en andere) zijn niet om naar huis te schrijven; als belegger kan ik het weten. Het verschil tussen investeren in bedrijven en onroerend goed wordt steeds kleiner; waarbij je dan bij onroerend goed, bij een kleiner "dividend", wel kapitaal waarborg hebt.
Roland
Roland, ja en nee... je hebt deels gelijk. Een werknemer is voor de meeste bedrijven nog steeds de grootste kost. Niet alleen het loon, maar al de lasten die de bedrijven hiervoor dragen. Hoe raar het ook mag klinken, KMO's hebben hier meer kosten dan de hele grote bedrijven (waar werknemers soms als onkosten worden ingebracht en intern verhuurd worden om zo als kost te kunnen fungeren). Ik spreek nu nog niet fiscaal gezien... dat is nog een heel ander paar mouwen.
Wat is de snelste en op termijn goedkoopste manier om met minder volk, veel winst te maken? Uitbesteden? Nope, dat hebben er al heel veel geprobeerd. Bedrijven in Tsjechië, India en andere (ondertussen voor sommige al voormalige) lage-loon landen, zijn helemaal niet zo goedkoop als eerst gedacht. Bijkomend is het soms logistiek niet eenvoudig om deze te gaan voorzien en vooral te controleren.
Ervaring inkopen en de mindere werkkrachten ontslaan... nee, nog een vele grotere kost. Maar wel deels een oplossing door de mensen die vertrekken (pensioen, ander job...) niet te vervangen door externen, maar intern op te vangen door jonge mensen die nog opgeleid kunnen worden).
Dus wat schiet er dan nog over: digitaliseren en verschuiven, her-opleiden en mensen proberen te plaatsen op de juiste positie en ze de juist motivatie geven om tegen een of andere vergoeding (daarom niet altijd financieel) extra taken te gaan laten uitvoeren.
Heel toevallig ben ik vorige week officieel door mijn werkgever benoemd tot Change Enabling Ambassador. Om een heel heel lang verhaal kort te maken: we gaan zoeken naar bepaalde Hot-skills (vaardigheden die voor die bepaalde functies noodzakelijk zijn), we gaan bepaalde profielen opstellen, we gaan mensen via heel eenvoudige opleidingen (Peer-to-peer, zelfstudie, on-desk, stages...), proberen aan de ideale en bij hen passende job (intern) te helpen. We hebben hiervoor een aantal talenten-scan's uitgevoerd en deze in een soort van "rijbewijs" gegoten. Aan de hand van die talenten kunnen we deze personen dan ook weer stimuleren om bepaalde jobs te gaan invullen, hun mogelijke "zwaktes" te gaan verbeteren (ook hun soft-skills) en hun kennis te verbreden, ver buiten hun functie.
Het leuke hieraan en voor mij de uitdaging: Door het verdwijnen van bepaalde jobs, gaan er nieuwe jobs gecreëerd moeten worden. Veel bestaande jobs gaan geautomatiseerd worden, waardoor eigenlijk enkel nog een controle-functie of back-up functie van veel taken overblijft. In mijn taakomschrijving (ik bestel wagens en dit bestaat uit een aantal controles uitvoeren en bestanden klaarzetten om via een platform naar de dealer te krijgen), zal dus mijn taak bijvoorbeeld zijn om na te gaan of alle data correct wordt verstuurd en opgepikt. Indien dit dan niet gelukt is, zal ik moeten gaan kijken wat er foutgelopen is, het oplossen, het registreren, het analyseren met de meer technische diensten en de oplossingen testen en uitrollen in business. Tevens zal ik dan ook werkinstructies moeten voorzien voor mijn collegae en opleidingen moeten voorzien. (Opgelet: dit is een fictief voorbeeld). Nog een neveneffect van digitaliseren: je data moet steeds 100% correct zijn of je kan er beter mee stoppen. Dus je gaat ook aan datamanagement en datamining moeten gaan doen. Dit kan heel ruim gaan (vanuit marketing oogpunt), tot zeer lokaal via IKZ (interne kwaliteitszorg).
Ze hadden bij ons al heel snel door dat dit niet voor iedereen weggelegd was en dat er dus bijsturing en motivatie nodig is vanuit de werkvloer. Daar ga ik mij de volgende jaren mogen mee bezighouden... naast mijn dagelijkse job.
Koen, werk is er altijd genoeg... neem het van mij aan. Maar soms moet je ergens beginnen waar je nooit dacht te moeten beginnen. Soms zit je dan, zoals in mijn geval, daar 20 jaar later nog. Probeer je zoveel mogelijk te informeren over wat er veel gevraagd wordt op de markt en kijk naar bijscholing, indien nodig. Dit kan nooit kwaad. En vergeet niet dat jij de man bent die zij zoeken. Niet omgekeerd!