Miljaar nondedju, godver... nondemiljaar zou mijne bompa gezegd hebben. Zondag jongstlede, zware stormschade geleden... nu ja, zware? Niets fysiek of ook niets aan de woning. Wel 2 bomen ontworteld, waarvan eentje richting huis hing en de andere richting achterburen. Ze bleven beiden nog hangen in de takken van de bomen ernaast, maar veilig was het allerminst. Na tussenkomst van de brandweer en vaststelling dat ze niets konden door het weer (alle respect voor die mannen he, door weer en wind: letterlijk en figuurlijk) en op aanraden van, zo snel mogelijke een tuinman gecontacteerd. Die vertelde mij dat ik zeker de verzekering moest inlichten.
Nu die mannen van de verzekeringen, zijn ook altijd wel de leukste thuis: je kan enkel aanduiden of er schade is aan een huis of schade aan personen. Dus ik doe mijn aangifte, duid aan dat het aan huis is en zet heel duidelijk dat er mogelijks, tenzij tussenkomst, grote schade kan uit voortkomen. Dit bevestigd zijnde door de brandweer.
Ik krijg bevestiging dat het dossier aanvaard wordt en stuur alle foto's etc. door.
Den tuinman, waarmee ik bevriend ben, is zo goed om snel ff langs te komen een prijs in te schatten. €350 (ongeveer... het is maar bij wijze van voorbeeld). Voor 2 bomen, zagen, opruimen etc... dringende/gevaarlijke interventie. Hij bevestigd dit op offerte en deze bezorg ik ook aan de verzekering.
In de loop van de week komt 'm langs om te starten en botst 'm op een aantal andere zaken, waar hij niet zomaar door kan: 2 rotte bomen, waarvan 1 de weg staat + freeswerken. Bijkomen opkuis werk. Met een beetje, een verveeld gevoel, kan hij niet anders dan de prijs omhoog halen (diene mens moet ook zijn brood verdienen). De prijs met alles erop en er aan komt ineens boven de €1.200 all in.
Ik bel voor alle zekerheid eerst naar de verzekeringen. "Mja mijnheer: als diene boom op uw huis valt, zijt ge veel verder weg... het is dus wel dringend, het mag uitgevoerd worden." Ik vraag voor alle zekerheid: is er een fanchise te betalen of is er een limiet. "Neenee mijnheer, laat de werken maar aanvangen en stuur ons zoveel mogelijk foto's van de werken en het factuur maar door."
Boompjes weg (ze moeten nu nog komen opruimen en de wortels uitfrezen), factuur is er al. Dus ik bel om te vragen hoe het nu verder moet. "U mag de factuur betalen en wij storen u dan €500 terug...." *stilte* "€500? Bent u zeker dat dit over mijn zaak gaat?". Blijkt dat, indien er geen schade aan huis of derden is, de maximale tussenkomst €500 is. Dit was dus niet wat ze mij daarvoor vertelden.
Ik had potverdorie beter den boom op mijn huis laten vallen! Dus ik leg het verhaal nog is helemaal uit. Den tuinman moest een verklaring over zijn kosten doen en dan gingen ze het onderzoeken.
Een verschil van om en bij de €700... ik moet u niet vertellen hoeveel locomotieven ik daar voor kan kopen he.