Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

BR-59

#3855
Dat is In Nederland anders. Daar is u niet mee geholpen, maar hier kunnen ouders hun kind op elke school aanmelden en de school moet dan aannemelijk maken, dat ze handelingsonbekwaam zijn het kind adequaat onderwijs te geven.

svvander

Nog maar iets meer dan een maand geleden moesten er aantal VTE's (voltijds equivalenten) vertrekken bij mijn werkgever. Ik was er niet bij, waar ik zo blij mee was. Nu kregen we gisteren het nieuws dat er nog maar eens 17 VTE's moeten vertrekken, plus een heel pak interims. Vertrekken in de zin van natuurlijke afvloeiingen (pensioen, 3 stuks) en verschuivingen binnen de groep. De interims gaan van 20 man naar 5. Maar binnen die groep is het totaal 1.400 stuks! Niet vandaag op morgen, maar over 3 jaar. Beginnende met 2 voor 01/01/2020, de volgende 10 voor 01/01/2021 en dan nog eens 5 voor 01/01/2022. In ons geval is dit snel gerekend 1 op 4 of 25%. Wie? Dat weten ze nog niet. Veel hangt af van hoe ze de taken invullen. Veel zal (heel snel) gedigitaliseerd moeten worden. Maar, we gaan niet voor 100% digitaal, we gaan voor 100% Phygital (deels blijft het menselijk aspect voor de persoonlijke contacten met klanten en dealers... en deels ook om de zaken die nog foutlopen op te vangen). 1 op 4... op een dienst van 8 man waar ik nu nog zit: dat is 2 man. 3 oktober gaat het kader ingekleurd worden, met nieuwe, andere en nog niet bestaande functies en gaan bepaalde functies hertekend worden, afgebouwd worden, ge-outsourced worden of gewoon verdwijnen.

Als ne mens denkt dat het allemaal voorbij is... tja, dan is het wederom bang afwachten. Maar geen nood: die 1.400 man krijgen een plaatsje in het "jobcenter", waar nu al een dikke 100 man zit en dient om "gaatjes" te vullen op diensten waar volk te weinig is. Ik ben geen wiskundige, laat staan een rekenkundig wonder... maar als je 1.400 jobs verplaatst, dan gaan daar nu dus een dikke 1.500 man zitten wachten op werk. Indien je niet aanneemt wat ze je aanbieden of binnen het jaar geen andere job hebt binnen de groep, vlieg je buiten. Leuke vooruitzichten niet? Ok 1.500 is niet helemaal correct, want er zullen er nog een heel deel met vervroegd pensioen kunnen gaan en er zullen er ook nog een deel uit zichzelf de firma verlaten. En ik vermoed wel dat er hier en daar wel op termijn een job zal bijkomen voor ondersteuning etc.

Wij hebben opdracht gekregen om ons flexibel op te stellen, om bij te leren en zeker niet te panikeren. Ik ben nog maar 40... ik leer nu al regelmatig bij (op zelfstandige basis) en ik ben heel flexibel. Is dat dan een garantie dat ik mijn 19 jarige carrière kan voortzetten bij dezelfde werkgever? Nee... maar ik heb wel iets meer kans. Mijn collegae die iets ouder zijn, die niet zoveel voelen om bij te studeren of die het door omstandigheden niet meer kunnen... die hebben iets minder kans. Vermits ik deel uit maak van een team dat zich het CET noemt (Change enabling team, wij zouden er mee kunnen voor zorgen dat het change-management vlotter verloopt en dat de mensen overtuigd worden om zich toch in te zetten en te proberen), komen er dus nog heel zware en lange dagen aan.

Ondertussen ben ik volop bezig met opleiding via VDAB-online over vanalles en nog wat. Ik hoop hiermee mijn kansen intern zo hoog mogelijk te houden. Maar nogmaals: het is geen garantie. Ik heb voor mezelf gisteren uitgemaakt: ik ga er de volle 300% voor en ga ieder dag nog steeds met de glimlach werken. Ik probeer mijn collegae mee te trekken in een positieve spiraal, ook al is de toekomst onzeker... en heb ik zelf geen enkele garantie. Zo eenvoudig kan het ook zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Dat ruikt heel erg naar een grote Belgische bank, Sven :-X
Mvg Karl

svvander

Dat is ook het geval Karl. Het was onlangs nog op het nieuws... wij waren intern nog niet op de hoogte gebracht, over de impact op onze afdelingen (we zijn maar een onderdeeltje van) en vermits we zojuist 9 man hadden moeten laten gaan, gingen we er van uit dat dit bij ons al voorbij was. Niet dus.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

klinkt zo bekend hé toen op foerd ook zelfde scenario .eerst die mogen en kunnen gaan .paar jaar nadien weer afslanken .dan die binnen bepaalde criteria iets hadden mispeuterd behalve bepaalde onderhoud afdelingen want de zaak moest nog blijven draaien; en dan de volledige sluiting van de fabriek . kwamen ze nog vragen of we tijdens de 2 jaar durende sluiting de mensen in spanje niet wilde gaan opleiden LOL .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krispy

heb hetzelfde senario vroeger (6jaar geleden) meegemaakt , denk dat de meeste oudere onder ons hier wel van kunnen meespreken enja zoals raf zei het moeilijkste deel is dat waarbij je gedurende een jaar of twee de overnemende groep moet opleiden , ge geeft u werk gewoon weg waar ge bij zit

sterkte , komt uiteindelijk allemaal wel op zen pootjes terecht
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

ok en hier een modelbouw gerelateerde deju


een silicone mal aan het maken van wieltjes
de eerste keer was de silicone wel uitgehard maar aan de rubber banden van de positief niet
ik maak multi mallen en bij alle andere delen was alles wel uitgehard

dus ik dacht heu slecht omgeroerd dus opnieuw
maar de positief nu eerst van las middel voorzien als een soort van buffer zeg maar

daar juist de mal los gemaakt en ???? alweer op dezelfde plaats de silicone niet uitgehard
ok twee keer kan geen toeval zijn hé
dus iemand een idee en nee ik kan geen verf over de wielen heen zetten want ze zijn niet van mij

de tweede keer had ik een beetje kleuring door de silicone gedaan om zeker te zijn dat alles goed was gemengd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

een reaktie van de rubber met de silicone ???
Kan je er geen laagje talk poeder over strooien of nog beter, spuiten  ?
Ik weet niet of ze het nu nog verkopen maar vroeger had je bij de apotheek  talkpoeder in spuitbus.
En ook iets dat "Pevaryl spray" heette, geparfumeerde talk  tegen zweetvoeten, gebruikte onze pa zaliger af en toe als hij zijn bottinnen aan trok.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Er bestaat specifieke "trennspray" voor als je met samengestelde siliconemallen werkt. VossChemie heeft dat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Je zoekt dus iets dat je op het positief kan doen en dat isoleert van de siliconen? Vaseline in spray?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Hoi Gerolf die spray heb ik gebruikt dus
ik heb dat in tonnetjes van 5 liter en in spuitbussen maar het is hetzelfde spul
deze heb ik ook voor polyester maar dat is dus een andere basis

ik heb het op gegeven want het blijft shit ellende
en een afdruk maken in plasticine en dan weer een afgietsel maken en daar dan weer een mal van maken geen helemaal geen details meer

dus gestopt met het maken van die ellende
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Mal maken in alginaat ipv siliconen? Kan je wel niet zoveel afgietsels mee maken maar het is wel hard in enkele minuten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

besteld kost 6.50 voor 100 gr

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

ja weet ik dirk maar wat moet ik met 1 kilo van dat spul
https://polyestershoppen.nl/siliconenrubber/alginaat-vormrubber-673.html
en hier kost het nog minder en kan ik nog zonder btw krijgen ook nog en gratis opsturen

maar 100 gr voor die bandjes of te gieten is meer dan genoeg

maar bedankt om te zoeken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.