Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

svvander

Citaat van: rgp op 08 juni 2020, 17:49:27 PM
Je mag niet veralgemenen.  Werkgevers hebben werknemers nodig, maar hier in België worden de winstmarges steeds kleiner omdat het product steeds goedkoper moet worden (omdat iedereen recht heeft om het te kunnen kopen).  Winst in bedrijven (beursgenoteerde en andere) zijn niet om naar huis te schrijven; als belegger kan ik het weten.  Het verschil tussen investeren in bedrijven en onroerend goed wordt steeds kleiner; waarbij je dan bij onroerend goed, bij een kleiner "dividend", wel kapitaal waarborg hebt.

Roland

Roland, ja en nee... je hebt deels gelijk. Een werknemer is voor de meeste bedrijven nog steeds de grootste kost. Niet alleen het loon, maar al de lasten die de bedrijven hiervoor dragen. Hoe raar het ook mag klinken, KMO's hebben hier meer kosten dan de hele grote bedrijven (waar werknemers soms als onkosten worden ingebracht en intern verhuurd worden om zo als kost te kunnen fungeren). Ik spreek nu nog niet fiscaal gezien... dat is nog een heel ander paar mouwen.

Wat is de snelste en op termijn goedkoopste manier om met minder volk, veel winst te maken? Uitbesteden? Nope, dat hebben er al heel veel geprobeerd. Bedrijven in Tsjechië, India en andere (ondertussen voor sommige al voormalige) lage-loon landen, zijn helemaal niet zo goedkoop als eerst gedacht. Bijkomend is het soms logistiek niet eenvoudig om deze te gaan voorzien en vooral te controleren.
Ervaring inkopen en de mindere werkkrachten ontslaan... nee, nog een vele grotere kost. Maar wel deels een oplossing door de mensen die vertrekken (pensioen, ander job...) niet te vervangen door externen, maar intern op te vangen door jonge mensen die nog opgeleid kunnen worden).
Dus wat schiet er dan nog over: digitaliseren en verschuiven, her-opleiden en mensen proberen te plaatsen op de juiste positie en ze de juist motivatie geven om tegen een of andere vergoeding (daarom niet altijd financieel) extra taken te gaan laten uitvoeren.

Heel toevallig ben ik vorige week officieel door mijn werkgever benoemd tot Change Enabling Ambassador. Om een heel heel lang verhaal kort te maken: we gaan zoeken naar bepaalde Hot-skills (vaardigheden die voor die bepaalde functies noodzakelijk zijn), we gaan bepaalde profielen opstellen, we gaan mensen via heel eenvoudige opleidingen (Peer-to-peer, zelfstudie, on-desk, stages...), proberen aan de ideale en bij hen passende job (intern) te helpen. We hebben hiervoor een aantal talenten-scan's uitgevoerd en deze in een soort van "rijbewijs" gegoten. Aan de hand van die talenten kunnen we deze personen dan ook weer stimuleren om bepaalde jobs te gaan invullen, hun mogelijke "zwaktes" te gaan verbeteren (ook hun soft-skills) en hun kennis te verbreden, ver buiten hun functie.

Het leuke hieraan en voor mij de uitdaging: Door het verdwijnen van bepaalde jobs, gaan er nieuwe jobs gecreëerd moeten worden. Veel bestaande jobs gaan geautomatiseerd worden, waardoor eigenlijk enkel nog een controle-functie of back-up functie van veel taken overblijft. In mijn taakomschrijving (ik bestel wagens en dit bestaat uit een aantal controles uitvoeren en bestanden klaarzetten om via een platform naar de dealer te krijgen), zal dus mijn taak bijvoorbeeld zijn om na te gaan of alle data correct wordt verstuurd en opgepikt. Indien dit dan niet gelukt is, zal ik moeten gaan kijken wat er foutgelopen is, het oplossen, het registreren, het analyseren met de meer technische diensten en de oplossingen testen en uitrollen in business. Tevens zal ik dan ook werkinstructies moeten voorzien voor mijn collegae en opleidingen moeten voorzien. (Opgelet: dit is een fictief voorbeeld). Nog een neveneffect van digitaliseren: je data moet steeds 100% correct zijn of je kan er beter mee stoppen. Dus je gaat ook aan datamanagement en datamining moeten gaan doen. Dit kan heel ruim gaan (vanuit marketing oogpunt), tot zeer lokaal via IKZ (interne kwaliteitszorg).
Ze hadden bij ons al heel snel door dat dit niet voor iedereen weggelegd was en dat er dus bijsturing en motivatie nodig is vanuit de werkvloer. Daar ga ik mij de volgende jaren mogen mee bezighouden... naast mijn dagelijkse job.

Koen, werk is er altijd genoeg... neem het van mij aan. Maar soms moet je ergens beginnen waar je nooit dacht te moeten beginnen. Soms zit je dan, zoals in mijn geval, daar 20 jaar later nog. Probeer je zoveel mogelijk te informeren over wat er veel gevraagd wordt op de markt en kijk naar bijscholing, indien nodig. Dit kan nooit kwaad. En vergeet niet dat jij de man bent die zij zoeken. Niet omgekeerd!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

Citaat van: Rangeerduivel op 09 juni 2020, 19:59:27 PM
behalve hoog in de bergen vallen de winters daar best mee hoor.
Dan was je duidelijk niet in de Cevennes... daar woont geen kat meer. En die zijn daar niet weggelopen omdat het daar zo goed wonen was...

steamdriven

Ik weet niet wat het profiel is dat Koen heeft en zoekt maar wij zoeken steeds gemotiveerde talenten in vele verschillende sectoren. We krijgen veel kritiek maar een slechte werkgever is het niet (vind ik). Ik ben best trots op het bedrijf waarvoor ik werk. Bijkomend voordeel is dat men geen kansen verliest door leeftijd, kleur of geslacht.

www.despoorwegenwervenaan.be

Succes aan eenieder die het wil proberen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mardig23

Er staat één ding vast Bart, als mijn boel plots niet meer zou draaien, is uw werkgever de eerste waar ik zou informeren ;)
Mvg Karl

Havoc

Citaat van: svvander op 09 juni 2020, 20:16:53 PMErvaring inkopen en de mindere werkkrachten ontslaan... nee, nog een vele grotere kost. Maar wel deels een oplossing door de mensen die vertrekken (pensioen, ander job...) niet te vervangen door externen, maar intern op te vangen door jonge mensen die nog opgeleid kunnen worden).
Dus wat schiet er dan nog over: digitaliseren en verschuiven, her-opleiden en mensen proberen te plaatsen op de juiste positie en ze de juist motivatie geven om tegen een of andere vergoeding (daarom niet altijd financieel) extra taken te gaan laten uitvoeren.

Heel toevallig ben ik vorige week officieel door mijn werkgever benoemd tot Change Enabling Ambassador. Om een heel heel lang verhaal kort te maken: we gaan zoeken naar bepaalde Hot-skills (vaardigheden die voor die bepaalde functies noodzakelijk zijn), we gaan bepaalde profielen opstellen, we gaan mensen via heel eenvoudige opleidingen (Peer-to-peer, zelfstudie, on-desk, stages...), proberen aan de ideale en bij hen passende job (intern) te helpen. We hebben hiervoor een aantal talenten-scan's uitgevoerd en deze in een soort van "rijbewijs" gegoten. Aan de hand van die talenten kunnen we deze personen dan ook weer stimuleren om bepaalde jobs te gaan invullen, hun mogelijke "zwaktes" te gaan verbeteren (ook hun soft-skills) en hun kennis te verbreden, ver buiten hun functie.

Het leuke hieraan en voor mij de uitdaging: Door het verdwijnen van bepaalde jobs, gaan er nieuwe jobs gecreëerd moeten worden. Veel bestaande jobs gaan geautomatiseerd worden, waardoor eigenlijk enkel nog een controle-functie of back-up functie van veel taken overblijft. In mijn taakomschrijving (ik bestel wagens en dit bestaat uit een aantal controles uitvoeren en bestanden klaarzetten om via een platform naar de dealer te krijgen), zal dus mijn taak bijvoorbeeld zijn om na te gaan of alle data correct wordt verstuurd en opgepikt. Indien dit dan niet gelukt is, zal ik moeten gaan kijken wat er foutgelopen is, het oplossen, het registreren, het analyseren met de meer technische diensten en de oplossingen testen en uitrollen in business. Tevens zal ik dan ook werkinstructies moeten voorzien voor mijn collegae en opleidingen moeten voorzien. (Opgelet: dit is een fictief voorbeeld). Nog een neveneffect van digitaliseren: je data moet steeds 100% correct zijn of je kan er beter mee stoppen. Dus je gaat ook aan datamanagement en datamining moeten gaan doen. Dit kan heel ruim gaan (vanuit marketing oogpunt), tot zeer lokaal via IKZ (interne kwaliteitszorg).
Ze hadden bij ons al heel snel door dat dit niet voor iedereen weggelegd was en dat er dus bijsturing en motivatie nodig is vanuit de werkvloer. Daar ga ik mij de volgende jaren mogen mee bezighouden... naast mijn dagelijkse job.

Sorry Sven, als ik dat hoor dan ga ik lopen. Dit is een volle kaart bij de Bullshit-Bingo.

Op het werk hebben we ook zo'n exemplaar van de US mentaliteit managers lopen. Sindsdien is je email je personeelsnummer. Hopen mensen niet vervangen, plaatsen opgevuld door "rollen" in te vullen en "competentie matrices", "big data" en andere zever. Resultaat, alles loopt vierkant, iedereen die kan loopt weg, hopen ervaring weg, motivatie onder nul. En wat is DE oplossing van zo iemand? We gaan opruimen, papier wegdoen en de venstertabletten leegmaken, dat motiveert de mensen. Nog een hoop archief en nuttige info de container op. En dan maar niet begrijpen dat het nog slechter gaat.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Jij kan dit bullshit vinden Johan, dat is je volste recht. Maar dan denk ik dat mijn rol daar juist van pas komt. Ik denk dat ze je niet correct ondersteunen. (En ik weet heel goed het gaat: elkaar opjutten over "al diene bullshit" aan het koffiemachien of aan tafel). Het zijn veel termen, dat klopt. Maar er is echt wel werk van gemaakt in ons geval. Probeer door alle termen en processen door te zien en neem van mij aan dat het zal moeten.

Weet dat het overal zo aan het gaan is. Sterker nog, bij één van onze concurrenten zijn ze er zelf in geslaagd om hun personeel, opnieuw te laten solliciteren voor hun eigen job.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: svvander op 10 juni 2020, 07:06:06 AMWeet dat het overal zo aan het gaan is. Sterker nog, bij één van onze concurrenten zijn ze er zelf in geslaagd om hun personeel, opnieuw te laten solliciteren voor hun eigen job.

Je bent te laat, hebben ze bij ons gedaan. Nog zoveel mensen die gewoon opgestapt zijn. Nog eens zoveel jaar ervaring kwijt. Op 1 domein is zo op 2 maand tijd meer dan 50 jaar ervaring weg gegaan. Een domein waarvoor in dit land maar 2 spelers op de markt zijn.

Van al de voorgestelde veranderingen die ze na verschillende negatieve adviezen toch doorgevoerd hebben zijn ze die nu stilaan aan het terugdraaien. Al die externe studiebureaus die het dik opgestreken hebben die zie en hoor je niet meer. Wel zijn al de mensen die uit die functies verdreven zijn er niet meer of willen die niet meer terug omdat ze de zever moe zijn. Gevolg is nog meer geschuif waarbij er "verkeerde" personen op plaatsen terecht komen waar het gaat mislopen. Alle management bullshit, assesments, coaching, on the job training en consultancy ten spijt. Dat is de realiteit.

Gevolg is dat ingenieurs die technische dingen deden nu administratieve afhandeling van aankoop moeten doen, techniekers die aan machines sleutelden de planning gaan doen en diegenen die administratieve planning deden die gaan nu zeggen hoe techniek zijn job moet uitvoeren en wat er technisch moet gebeuren. Komt goed want al die bullshit die je noemt die zegt dat het goed komt.

Ze zijn nu al bijna 3 jaar over processen aan het lullen. Niet er iets aan doen, over lullen. De realiteit is dat omdat iedereen weg is niemand nog weet hoe de processen lopen. En leifst zijn er dan nog 2 of 3 personen/groepen aan hetzelfde bezig zonder te overleggen. Maar we zijn goed bezig en gaan zo verder.

Enfin, binnen een jaar of 2 lees je het resultaat ook wel in de krant.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Ik heb vele jaren gewerkt voor een Amerikaans bedrijf en vele (Amerikaanse) boeken "moeten" lezen over management. En daar kwam ook van dienen zever bij als "hot-skills" etc, maar toen dacht ik dat het geheel positief was... tot ik met mijn kl#ten buiten zat wegens teveel protest.

Ik kan heel dat Amerikaans gedoe heel gemakkelijk koppelen aan wat er nu in de straten gebeurd. Die Amerikaanse super-management-ideeën zijn gebaseerd op bedrijven die werken met wegwerpkrachten. De zwarten, de indianen en de Mexicanen die smeken om een jobke of dus m.a.w. met een vingerknip vervangen zijn. Geschoolde ingenieurs bij de vleet die één zinneke goed moeten kunnen; "ja baas"...

Moest verdomme iedereen haar op zijn tanden hebben en hun firma meteen verlaten als het niet draait naar behoren, dan zouden die zelfde bazen een heel ander toontje zingen. Nu beslissen zij over wat je doet... Maar we zitten gekneld want dan is de kans groot dat net die firma's weg zijn naar een buitenland waar nog moderne slaven zijn.

floere

Denk dat het overal hetzelfde is. Op het bedrijf waar ik werk is er op een dienst een nieuwe manager begonnen. De mensen die er al 12 jaar werken en hun ziel in deze job leggen worden als kleuters behandeld, plots is niks goed meer! Wat goed loopt word omgegooid, problemen worden niet aangepakt. Probleem is dat vele managers uit de management scholen komen en nooit in de productie gestaan hebben!! Managers komen en gaan en iedere nieuwe wil zijn stempel drukken.
Rest my case.

SuSke

Citaat van: floere op 10 juni 2020, 10:00:48 AM
...
Probleem is dat vele managers uit de management scholen komen en nooit in de productie gestaan hebben!! Managers komen en gaan en iedere nieuwe wil zijn stempel drukken.
...

En hier haal je een hekel punt aan. Managers worden getrained om rapporten te maken: "ticking the boxes". Want hun prestaties hangen af van wat de anderen doen: "filling the boxes".
Het spijtige is dat menig manageer gewoon geen besef meer heeft van wat er nodig is om een job te draaien en op een ordentelijke manier af te leveren tot tevredenheid van een klant. Ik stel me de vraag: "Wat is een groot generaal als hij ten oorlog trekt met slechte of geen soldaten".

En ik heb het al menig manager gezegd: "Ik ben een ezel, maar een goede. Ik ken mijn weg en mijn werk en zal afleveren wat er nodig is. Als jij mij wil BEgeleiden, zal ik met je meegaan, maar als je me dwingt om een foute weg in te slaan, blijf ikstaan. En als je komt duwen om me toch jou weg te laten volgen, dan geef ik je een ezelsstamp."
Een parafrase waar de meeste managers toch even over moeten nadenken. Ik zou bij God niet weten waarom, maar dat wordt hen niet geleerd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Dirky,

Nee niet alleen voor dat stoomtreintje.

Franky (efl),

Er woont teen kat, zeg je. Het departement  Gard is vrij groot, en op sommige plaatsen is er weinig volk, maar nog altijd meer dan in de Auvergne en de Cantal.
Je moet mij niet vertellen over het verschil tss toerist en bewoner ( ik ben gene hollander, sorry voor de noorderburen)
Ik ken bijna iedere streek in frankrijk en op verlof ga ik steeds 'local' om mij in te leven in de plaatselijke gebruiken, ik ga ook buiten de toeristische periode, dat scheelt ook wat.
Geen volk, dat is juist wat ik zoek en wat hier niet meer te vinden is, Als  je een alleenstaande woning hebt zit je gebuur op 6 a 8 meter en kun je er evenveel lst van hebben alsof je in een appartement zou wonen.

Dus leve de echte open ruimte, de natuur en de stilte.

Roland

Havoc

Citaat van: rgp op 10 juni 2020, 11:40:38 AMGeen volk, dat is juist wat ik zoek en wat hier niet meer te vinden is, Als  je een alleenstaande woning hebt zit je gebuur op 6 a 8 meter en kun je er evenveel lst van hebben alsof je in een appartement zou wonen.

Soms denk ik daar ook aan Roland. En dan denk ik dat het toch wel leuk is dat ik openbaar vervoer heb op de hoek van de straat voor als het nodig is. En een kleine supermarkt 200 meter verder, een tankstation op 2 minuten rijden. En als met echt moet eender welke winkel binnen 15-20 minuten rijden.

Mijn broer die heeft ook zo'n buitenverblijf in frankrijk. Enkele dorpen verder voor brood (of eender wat), want de bakker is ermee gestopt en er komt ook niet meer zoals jaren terug een rijdende winkel in het dorp. In het begin eens naar Ikea gaan... 120km enkele rit. Ja, het is het rustiger dan hier, het weer is iets beter maar voor de rest? Goed als je niet meer moet werken en nog fit en gezond genoeg bent om je zonder moeite zelf te verplaatsen. Geen idee hoever een dokter of tandarts is en hoe lang de ziekenwagen er over doet als het nodig is.

Die dorpen lopen niet leeg voor niets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Als ge afgelegen woont, leer je ernaar te leven. Je manier van proviand opslaan zal anders zijn. Je zal idd. niet alle weken naar de Ikea moeten rijden...

Ik woon hier ook een beetje verder dan het hol van Pluto en ja, we hebben 2 grote diepvriezers, bakken brood zelf,... en als ik NU een hartinfarct krijg, dan lig ik nog tot 17u stuipje te trekken op de grond... Maar zijn in de stad je geburen altijd thuis om je te horen roepen?

We zijn al een paar jaar aan het aftasten waar we in Frankrijk willen wonen en het is duidelijk dat afgelegen woningen meer aanspreken.

En last but not least, de prijs. Als we 't onze hier verkopen en spenderen het volle bedrag aan iets alginder, hebben we een kleine Chateau :-)

rgp

Dirk,

Je hebt het begrepen wat ik bedoel.

Johan,

Ik bak mijn brood ook zelf alhoewel er 3 bakkers zijn in een straal van 300m.
Je moet je aanpassen en plannen. Dat laatste kunnen de meeste niet meer (is de reden van het ontstaan van nachtwinkels)
Dokter, tandarts: hier in belgie enkel op afspraak en voor de laatste weken en zelfs maanden wachten
Ziekenhuis: wacht al 4 maand voor een onderzoek en mag nu pas binnen 3 maand gaan
Dringende hulp: afstand is ginder groter, en hier staan ze in de file.
Hoeveel mensen zijn soms al weken dood voor men het merkt ?

Kortom je moet afwegen en aanpassen (vragen wij aan de anderen hier ook).

Sociaal contact: ik hoef geen 100 man, een paar serieuze is meer dan voldoende (en die mogen zelfs komen overnachten)

Weer:300 dagen per jaar zon en toch voldoende water😁

Roland

Havoc

Ja, je kan zo redeneren. Langs de andere kant... als je brood bakt moet je ook bloem halen. En ja, met een hartfalen gaan ze mij hier ook pas binnen weken vinden. Maar met iets "eenvoudiger" kan je nog zelf de ambulance bellen. Van dokters heb ik hier niet te klagen. Meestal op afspraak, maar er zijn er waar je bijna elke dag zo kan binnen wandelen. Tandarts is voor mij moeilijker omdat ik altijd naar het hospitaal moet.

En ja, ik hoef ook geen sociaal contact van 100 man (en zeker niet virtueel). Maar meestal is het iets simpelder om er enkele te vinden in een gemeente van 4000 man dan in een dorp van 100 man.

Ik snap de aantrekkingskracht en soms heb ik ook goesting om op een eiland te gaan wonen. Maar doen en vooral het uithouden?
Met vakantie voor onbepaalde duur.