Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

janieburton

Citaat van: Havoc op 08 oktober 2014, 16:01:23 PM
CiteerMaar je mag dan als je op pensioen bent onbeperkt bijverdienen( zou dit ook gelden voor een winkeltje in tweedehands modeltreinen of inkopen van modeltreinen en verkopen op ruilbeurzen).

Dat is ook nieuw dan. Eenmaal 65 krijg je zelfs geen btw nummer meer. Dus als je dat van plan bent, vraag het op tijd aan. Enige waarmee je mag onbeperkt bijverdienen is kunst dacht ik.

In het regeerakkoord staat dat de gepensioneerde onbeperkt mogen bijklussen maar als de werkgevers geen 50+ wil aannemen zal er ook geen werk zijn voor die 65+, 66+ en 67+; vandaar mijn vraag geld een zelfstandige activiteit zoals commercieel de ruilbeurzen doen of een klein tweedehands winkeltje in inkoop en verkoop van modeltreinen dan ook als "bijklussen"?

En een BTW nummer aanvragen en niets mee doen is miserie want je moet steeds de paparassen blijven invullen en op zenden.
 

marc goovaerts

Citaat van: janieburton op 09 oktober 2014, 02:01:25 AM
En een BTW nummer aanvragen en niets mee doen is miserie want je moet steeds de paparassen blijven invullen en op zenden.
En daarbij ook 'sociale lasten' blijven betalen, ook als het een 'bijberoep' is.

janieburton

Citaat van: marc goovaerts op 09 oktober 2014, 10:37:42 AM
Citaat van: janieburton op 09 oktober 2014, 02:01:25 AM
En een BTW nummer aanvragen en niets mee doen is miserie want je moet steeds de paparassen blijven invullen en op zenden.
En daarbij ook 'sociale lasten' blijven betalen, ook als het een 'bijberoep' is.

In bijberoep is dat peanuts dat me moet betalen aan sociale lasten.
 

marc goovaerts

Nu peanuts... Ik herinner mij een artikel in TestAankoop over 'zelfstandige in bijberoep', waarbij een omrekeningstabel voor een break-even en een algemene teneur van pas op voor de sociale lasten.

Dat het veel minder is dan voor 'normale' zelfstandigen is logisch: je betaalt tenslotte voor een soort 'verzekering' waar je nooit iets van zal kunnen trekken. Op zich eigenlijk pure Kafka.

SuSke

Laat ze (die nieuwe regering) dan ook maar eerst klare wijn in schenken. Dankzij de vorige zijn er een boel zelfstandigen gestopt of op de fles gegaan. Die hun goesting om "iets bij te verdienen" is wel over.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Citaat van: janieburton op 09 oktober 2014, 13:31:13 PM
In bijberoep is dat peanuts dat me moet betalen aan sociale lasten.

???  :-\ ... geloof dat maar niet!  >:(

Havoc

Citaat van: SuSke op 09 oktober 2014, 16:03:16 PM
Laat ze (die nieuwe regering) dan ook maar eerst klare wijn in schenken. Dankzij de vorige zijn er een boel zelfstandigen gestopt of op de fles gegaan. Die hun goesting om "iets bij te verdienen" is wel over.

Hangt ervan af wat voor zelfstandigen zeker? Zou mij niet verwonderen als er daar een deel van "bijklust" zonder sociale lasten. We zijn hier in een landje waar dat een nationale sport is, vergeet dat niet.

Zoals mijn moeder die de dakwerker belt en te horen krijgt dat hij vorig jaar failliet is gegaan, maar geen paniek, ze doen dat nog altijd ????
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

Als je bijklust als zelfstandige en je speelt het spel eerlijk verwacht je dan maar een serieuze afrekening. Waar je later inderdaad niks van terug ziet. De vraag is hoeveel spelen het spel eerlijk?

Erik.

janieburton

Citaat van: Dirky op 09 oktober 2014, 16:29:35 PM
Citaat van: janieburton op 09 oktober 2014, 13:31:13 PM
In bijberoep is dat peanuts dat me moet betalen aan sociale lasten.

???  :-\ ... geloof dat maar niet!  >:(

Ken iemand die zelfstandige fotograaf( huwelijks reportages, enz....) was en die is nu zelfstandige fotograaf in bijberoep en die moet tegenover vroeger heel weinig sociale lasten betalen, en die werkt voor de rest in loondienst.
 

dani

in loondienst, da's naturlijk niet hetzelfde als met pensioen....   vandaar de lagere sociale lasten denk ik
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

#550
Citaat van: Dirky op 09 oktober 2014, 16:29:35 PM
Citaat van: janieburton op 09 oktober 2014, 13:31:13 PM
In bijberoep is dat peanuts dat me moet betalen aan sociale lasten.

???  :-\ ... geloof dat maar niet!  >:(

Unizo geeft deze informatie mbt de sociale bijdragen per kwartaal in bijberoep:

Na drie jaar vergelijkt men dit minimuminkomen met je werkelijke inkomen, dat ondertussen gekend is. Het verschil tussen deze twee bijdragen moet je dan bijpassen. Verdiende je meer, dan betaal je bij; verdiende je minder dan krijg je geld terug.


1ste jaar 75,62€ of 20,50%
2de jaar  77,46€ of 21,00%
3de jaar  79,31€ of 21,50%

Kwartaal bijdrage in hoofdberoep:

1ste jaar 683,54€ of 20,50%
2de  jaar 700,22€ of 21,00%
3de jaar  716,89€ of 21,50%

Hou er dus wel rekening mee dat dit voorlopige sociale bijdragen zijn.  Deze voorlopige bijdragen worden later herbekeken in functie van het reële inkomen dat je realiseerde.  Het verschil tussen de twee bijdragen moet je dan bijpassen.


Wel een groot verschil tussen de bijdragen in bijberoep en hoofdberoep.

Dit komt van de site www.rsvz-inasti.fgov.be: (onderaan de genummerde pagina 2):

U blijft echter zelfstandige in bijberoep - zelfs wanneer uw hoofdactiviteit wordt stopgezet - wanneer u :
• ofwel een loonvervangend inkomen uit de sociale zekerheid geniet dat minstens gelijk is aan het bedrag van het minimumpensioen voor een alleenstaande zelfstandige
• ofwel uw rechten vrijwaart op een rust- of invaliditeitspensioen


Eens gepensioneerd, heeft het technisch gezien geen zin meer om te spreken over een bijberoep. U valt dan immers in de speciale bijdragecategorie van de gepensioneerden.
 

janieburton

Vergeten dat de VSOE in het land was!
 

Havoc

Vendor Specific Objec Evidence? :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#553
Citaat van: Havoc op 12 oktober 2014, 20:44:41 PM
Vendor Specific Objec Evidence? :)

:D :D

Venise Simplon Oriënt Express
 

OlivierV

Foutje voorgehad met Loctite. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan