Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

dani

merde... dikke kap in mijn wijsvinger met een scherp hobby mesje....   hopelijk gaat het dicht anders: spoed
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Vingers bloedden altijd hard. Met een pleister erop afdekken en dan een medische handschoen erover kan je meestal wel verder werken. Is het echt diep, kan het niet slecht zijn een huisdokter te raadplegen. Mijn huisdokter heeft al regelmatig zelf kleine hechtingen gedaan voor niet zo heel dringende ongevalletjes. Kost iets minder dan spoed, en is gewoon de hoek om. Spoed is hier een stuk rijden met de auto, en die heb ik niet...

raf

spoed heet hier "den traag "want echt spoed is het niet
snee van een stuk alu dat onder de boorkolom weg vloog over laatst en de huidokter (veearts)heeft het zelf geëcht .
draadjes doen we nie moeilijk over die doen we der zelf uit
minder pijnlijk en het verplegend personeel is heel vriendelijk en je mag er met je vingers aan zitten LOL
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ik heb de bloeding kunnen stelpen met overvloedig spoelen met koud water en dan dickt knijpen.
Daarna rap naar de apotheek opm  SteriStrips en dicht geplakt.    Dat zouden ze wslk in de "spoed" ook gedaan hebben.
Voorlopig houdt het dicht en bloedt niet meer, maar ik weet nu intussen wel hjoe een vingertop er vanbinnen uit ziet.  Bweikes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Tja, die tentoonstelling 'Körperwelten' (gedissecteerde lijken) een aantal jaren geleden zag er ook niet bepaald smakelijk uit hé!

dani

ja, en daar werd nog geld betaald om te mogen gaan naar kijken... we zijn er ook geweest  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Johnnytrein

Dani, dedju toch heb jij niemand uitgenodigd om naar jou vinger te komen kijken?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Huugooke

Als kind heb ik mijn pink gewoon opengesneden tot op het bot (per ongeluk hé!).
Mijne pa heeft dat bijeen genepen en een windel rond gedaan; en ik leef nog! Weliswaar een lelijk litteken, maar dat maakt ne mens uniek hé  ;D.
Wel Flamigel aan doen hé! Dat ontsmet en geneest rapper; echt!

Havoc

Of Isobetadine gel, dan een Tegaderm patch erover.

Zitten hier precies een hoop ervaringsdeskundigen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Lange Trein

Pas wel op met isobetadine: is enkel voor uitwendig gebruik!
Ofwel gebruik je een oude Apachen (of andere Noord Amerikaanse indianen) truc toe: plassen op de wonde! Ontsmet en stelpt onmiddellijk het bloeden. Enkel je eigen urine helpt dus geen kincky gedachten please. Heb het reeds toegepast toen ik in de middle of nowhere mijn vingertop zwee in het midden door de nagel tot op het bot had opengesneden.
Voor velen een minder 'smakelijke' gedachte, maar het helpt.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Rangeerduivel

Urine is een residu van overvloedige stoffen die het lichaam overbodig acht,
daar kan weinig ontsmettend aan zijn

Bijgeloof van grootmoeder werkt dan nog beter! ;D

;)

Havoc

Ik heb nog nooit de drang gevoeld om isobetadine op te eten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#1602
Even wat principes van wondzorg:
- ontsmetten moet je alleen doen bij een besmetting, of bij infectietekens (rood-pijn-zwelling-warmte)
     goed spoelen met leidingwater is meestal voldoende
- bloeding stelpen doe je door druk ter plekke of bij de aanvoerende slagaders
     (bij vingers zitten die links en rechts, dus een samengeknepen "bidhouding" is erg efficiënt)
- hechten is nodig als je de wonde kan opentrekken en je pakweg 3mm diep kan kijken, en/of als de wonde op een "beweeglijke" plaats zit (gewrichten, ...)
     steristrips zijn vaak voldoende, desnoods draadjes - en dat kan inderdaad prima bij een huisarts

En even over producten:
- Flamigel is niet ontsmettend, maar creëert een goed (vochtig) milieu voor heling
- Isobethadine is wel ontsmettend, maar ook agressief en drogend - dus tijdelijk gebruiken
Bij beide (en vele andere) middelen is bescherming van de wondranden nodig. Cavilon is daar erg goed voor.
- Mepitel is een geweldig nieuw middel voor kleine snij- of scheurwondjes. Duur, maar erg efficiënt. Het is een "gaas" uit siliconen. Kleeft op de wonde, houdt de huid op de goeie plek en beweegt mee, belet inkleven van verbandmateriaal, ...

... tot zover deze les  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Om in te kaderen en in de hobbyruimte op te hangen !  ;D

raf

en als dat allemaal niet lukt dan CA lijm gebruiken want uiteindelijk is die lijm daar voor ontworpen
om in oorlog gebieden een wonde direct dicht te kunnen plakken
waarom denk je anders dat die lijm liever aan onze vingers wilt plakken dan aan het deeltje dat we vast willen zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.