Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

raf

#2055
@ Dani

als janie geen kaas heeft gegeten van computers dan is eigenlijk elke uitleg reeds teveel niet ????
of het dan in het engels ,vlaams of koeterwaals is dan blijft het voor hem onbegrijpbaar.
maar het forum is niet voor Janie alleen er lezen gelukkig voor het forum ook nog andere mee die er wel iets een hebben
want "Wij hebben 2 Synology DiskStations" dat zegt mij zonder googelen ook geen meter .
en eigenlijk is synology gewoon weg een merknaam en is er meer sprake over een NAS
wat dan weer voor janie ook weer meer vragen dan antwoorden gaat opleveren

zo da hebben we weer gehad


gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

allee vooruit, goed dat we mekaar begrijpen ! 

op naar de volgende  "dedjuuuuuuu"  vloek van de dag.   Zal ik er eens eentje plegen ?

DEDJUUUUUU.. ik heb zonet nog maar es iets laten vallen (deze keer niet de hond zijn fout, maar mijn eigen lompe schuld)...

Een mooie PIKO  loc in gruzzelementen uit elkaar !!

ZO zag hij er uit voor de "crash".


En nu.... daar wil ik geen foto van nemen, het is niet aan te zien !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ai das nie goe hé
gij kunt nog een foto nemen ik ben mijn toestel kwijt
op de parking verleden vrijdag aan de club viel er iets en ik heb nog gezocht maar niets gevonden
en nu zou dat wel eens mijn foto toestel kunnen geweest zijn

dus deju ik kan opzoek naar een nieuw want dat ik hier heb da werkt met gewone niet oplaadbare batteries en die vreet stroom als zot

gr raf dis opzoek gaat naar een nieuwe ixus
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Raid 0 is een stripe set waarbij de data verdeeld wordt in stukjes (stripes) over de schijven. Dus sneller, maar als 1 schijf crasht ben je alles kwijt, er is geen redundancy.
Raid 1 is mirroring, geen stripes, elke schijf heeft een kopie.
Raid 2 wordt niet meer gebruikt
Raid 3 is een set waarbij er 1 schijf de parity (extra informatie bijhoudt en de data als stripes over de andere schijven. Als er 1 schijf faalt kan de data hersteld worden.
Raid 4 wordt niet meer gebruikt
Raid 5 is een stripe set, dus de data en de parity (extra redundancy) worden in stukjes verdeels (stripes) en die worden verdeels over de schijven. Dus elke schijf bevat zowel data als parity.
Raid 6 is zoals raid 5 maar er zijn 2 sets van extra data. Er mogen dus 2 schijven falen voor de data verloren is.

Nu kan je ook combineren:
Raid 10 is dus een raid 0 (2 schijven in parallel gebruikt) waarbij elke schijf op zichzelf een raid 1 is (elk van die schijven is op zich weer 2 schijven waarbij de ene een kopie van de andere is). Dus de snelheid van Raid 0 met de redundantie van raid 1.
Raid 50 is dus een raid 0 waarbij elke schijf een raid 5 is.
etc...

Raid heeft als voordeel dat je een of meerdere schijven mag verliezen zonder dat je data verloren gaat (behalve bij raid 0) en vaak is er bij lezen een serieuse snelheidswinst omdat er data vn verschillende disks tegelijk gelezen wordt. Nadeel is dat je capaciteit verliest. Bij een raid 5 met 4 schijven heb je maar 3/4 van de capaciteit beschikbaar. Bij een raid 1 met 2 schijven maar de helft.

Raid is echter geen alternatief voor een backup. Vermits al die schijven even oud zijn en vaak van dezelfde fabrikant/reeks is als er een stukgaat de andere ook waarschijnlijk dicht bij falen. En als je de array opnieuw in orde zet is die heel druk in gebruik en kwestbaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

vooral die laatste zinnen zijn belangrijk !   Geen vervanging van een backup
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

't Belangrijkste vind ik nog altijd dat je de data op 2 verschillende locaties hebt en met een privé cloud moet je dan zelfs niet meer denken aan backuppen, het synchroniseren binnen de cloud vervangt dat, dat is de nieuwe trend bij Synology, toch in de beta DSM 6.0 en vermoedelijk alle andere fabrikanten van dergelijke apparatuur (ik zeg liever niet NAS want zo een Synology kan wel heel veel meer: Cloud server, VPN server, mail server, webserver, ..., te veel om op te noemen).
Maar dat is eigenlijk het omgekeerde van 'dedju toch'  ;)

dani

intussen heb ik het nog even opgezocht en inderdaad mijn eerste statement was  klets verkeerd achterstevoren  (die Raid 10).

MY MISTAKE !!   Dedjuuu toch, ik begin oud te worden als ik dat al door elkaar haal !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

met de laptop maak ik geen copie van de verbeterde versie maar schrijf een andere versie weg
ja moeilijk uit te leggen
ik heb het eens voorgehad dat ik in estlcam aan het werken was en de versie die met winpcnc aan het frezen was mee veranderde terwijl dit bij dat stuk nog niet moest
nadien sla ik dus een copie onder een steeds andere naam op

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Houdini

Dedju toch.....ik snap niks van al dat IT-gedoe ;)  (jaja, zelfs mijn terminologie zal wel verkeerd zijn  ;D )

efl045

Citaat van: raf op 16 maart 2016, 16:48:31 PM
met de laptop maak ik geen copie van de verbeterde versie maar schrijf een andere versie weg
ja moeilijk uit te leggen
nadien sla ik dus een copie onder een steeds andere naam op
Synology CloudStation houdt tot 32 versies van elk bestand bij, nooit geen zorgen meer, je kunt terug gaan zo ver je wilt.
Toch maar eens bekijken  ;)

Havoc

Citaat van: efl045 op 16 maart 2016, 15:47:41 PM
't Belangrijkste vind ik nog altijd dat je de data op 2 verschillende locaties hebt en met een privé cloud moet je dan zelfs niet meer denken aan backuppen, het synchroniseren binnen de cloud vervangt dat, dat is de nieuwe trend bij Synology, toch in de beta DSM 6.0 en vermoedelijk alle andere fabrikanten van dergelijke apparatuur (ik zeg liever niet NAS want zo een Synology kan wel heel veel meer: Cloud server, VPN server, mail server, webserver, ..., te veel om op te noemen).
Maar dat is eigenlijk het omgekeerde van 'dedju toch'  ;)

Als die Synology in dezelfde woning staat als je pc dan is dat dezelfde locatie. Enfin, zo denk ik er toch over.

Citaat van: Houdini op 16 maart 2016, 17:34:13 PM
Dedju toch.....ik snap niks van al dat IT-gedoe ;)  (jaja, zelfs mijn terminologie zal wel verkeerd zijn  ;D )

Geeft niet, als die er eentje aanzet tot nadenken over het nemen van backups dan is dat al dik in orde. Jouw backups zijn in orde?

Citaat van: raf op 16 maart 2016, 13:52:17 PM....op de parking verleden vrijdag aan de club viel er iets en ik heb nog gezocht maar niets gevonden en nu zou dat wel eens mijn foto toestel kunnen geweest zijn

Als ik mijn toestel laat vallen is er een put in de vloer :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

philippe_007

Citaat van: Houdini op 16 maart 2016, 17:34:13 PM
Dedju toch.....ik snap niks van al dat IT-gedoe ;)  (jaja, zelfs mijn terminologie zal wel verkeerd zijn  ;D )

Troost u Jelle,
als IT'er snap ik het wel, doe ik het zelf niet en wil ik het niet volgen....  ;D ;D ;D ;D ;D

Ik hou het simpel, alle data staat op de D-schijf en regelmatig maak ik eens een kopie van de D-schijf op een externe schijf.  En mijn foto's staan op 2 externe schijven, 1 in huis en een buiten,
Als een van de laptops het begeeft, dan is het alles opnieuw installeren, maar ik zie dit als een mooie opkuis van het systeem :-)

Johnnytrein

Philippe, die schijf die buiten huis staat is die goed beschermt tegen alle weer invloed?  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Die schijf ligt niet buiten he, ik bedoelde dat deze op een andere locatie ligt :-)

Tegen weer en wind beschermen is trouwens ook niet zo moeilijk, leg die in een tuperware doos met wat rijst (geen gekookte :-)) en deze heeft geen last van vocht. Zo kan je een kopie in uw tuinhuis leggen.