Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Metpetergaathetbeter

tja ieder moet dat voor zichzelf uitmaken hé ?

Rangeerduivel

#4666
Citaat van: Havoc op 01 mei 2022, 22:10:31 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 01 mei 2022, 21:31:36 PM
Oordeel niet over iets dat je niet kent Peter,
Ja dus, laat de Belgische staat het sappige groene gras eten en eten jullie maar de verdorde stengels, tenminste als je dat graag wil.
Er is hier ook een Carrefour en een LIDL hoor, maar wel een pak goedkoper!

Ik zie er toch nog altijd veel terugkomen van die "groenere weiden" eenmaal het wat minder begint te gaan. Zolang je zelf je plan kan trekken is het daar allemaal "beter". Maar de dag dat het minder gaat...

Johan,
Zoals ik eerdere zei, vooroordelen zijn uit den boze,
Hier zijn ook rusthuizen, hypermoderne hospitalen, ziekteverzekering en noem maar op.
VB, het ziekenhuis van Bergamo hier (op 38km) is 10 keer moderner dan bvb A'pen of Gent,
https://www.doveecomemicuro.it/strutture/ospedale-papa-giovanni-xxiii
Meeste mensen gaan steeds voort op wat ze 'horen zeggen' hebben.
Of gezien hebben van éne die't horen zeggen heeft...

;)

SuSke

Zeker weten Rudi.

't Is niet alleen in België dat de middeleeuwen al lang voorbij zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Ik beweer zeker niet dat het ergens anders de middeleeuwen zijn. Het zijn ook geen vooroordelen. Enkel observaties. Alleen zie ik rondom mij dat er zijn die naar zo'n oorden trekken en later als ze het moeilijker krijgen toch terug komen. Goed, een statisticus zal wel zeggen dat mijn steekproef niet voldoende is. Maar ik kan enkel vaststellen.

Bvb in de familie, het is ginder allemaal beter, de wedde is beter, de ziektezorg ook etcetc. Maar ze zijn wel al bezig om als ze "niet meer kunnen" toch terug te komen. Dan stel ik me de vraag "waarom naar daar trekken?". Toch niet onlogisch?

Kan ook zijn dat het een gemis aan familie etc is. Ik kan dat niet uitsluiten. Maar ik stel enkel vast dat er toch een niet verwaarloosbaar gedeelte is die wegtrekt "omdat alles daar beter is" toch terug komt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 01 mei 2022, 22:40:45 PM
Bvb in de familie, het is ginder allemaal beter, de wedde is beter, de ziektezorg ook etcetc. Maar ze zijn wel al bezig om als ze "niet meer kunnen" toch terug te komen. Dan stel ik me de vraag "waarom naar daar trekken?". Toch niet onlogisch?

Ik ga niet beweren dat je liegt Johan, zeg nooit nooit, maar je bent redelijk onduidelijk met wat je noemt "ginder"....
Bedoel je dan Noord-Italie?
Het kan even goed zijn dat je Afrika voor ogen hebt...
Ik moet eerlijk toegeven dat er een groot verschil is tussen Noord en Zuid Italie, bvb, Als je regio Napoli of nog zuidelijker in het ziekenhuis belandt, moet je jouw beddegoed van thuis uit meenemen, (ook gezien van éne die 't horen zeggen heeft...)
Het is wel een feit dat je hier in 't noorden op restaurant je tafelgoed (vork, mes, serviette) moet afhuren, dat noemen ze hier 'coperte', maar dat is wel in de prijs inbegrepen, zoals het beddegoed hier uiteraard... ;D ;D

;)
Btw: een geluk dat we hier in den babbelhoek zitten, 't zou anders weer nogal een zagerij zijn zeker... ::) ;D

PaulC

Citaat van: Havoc op 01 mei 2022, 22:10:31 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 01 mei 2022, 21:31:36 PM
Oordeel niet over iets dat je niet kent Peter,
Ja dus, laat de Belgische staat het sappige groene gras eten en eten jullie maar de verdorde stengels, tenminste als je dat graag wil.
Er is hier ook een Carrefour en een LIDL hoor, maar wel een pak goedkoper!

Ik zie er toch nog altijd veel terugkomen van die "groenere weiden" eenmaal het wat minder begint te gaan. Zolang je zelf je plan kan trekken is het daar allemaal "beter". Maar de dag dat het minder gaat...

Johan,
Ik woon nu bijna 10 jaar in Spanje en van mijn Belgisch pensioen worden nog altijd sociale bijdragen ingehouden. Door de Europese overeenkomst volstaan deze voor de Sociale Zekerheid in het land waar je woont. En soms zijn deze nog beter dan in België. Via de "Seguridad Social" betaal ik hier voor een doktersbezoek of ziekenhuisopname helemaal NIETS, en voor de geneesmiddellen 10% van de originele prijs (omdat ik gepensioneerd expat ben). En de dokters zijn hier zeker zo goed als in België.
En als het wat minder begint te gaan kan je steeds terecht bij de sociale dienst van de gemeente om je te helpen en dat is ook gratis want ze ontvangen subsidies van de overheid voor elke inwoner van de gemeente.

Paul

Michael

Sporten is gezond, daarom 2 maanden geleden een home trainer gekocht, om de dag stukje fietsen op de home trainer, gaat goed, vorige week dacht ben nu al een week of 6 bezig ik ga wat langer fietsen met dezelfde belasting, 2 dagen later kwam ik amper uit bed, spierpijn tot en met, een week later kan ik nog niet normaal lopen (heb ik dat ooit wel gekund?) Gister huisarts langs geweest bevestigd overbelasting van de spieren, in huis blijven bewegen maar verder niet belasten. Zit ik weer een paar weken aan huis gekluisterd, mijn eigen domme schuld ik ben geen 20 meer en ook geen wielrenner, maar de geest is jong en het vlees is zwak.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

Michaël ik ken het .
Ach nog snel dit laatste stukje doen dan is het klaar .
En de dag er na kun je bijna je bed niet meer uit .
Ik ben nog wel wild maar niet meer zo jong als ik zou willen .
Dus ik probeer steeds elke dag iets in de tuin te doen of in huis en ik maak geen grote plannen meer .
Zo ook met boten bouwen .vroeger kon het niet groot genoeg zijn en nu worden ze steeds kleiner (lees gemakkelijker te tillen )
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

PaulC,

Je zegt dat je in Spanje woont, maar ben je "resident" of er "gedomicilieerd".

Ik vertrek naar Zuid Frankrijk.  Midden juli begin ik met de verbouwingen met de bedoeling er in juli 2023 te gaan wonen.

Van "horen zeggen" zijn al veel boeken volgeschreven door mensen die nooit verder dan hun eigen kerktoren zijn geweest.

Ik WEET dat zelfs daar het leven beduidend goedkoper is, de medische zorg identiek is, MAAR dat de elec-rekening maar een fractie is zeker als je zonnepanelen hebt, de verwarming een "nice to have" is, en dat vooral de zuurtegraad er veel minder is.

Roland

Alberke

Ja, dedju, je maakt plannen, en dan verneem je dat je kanker hebt. Life sucks, and then you die!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: rgp op 03 mei 2022, 16:41:04 PM
en dat vooral de zuurtegraad er veel minder is

Zal zeker minder zijn dan hier op dit forum!  ::)

Van Paul weet ik niet of hij daar gedomicileerd is, ik hier alvast wel....

;)

PaulC

Citaat van: rgp op 03 mei 2022, 16:41:04 PM
PaulC,

Je zegt dat je in Spanje woont, maar ben je "resident" of er "gedomicilieerd".

Ik vertrek naar Zuid Frankrijk.  Midden juli begin ik met de verbouwingen met de bedoeling er in juli 2023 te gaan wonen.

Van "horen zeggen" zijn al veel boeken volgeschreven door mensen die nooit verder dan hun eigen kerktoren zijn geweest.

Ik WEET dat zelfs daar het leven beduidend goedkoper is, de medische zorg identiek is, MAAR dat de elec-rekening maar een fractie is zeker als je zonnepanelen hebt, de verwarming een "nice to have" is, en dat vooral de zuurtegraad er veel minder is.

Roland

Roland,
Ik ben resident, dus woon permanent in Spanje. Ik ben uitgeschreven in mijn vorige woonplaats in België. Wat ik in mijn vorige post geschreven heb is niet van "horen zeggen" maar eigen ervaring. Ik woon in een klein dorp (5000 inwoners) aan de Costa Azahar en de zuurtegraad is hier ook veel minder, je sociale leven een stuk aangenamer en zeker als de locals ondervinden dat je alle moeite doet om je aan te passen aan hun manier van leven en je je niet te beroerd voelt om je uit te drukken in hun taal.
Niettegenstaande de prijzen hier ook flink stijgen is het leven hier nog altijd een stuk goedkoper dan in België. Wat de elektriciteit betreft kan ik moeilijk vergelijken want ik heb geen flauw benul meer van de prijzen in België. Ik heb alles op elektriciteit licht, warm water, koken, de "was en de plas" en omdat ik in de "Campo" (buiten het dorp) woon ook geen wateraansluiting dus waterput met elektrische pomp. Verwarming is hier ook een "nice to have", dus een pelletkachel (heeft ook elektriciteit nodig) en voor dit alles (elek + pellets) betaal ik tussen de 1300 en 1500 € per JAAR.

Tot op heden heb ik nog geen spijt van mijn emigratie.

Paul

raf

Gisteren was er eindelijk tijd om het schakel paneel van led 's te voorzien
Bleken er in plaats van 100 maar een 80 led 's in de verpakking te zitten .
Direct een klacht ingediend maar ja het is daar een feest week of zo iets .
Dus pech onder weg en ik kan dus  geen volledig paneel bedraden.
Ik ga de led 's die onder  de houder komen te zitten eerst aan sluiten dan kan de rest later nog .


Hopelijk moet ik geen 3 maanden wachten voor ik verder kan .

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 04 mei 2022, 06:14:52 AM
Hopelijk moet ik geen 3 maanden wachten voor ik verder kan .

Je hebt PB
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

rgp

Paul,

Vandat "horen zeggen" was niet aan jou gericht !

Wat je schrijft is volledig juist (kosten, inburgering, ....)

Je zegt dat je resident bent en uitgeschreven bent in België, dan ben je daar gedomicilieerd.

Als je inkomsten op een Spaanse rekening toekomen, betaal je binnen de EU enkel in het land van domicilie nog belastingen (voor u als iedere Spanjaard).  En omdat je in de EU woont, als expat, zul je toch éénmaal per jaar een document naar de Zuidertoren moeten sturen als teken van leven voor je pensioen, of niet.

Roland