Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

dani

Sommige mensen zien de meest voor de hand kiggende oplossing over het hoofd en maken onnodig lawaai.   Maar dat overlomt ons allemaal wel.   Dus voila.  Gewoon bellen of nog beter : eens binnenstappen (nog persoonlijker)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

#3841
Dikke dedju toch langs deze kant. Ik krijg m'n kind niet ingeschreven in een school. Gedurende meer dan een maand ben ik dagelijks en herhaaldelijk aan het bellen en schrijven met, en ga terplaatse naar scretariaten en directies, prefecten en directeurs van een 15-tal scholen. Ze kennen me allemaal al op zicht en gehoor. Ik heb contact genomen met overkoepelende commisies voor inschijvingen van de verschillende zuilen, en herhaaldelijk gebeld, tot en met hun directeurs. Hulp gevraagd via PMS, Parket, en Diensten voor Jongeren (SAJ), maar niemand kan iets doen. Mijn kind zit nu 6 maanden thuis, te wachten op een school. Geen bijzondere school, gewoon een school tweede jaar middelbaar. Maar er is geen plek.

Alle franstalige scholen in zuid-Brussel zitten vol. Kinderen van 12-13-14 jaar worden aangeraden om naar Wallonië te gaan pendelen per bus en trein om een school te vinden. "Ga naar Tubize, Nivelles, Wavre of Braine, daar is hier en daar nog plek": krijg ik te horen. Maar als je kind om vb een medische rede of handicap niet kan/mag pendelen met het openbaar vervoer, heeft men geen oplossing. Geen school, geen onderwijs.

Blijkbaar gaan in ons land de burocratie, leerlingenquotas en subsidies voor op het recht van onderwijs van het individueel kind. Mijn kind wordt onderwijs ontzegd om burocratische redenen. Niemand heeft de macht om in te grijpen. Niemand heeft de macht om een een plek vrij te maken voor een kind dat naar school WILT gaan en VRAAGT om naar school te gaan. Maar het kind is niet belangrijk. Het schoolrecht van het kind is onafdwingbaar, en niemand doet iets, en iedereen wijst naar elkaar. De machine draait, en aan de machine mag niet geraakt worden. De machine is heilig. Ik ben kwaad, maar dat helpt geen zier.

Bon, dat moest ik even kwijt. DJU TOCH!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gardevil

Michiel,
kaart je probleem eens aan bij 'de inspecteur' van Radio 2. Die krijgt regelmatig het onmogelijke gedaan.

https://radio2.be/programmas/de-inspecteur
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michiel

#3843
Ik kreeg gisteren de definiteve "njet" van alle organismen (scholen, overkoepeldende commissies,...): geen plek, geen school... "sorry".

Ik overweeg nu om naar de pers te stappen, maar geen idee hoe dat gaat. Zelf een artikel schijven en opsturen? Persbedrijven aanschijven of jounalsten aanschijven? Journalisten uitnodigen? Persconferentie? ... geen idee hoe dat in z'n werk gaat. En het is ook communautair overschijdend onderwerp, want ik ben Nederlandstalig, maar het gaat om een probleem in het onderwijsbeleid binnen de Franstalig gemeenschap.

Maar ik speel inderdaad met het idee om het spel hoger te gaan spelen. Niet specifiek voor mezelf, maar om dit fundementeel probleem van de rechten van een kind aan te kaarten...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

zoals Frank zegt, begin bij de inspecteur... als ge zelf moet beginnen zoeken welke kanalen je moet aanschrijven etc... ga je veel tijd verleizen en vaak tegen een muur aanlopen. Reporters zoals de inspecteur zijn in dergelijke materie "geslepen"...

59erke

Hier bij ons in de streek werken de scholen met een digitaal aanmeldsysteem. In het voorjaar kies je 3 scholen waar uw kind naartoe wenst te gaan en de "computer" beslist dan op basis van het aanral inschrijvingen waar uw kind naartoe moet gaan.

Op zich geen slecht systeem want je hebt sowieso een school voor uw kind.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Niet helemaal, want als de scholen vol zitten, stelt de computer niets meer voor. Vol=vol en je kind mag niet naar school. Dat is de situatie in Brussel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Citaat van: Michiel op 18 september 2019, 10:22:47 AM
... de rechten van een kind aan te kaarten...
De kinderrechtencommisaris: https://www.kinderrechtencommissariaat.be/
Maar weet wel dat er onderwijsplicht is in België, geen onderwijsrecht, ook geen schoolrecht (zelfs niet schoolplicht).
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ge het kinderrechtencommisariaat niet moet contacteren.
Paul


PietB

Bestaat er in België niet zoiets als een gemeentelijk leerplicht ambtenaar?
Of een school inspectie?
Dan zou ik die eens benaderen of er op dat niveau geen oplossing gemaakt kan worden.
Ik dacht dat het in NL een rommeltje was in het onderwijs, maar dit is echt ondenkbaar hier.

succes er mee.
Piet.

dani

heel schrijnend, en dan te bedenken dat er  "plattelandsschooltjes" zijn waar men verlegen zit om leerlingen en waar er banen dreigen te sneuvelen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Ik heb een email gestuurd naar de waalse tegenhanger van het kinderechtencommisariaat. Ik ben benieuwd wat zijn opvatting is over "leerplicht" of "recht op onderwijs" wanneer alle scholen weigeren. Ik wacht af.

De schoolinspectie zal de school inspecteren, en oa nagaan of bepaalde klasquota niet overscheden zijn, en andere veiligheids- en didactische criteria. De schoolinspecteur is deel van de machine, en in het belang van de school en het systeem, niet in belang van het kind dat hopeloos thuis zit en wacht op een vrije plek.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Michiel,

Ik begrijp dat je kwaad bent, maar er zijn nu éénmaal regels:
- veiligheidsregels (teveel leerlingen in één klas)
- kwaliteitsregels (teveel leerlingen in één klas)
- werkbaarheidsregels (te weinig klassen, te weinig accomodatie, dus nog meer naar beneden nivellerend onderwijs)
Oplossing: investeren en moderniseren in het onderwijs, maar dan wel op een doordachte manier, en dan kost het mss niet veel.  Maar daar ben je nu niets mee.

Ik heb oplossingen, maar dan vlieg ik thuis buiten (mijn madam stond, haar dochter, haar zus, haar zus haar dochter en haar zoon en haar schoondochter staan in het onderwijs, .....)

Kinderrechtencommissaris ?  Stap één: dringend kinderPLICHTENcommissaris in het leven roepen

Michiel

Betreffende regels, die ken ik zo langzamerhand wel, Roland, en hoe het beter kan, daar heeft ieder wel een idee over. Maar dat is niet het probleem.

De accute vraag is over NU: wat doe je met een kind dat naar school wilt gaan, maar waar "het systeem" geen plaats voor heeft. Thuis laten zitten, en zeggen: "meer geluk volgend jaar"? Dat kan toch niet. Iemand zal toch moeten opstaan en beslissen waar er tijdelijk toch plaats gemaakt kan worden. Je kan een kind toch geen onderwijs wijgeren?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Michiel,

Tijdelijk kan niet.  Dat is voor een heel schooljaar.

Het kind wordt geen school geweigerd, enkel de door jou gegeven scholen zitten vol; men stelt je zelfs scholen voor in Wallonië.

Ik weet dat het absurd is, maar gezien er enkel leerplicht is in België en geen schoolplicht (wordt handig van gebruik gemaakt om vroeger op reis te vertrekken) en je scholen voorgesteld krijgt, vrees ik er voor.

Roland

Michiel

#3854
Tijdelijk IS een jaar, Roland. Het uitbreiden van het aantal schoolbanken gebeurt niet eventje op een week of zo. Het is een structureel probleem van aantal klaslokalen en dergelijke. Er is een teveel van vele honderden leerlingen, en men wilt/kan niet investeren in uitbreiding van het aantal klassen in Brussel.

Men stelt dan scholen voor in Wallonië in het algemeen om het overaanbod te doen afvloeien. Kinderen van 12 jaar tot 2 uur onderweg 's morgens en 's avonds op overvolle bussen en treinen en slechte aansluitingen... maar dat is niet het probleem waar ik mee zit.

Het probleem komt wanneer je kind niet kan of mag met het openbaar vervoer pendelen. Verzin maar een handicap. Dan wordt er GEEN oplossing aangeboden. Je krijgt van iedereen een vriendelijke "sorry". Je kind blijft achter, zonder school, en vraagt dan aan papa waarom hij niet naar school mag gaan. Wat vertel je dan?

Citaat van: rgp op 18 september 2019, 16:52:01 PM
Het kind wordt geen school geweigerd...
Je kind wordt letterlijk geweigerd door de scholen, en je krijgt dus letterlijk een "attest van weigering".   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)