Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Havoc

Als het in zo'n klem losgeraakt is, dan is er toch wel iets aan de hand. Dacht eerst dat je het gewoon met een lijmklem op de tafel had gezet. Ik zou die klem toch eens goed nakijken of er niet teveel spel op zit.

Denk eerder spuit tegen tetanus. Zou die eigenlijk ook eens moeten gaan halen, als je veel met metaal werkt is dat aangeraden naar het schijnt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Moet al een serieuse bankschroef zijn om 18,5 x 15cm in te klemmen... zal niet met dat dingetje van op de foto geweest zijn, niet?

raf

nee dirk het was een grotere want het is tegelijk een kruistafel zodat ik met de boorkolom ook kan frezen
maar die vond ik niet zo snel op het net om er een foto van te maken

ik kan max 20 cm breed in spannen en nu was het maar 15 cm

het probleem was dat ik nog maar enkele gaten moest boren en de zaak was reeds redelijk warm geworden
de boor word dan ook heet en pakt anders in de alu en die zal wel geblokkeerd hebben doordat de alu zal beginnen smelten zijn
het stuk vloog uit de klem en de boor brak af want anders had het stuk gewoon aan de machine blijven draaien en nu dus niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Zoiets kom je ook tegen als je teveel ineens wil wegboren,
de boordiameter geleidelijk laten oplopen is een regel die langer duurt,maar iets veiliger is!

;)

raf

de boor was 5 mm
dus niet over dreven groot

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Moet ik tegenspreken Rudy, zeker als je in alu gaat boren.

Voorboren dient om het gedeelte van de grotere boor dat niet snijdt - de platte top dus - vrij te maken.

In alu doe je er beter aan die regel te volgen en met snijolie - SPECIAAL VOOR ALU - het boeltje te smeren. Alle andere olie's doen het zaakje "plakken".

Doe de test: "probeer een gat van 10mm in een alu plaat van 5mm eens door te boren met 10.5mm" > gegarandeerd een geblokkeerde situatie als je aluplaat niet 100% vast ligt...

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 25 augustus 2015, 12:51:27 PM
Moet ik tegenspreken Rudy, zeker als je in alu gaat boren.

Voorboren dient om het gedeelte van de grotere boor dat niet snijdt - de platte top dus - vrij te maken.

In alu doe je er beter aan die regel te volgen en met snijolie - SPECIAAL VOOR ALU - het boeltje te smeren. Alle andere olie's doen het zaakje "plakken".

Doe de test: "probeer een gat van 10mm in een alu plaat van 5mm eens door te boren met 10.5mm" > gegarandeerd een geblokkeerde situatie als je aluplaat niet 100% vast ligt...

Spreek ik dan weer niet tegen Dirk,
Ik heb in feite geen ervaring met alu,wel met staal
er zullen wel andere principes gehanteerd worden

;)

Havoc

Ja, grote gaten in dunne plaat zijn altijd moeilijk. Zeker als je een gaten met een te klein verschil wil opboren zoals Dirky zegt: je mag enkel ter grootte van de ziel voorboren. Maar hier is het dus een gat van 5mm in een plaat van 5mm (of 10mm?). Zo'n boor zal dus volledig in het metaal zitten voor die doorbreekt dus weinig kans op "happen". Zelfs als je plaat goed vastligt gaat je gat van 10.5mm niet goed rond of op zijn plaats zijn als je van 10mm vertrekt.

En voorboren voor 5mm doe ik ook niet, niet in alu en niet in staal want je moet dan al met een boortje van 1 of 1.5mm voorboren en in 10mm dik wordt dat ook lastig.

Alu is geen prettig materiaal om mee te werken, de meeste legeringen plakken aan het gereedschap. Zeker die die geëxtrudeerd worden. Die speciale snijolie helpt wat maar zoveel nu ook weer niet. Maar brons is nog erger.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Sommigen zullen zeggen:

Dedju, hij is terug
 

Rangeerduivel


loebaske

Doeme, hij is terug  :) :) :)
gelukkig maar  ;) blij om je opnieuw te horen (allé lezen )


Stieven76


dani

pff, en net nu ik dacht  "die horen we niet meer"...   is hij er terug.
Man, man, man, al mijn dromen van een betere wereld worden één voor één aan flarden geschoten de laatste weken.
.
.
.
.
.
.
En dan even serieus:  WELKOM TERUG JANIE !!!!!


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

#1453
Grootmoeder had zaterdag weer een aanval gekregen. Vrees dat het niet meer lang zal duren. We hadden gehoopt nog tot 21 januari 2016, hun 65e huwelijksverjaardag, maar dat lijkt ondertussen heel onwaarschijnlijk. Ze is de grootmoeder waar we veel tijd doorbrachten, daar onze ouders elke dag gingen werken van 7u tot half 8 's avonds, dus eigenlijk de persoon die mij en mijn broer opgevoed heeft tijdens onze jeugdjaren. Gisteren nog even met mijn 3 kids naar haar gegaan. Ze ligt nu heel de dag in de zetel, slaapt bijna constant, enkel tijdens ons bezoek was ze wakker volgens mijn grootvader. Ik hoop dat ze er terug doorkomt ....

Rangeerduivel

Vooral veel sterkte toegewenst Dennis

:(