Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Michiel

En verzekeringsmaatschappijen zijn uiterst behendig met het betere paraplu-werk. Voor mijn, door storm gevelde boom, over de openbare weg en geknapte luchtlijnen, mocht ik de volle pot betalen: ontmanteling en opruiming van de boom, en de herstelwerken van de electriciteitsmaatschappij: 2250 euro.
Verzekering stormschade stuurt me naar burgelijke aansprakelijkheid, en zij weer naar stormschade. Ik betaal voor beide premies die ze zonder morren aanvaarden, maar van zodra het betaaldag is, zijn  ze er onmiddellijk met hun parapluus. Oplichterij is niet veraf.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Zou ik toch verder meegaan. Een consument is volgens het Europees recht sterk beschermt. Maar de vraag is: waar moet je dan terecht?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Pech!
Zoals iedereen wel weet bied ik een 59 AC loc te koop aan.
Gisteren was hij (dacht ik! :() verkocht in Houten aan een Belgisch koppel uit Geel.
Overeengekomen in prijs en zelfs afgesproken om de loc een adres te geven op onze club-locprogrammer.
De man was volkomen leek en had net een Marklin beginners set gekocht.
Terwijl de loc geprogrammeerd werd gingen zij op zoek naar een geld automaat....wij hebben ze niet meer teruggezien!
Dat was wel een klein hiaat, er was voldoende pinmogelijkheid bij diverse handelaren, maar die geven je uiteraard geen cash als je bij hen niet koopt...en een automaat was daar niet te vinden blijkt!
In vroeger tijden was zelfs op de modelbeurs van MSM een bus met automaat aanwezig als ik mij goed herrinner...

;)

Metpetergaathetbeter

#3963
of zelfs (vaak)mensen die met de meest idiote uitleg afkomen/gebruiken om een eerdere overeengekomen afspraak ongedaan te maken ; die zich eigenlijk niet aan de afspraak houden :-\


Jef

Bancontact app op de smartphone gebruiken, zo doe ik het meestal.
Geen gezeur en het geld staat direct op uw rekening.
Ook veiliger voor de koper want die moet niet met grote bedragen rondlopen.
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Rangeerduivel

Citaat van: Jef op 24 februari 2020, 15:55:33 PM
Bancontact app op de smartphone gebruiken, zo doe ik het meestal.
Geen gezeur en het geld staat direct op uw rekening.
Ook veiliger voor de koper want die moet niet met grote bedragen rondlopen.

Daar moet je dan zeer voorzichtig mee zijn en jouw rekening checken want dat is ook een taktiek die geslepen fraudeurs (pisching) gebruiken.
Ze tonen je een app op hun smartphone waarop staat dat de overschrijving is doorgevoerd, maar in werkelijkheid heb je niets!
Bij persoonlijk contact zie ik nog altijd liefst een briefje (geld) hoor!
Ook als ik iets verkoop op één of andere verkoopsite gaat niets de deur uit vooraleer ik het bedrag op mijn rekening gezien heb.

;)

ACFI

Beste Rangeerduivel,

Jef heeft wel gelijk. De Bancontact app is wel veilig om te ontvangen. Die loopt op de gsm van de verkoper. Dus dan ben je wel zeker dat je je geld ontvangt.

Mocht je bewijs van het tegendeel hebben, dan zou Bancontact daar heel graag informatie over ontvangen.

Andere (buitenlandse) apps voor geld transfer is een ander paar mouwen.

ACFI

Rangeerduivel

Citaat van: ACFI op 24 februari 2020, 17:43:56 PM
Beste Rangeerduivel,

Jef heeft wel gelijk. De Bancontact app is wel veilig om te ontvangen. Die loopt op de gsm van de verkoper. Dus dan ben je wel zeker dat je je geld ontvangt.

Mocht je bewijs van het tegendeel hebben, dan zou Bancontact daar heel graag informatie over ontvangen.

Andere (buitenlandse) apps voor geld transfer is een ander paar mouwen.

ACFI

Ja dat geloof ik wel, en daarom geef ik Jef ook geen ongelijk, maar "wij oudjes" zijn het doelpubliek van die fraudeurs en oplichters, net omdat wij niet zo handig kunnen omspringen met die electronische toestanden.
Daarom dat voorzichtigheid en argwaan onze beste verdediging zijn.

;)

Havoc

Sorry, maar aan een app die op de smartfoon van de verkoper staat, daar geef ik niets in. Die betrouw ik ook voor geen haar. Als hij zo'n bancontact (of equivalent) bakje heeft geen probleem maar een smartfoon is niet te betrouwen.

Klopt wel dat Houten geen bankautomaat heeft. Naar beurzen heb ik altijd echt geld mee en de kaart. Als het kan met de kaart betalen, anders met geld. Heb het al geweten dat ze in Houten afroepen dat handelaars voor "bank" spelen. Moet je toch wel weten zou ik zeggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1

Naast de kaarten verkoop aan de ingang kon je geld afhalen. Dit was een service van een club als ik mij niet vergis.

Jef

Citaat van: ACFI op 24 februari 2020, 17:43:56 PM
Beste Rangeerduivel,

Jef heeft wel gelijk. De Bancontact app is wel veilig om te ontvangen. Die loopt op de gsm van de verkoper. Dus dan ben je wel zeker dat je je geld ontvangt.

Mocht je bewijs van het tegendeel hebben, dan zou Bancontact daar heel graag informatie over ontvangen.

Andere (buitenlandse) apps voor geld transfer is een ander paar mouwen.

ACFI

Klopt, Steven. Ik vind het een ideaal betaalmiddel.


Citaat van: Havoc op 24 februari 2020, 20:04:01 PM
Sorry, maar aan een app die op de smartfoon van de verkoper staat, daar geef ik niets in. Die betrouw ik ook voor geen haar. Als hij zo'n bancontact (of equivalent) bakje heeft geen probleem maar een smartfoon is niet te betrouwen.

U bent duidelijk geen voorstander van de Bancontact app...
Kan u mij dan eens haarfijn uitleggen hoe de app precies werkt en waarom u daar zo faliekant tegen bent, dus m.a.w. waar het gevaar precies zit bij het gebruik ervan?
Tuut zei de trein en de statie vertok.

doomslu

Ik zou zelf ook nooit iets op een telefoon vertrouwen. Ouderwets? Misschien, maar wel voorzichtig!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 25 februari 2020, 08:15:39 AM
Ouderwets? Misschien, maar wel voorzichtig!  ;)
en vooral niet beroofd/berooid!

SirGresley

Ik dacht ook dat er in de hal van Houten een "pin-automaat" staat.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Havoc

Citaat van: Jef op 24 februari 2020, 21:57:12 PM
Citaat van: Havoc op 24 februari 2020, 20:04:01 PM
Sorry, maar aan een app die op de smartfoon van de verkoper staat, daar geef ik niets in. Die betrouw ik ook voor geen haar. Als hij zo'n bancontact (of equivalent) bakje heeft geen probleem maar een smartfoon is niet te betrouwen.

U bent duidelijk geen voorstander van de Bancontact app...
Kan u mij dan eens haarfijn uitleggen hoe de app precies werkt en waarom u daar zo faliekant tegen bent, dus m.a.w. waar het gevaar precies zit bij het gebruik ervan?

Maakt niet uit hoe die werkt. Kan jij als ze een smartfoon met die app onder je neus duwen 100% garantie geven dat de smartfoon waarop die "app" staat:
- niet met software die de transactie onderschept is uitgerust?
- dat het werkelijk die app is die erop werkt en niet een andere app die er hetzelfde uitziet?

Als dat niet 100% is op die 2 vragen dan is dat niet veilig.

Ik ben geen voorstander van eender welke "app". Zeker niet op smartphones. En ook niet van contactloos betalen. Op het werk is het binnekort 10 cent voor een tas koffie, enkel contactloos te betalen via je bankkaart. Niet je maaltijdcheckes kaart die je van het bedrijf hebt. Dus ik ga die machines niet gebruiken. Het gaat me niet om de 10 cent die ik héél redelijk vind en waar ik geen probleem mee heb om te betalen. (als de koffie beter is dan wat er nu uit komt) Maar met contactloos betalen is reeds vele malen aangetoond dat dit niet veilig is en dat transacties onderschept kunnen worden en daarna er transacties naar andere rekeningen kunnen mee gedaan worden.

Informeer je eens voor je blindelings op trens springt. Als het misloopt, dan zal de bank niet zeggen "dit systeem dat we aangeboden hebben was niet veilig". Dan zal het jouw fout zijn en je bent je geld kwijt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.