Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

SuSke

Tot zover het verhaal van de elektrische auto, bovendien hinkt men steeds meer tegen de fysische limieten van het hele gebeuren aan.
Er zijn nu eenmaal chemische en fysische wetmatigheden waar men niet rond kan die de batterijcapaciteit beperken in tijd en volume.

Check ook even hoe het zit met de garantie op je batterij in die elektrische wagen en je zal er vlug achter komen dat et onderdeel dat het snelst zal buiten dienst geraken ook net buiten de garantie valt, tenzij je kan bewijzen dat het om een fabrikatiefout gaat (good luck) en je altijd een druppellader hebt gebruikt (vergeet dus de hoog vermogen snelladers).
Toevallig nog gezien bij een "gerenomeerd" merk dat elektrische wagens fabriceert aan een betaalbare prijs (dus geen Tesla) waarbij men 39u laadtijd moet rekenen om een actieradius van nog niet eens 300km te halen. Snelladen tot 80% vroeg nog steeds 45min -> even snel bijtanken  :-\ :-\ dat duurt iets meer dan een koffie. Begrijpelijk dat Tesla problemen heeft met zijn nieuwste telg.

Wil je toch alternatief gaan rijden, zoek dan je heil bij alternatieve energiebronnen zoals brandstofcellen (ook met elektrische motoren), aardgas of andere derivaten op een ontploffingsmotor.

Naast de productie van elektriciteit door de gekende middelen, mag je het volledige kosten plaatje in life-cycle van de windmolens en zonnepanelen even uittellen. Johan heeft het al gemeld, je rekent maar een fractie in.

Maar toegegeven, ze zijn stil meneer en ze trekken snel op meneer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

en die batterijen(elektr.wagen) zorgden nog niet zolang geleden er voor dat een kleine benzine wagen nog de minst vervuilende oplossing was van allemaal, tot spijt van de GROENE JONGENS

Michiel

Peter, echte groene jongens hebben geeneens een auto. Die gaan te voet, gebruiken een trapfiets of gebruiken openbaar vervoer. Dure elektrische autos zijn er voor de welgestelde meerverdienders die zoeken naar valse gemoedsrust. Je hebt een verkeerd beeld van wat een groene jongen is, en zit op de kap van de verkeerde partij te argumenteren.  ;D ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Ik vind dat men het stereotype beeld van een groene jongen gerust mag nuanceren. Laten we voor de sake of argument stellen dat ik er eentje ben: ik doe mijn woon werkverkeer met de fiets, koop groene stroom, koop vaak tweedehands, etc. Ik eet echter ook vlees, vlieg zelf een motorvliegtuig (en in die brandstof zit zelfs nog lood!) en heb een zevenzitter diesel voor de deur. Maar ik ben wel bewust bezig met mijn ecologische voetafdruk bij elke keuze die ik maak en welke maatschappij mijn kinderen erven en daarom gaat het. Mijn bomma zou zeggen: keer voor je eigen deur. Iedereen zijn mening en wereldbeeld, en als mijn wens alternatieven te zoeken voor energie, mobiliteit en duurzaamheid mij in de groene hoek duwt, so be it. Maar de wereld is niet zwart/wit (of groen/zwart/rood/bruin) en we zullen het allemaal samen moeten uitzoeken. Op de andere wachten (en zeker niet de klassieke stroomproducenten, oliemagnaten of autoindustrie) gaat het niet oplossen  :)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

SirGresley

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/14/luchtkwaliteit-kan-nog-beter-maar-lucht-is-nu-zuiverder-dan-30/

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/95-procent-wereldbevolking-ademt-schadelijke-lucht-in-ook-wij-zitten-boven-de-norm~a01a67c4/

En dan ook van die zever: met gezondere lucht leeft ge 1 of meer jaar langer! Dus als ge normaal morgen zou sterven, krijgt ge van onze lieve Heer 1 jaar bij??? Hoe kunt ge nu weten wanneer ge gaat sterven?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Dirky

Citaat van: Andress24 op 22 november 2018, 07:52:22 AM
...keer voor je eigen deur...

jouw bomma vat mijn mening hierover goed samen Andress!

Als iedereen zelf wat meer aandacht schenkt aan het gebeuren zal die mentaliteit in de volgende generaties vastgegroeid zitten. En het gaat nu zeker al beter; toevallig nog deze week vertelde ik op 't werk over mijn eerste oranje fluo-reddingsvestje dat ik anno 1972 aantrok bij het waterskieen op de Schelde. Na mijn eerste plons hing er vuile zwarte dikke olie aan die er nooit meer uit te krijgen was. Nu zit er weer vis op diezelfde Schelde.
En als ik dan zie/hoor hoe de kleinzoon op school van die zaken bewust wordt gemaakt heb ik hoop in de volgende generaties. Maar het is aan ons om ze in die juiste richting te duwen door het voorbeeld te geven...


ACFI

Citaat van: SirGresley op 22 november 2018, 08:37:39 AM
...
En dan ook van die zever: met gezondere lucht leeft ge 1 of meer jaar langer! Dus als ge normaal morgen zou sterven, krijgt ge van onze lieve Heer 1 jaar bij??? Hoe kunt ge nu weten wanneer ge gaat sterven?

Dat noemen ze statistiek. Voor 99% van de studenten een kl* en buis-vak.

trouwens het merendeel van de schade is ons al aangedaan in de jaren 50/60/70/80/90 (schrappen wat niet past).

en Kijk maar naar het aantal jonge mensen met zware allergien.


Dirky

50/60/70... vanaf 80 stilaan verbetering...

En ik ben er niet fier op dat ik toen ook van alles in de beek hebt gekapt. Het stak niet nauw en we hadden er gewoon geen notie van!
Met wat we nu weten zouden we slimmer moeten zijn!

Havoc

Zouden we durven zeggen wat echt de grootste factor van je voetafdruk is? Dan gaan er gegarandeerd nog meer op hun achterste poten staan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

oei oei oei ....    ik wou alleen maar zeggen dat de regering ons uit melkt met taksen en accijnzen....

Dat was alles, ik wou geen moddergevecht uitlokken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Het is geen moddergevecht, maar een interessante discussie over een actueel onderwerp.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

#3491
@ Havoc, 

het zou idd interessant zijn om dat te weten.  En velen gaan mss achterover vallen (ikke ook mss), maar dan pas kun je er iets aan doen.

@ Dani,

Idd taksen en accijnzen swingen de pan uit, maar de put moet gedicht worden.  Wat stel je voor om die put te dichten ?

Roland

Havoc

Heel simpel Roland: kinderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: rgp op 22 november 2018, 12:56:19 PM
@ Dani,
Wat stel je voor om die put te dichten ?

Om de put te dichten heb ik geen pasklare oplossing.  Niemand heeft die.
Maar ik heb wel enkele ideeën om hem niet nog groter en dieper te maken dan hij nu al is.
Al die taksen en accijnzen zijn lapmiddelen , dweilen met de kraan open.

We moeten het probleem bij de bron aan pakken en de "out-flow" aan banden leggen in plaats van de "in-flow" te proberen vergroten !.
Maar ik onthoud mij van verder kommentaar want ik ben al meermaals voor racist en marginaal en extremist  uitgescholden in mijn leven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Dubbele dikke Dedjuuuuu vandaag

Ik had gesolliciteerd op een job bij Lineas maar ze hebben vandaag laten weten dat ze irmand met meer relevante ervaring hebben aangenomen.   Relevant zijnde eerder logistiek dan IT management georiënteetd.   Jammer !!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.