Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

modelbaanHO

Vandaag begonnen aan een jobke dat ik al heel lang heb uitgesteld: het elektrisch aansluiten van de wissels van het schaduwstation op niveau -2. Dat zijn "oude" Fleischmann wissels die ik recupereerde van de baan van mijn vader. Nu blijkt dat slechts enkele wissels nog goed functioneren. Het overgrote deel reageert niet meer op de elektrische impulsen. :( :(
Die wissels zijn ook al bijna 15 jaar niet meer gebruikt. Ik heb er wel enkele getest wanneer ik ze inbouwde in het schaduwstation, maar dat is ondertussen ook al geleden van juni 2015 !

Er zijn 2 problemen:
- in het schaduwstation liggen 29 wissels...
- de geometrie van die Fleischmann wissels is nogal specifiek zodat ze niet zomaar door wissels van een ander merk kunnen worden vervangen.
Ik zou de elektrische aandrijvingen kunnen vervangen maar dat betekent even goed dat ik alle wissels moet "uitbreken".
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Havoc

Citaat van: raf op 31 december 2018, 07:19:06 AM
en wat snelheid aan gaat hier op de hoogstraat denken ze soms dat het zolder of terlamen is
als het hun niet snel genoeg gaat dan gaan ze eventjes links van de midden bermen voor bij
en deze zijn toch van een redelijke lengte en er ligt er zelfs eentje in een bocht

je mag er 70 en daar hou ik me ook aan maar voor eentje was dat niet snel genoeg en die wilde dus ook aan die midden berm voorbij
toen hij halverwegen was moest hij volle snelheid een inrit opschieten want aan de andere kant kwam een vachtwagen en dat had nie goe gekomen
daarna met veel getoet en midden vinger dat ik gek was
begrijpen wie kan

gr raf

LOL volgens dat bord met lichtjes daarnet in Oostende reed ik 188 km/h waar het 50 was. En het was nog groen ook :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Citaat van: raf op 31 december 2018, 13:28:50 PM
Paul ben ik niet mee eens
G'ebt gelijk, d'r is dan ook een zinnetje geschrapt in m'n oorspronkelijke post.
Die ouderlijke "tik" is ook "controle"  ;) en ontbreekt ook al bij velen.
Paul

raf



resultaat van 200° soldeer bout en niet op letten waar ik mee bezig was
dus 200° punt IN mijn vinger het voordeel het heeft niet gebloed de wonde was meteen dicht geschroeid
alleen nu ambetant als ik in mijn neus moet peuteren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

Ik ken het gevoel, Raf. Alleen was het voorval van vorige zaterdag bij mij veel lomper.
Ik was aan het stofzuigen in mijn garage waar een Leuvensestoof staat. Per ongeluk met mijn duim tegen de stalen buis gestompt terwijl deze gloeiend heet stond.
Het rook nogal verbrand  ;D.
Gevolg een tweede graadse brandwonde  :-[. Hoe lomp kan je zijn  ::).
Dit overkomt mij (hopelijk) geen tweede keer.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Citaat van: raf op 02 januari 2019, 15:19:11 PMalleen nu ambetant als ik in mijn neus moet peuteren

Je hebt toch nog 9 andere vingers? :D

Ik heb mijn les geleerd toen ik mijn soldeerbout die aan het vallen was wou tegenhouden... dikke rooie streep over alle vingers van mijn rechterhand. Jaren geleden, maar ik weet nog perfect waar ze liep die streep.  En je heb geluk dat het maar 200 °C was, loodvrij doe je daar niet mee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

die 9 andere zijn niet zo makkelijk om in mijn neus te peuteren

en ja het is lomp maar blijkbaar ben ik niet de enige die dit overkomen is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

Inderdaad Raf.
Ook ik heb dit al mogen ervaren  >:(.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

MoVi

RAF, heb je ook pleisters in plaats van Duck Tape??
;)
Ronald Visser
Ronald Visser

raf

??? dit was een windel met een rekbaar plakbandje voor wondverzorging er overheen

daaronder zat een grote klont brand zalf
ik had zo een plakkertje geprobeerd maar dat kwam los door de zalf

ik weet dus niet waar jij duck tape ziet hoor
maar dat vind je dus niet bij ons in de apotheek kast

gr raf
ps het gaat al wat beter ik kan terug typen met die vinger
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

MoVi

raf het was ook maar  ;)

Ronald Visser
(vissers doen namelijk wel alles met tape) :-[
Ronald Visser

raf

ja ken ik en als ik me in de werk plaats snij dan is het ook papiere plakband en dicht plakken die handel
als het voldoende bloed dan is normaal de wond proper gespoeld
anders aceton er over heen en dan seconden klever en das ook dicht en ontsmet

gr raf
ps ook met :-)


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SirGresley

Aceton Raf?? Dat moet Patrick u tot bij hem horen schreeuwen!!!  :P :P :P :P
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Andress24

Ik heb een tijdje geleden vastgesteld dat in de kelderruimte waar de treinbaan onstaat, het bezetsel van het plafond is losgekomen. Deze ruimte bevindt zich onder het terras en heeft ook Isodur isolatieplaten aan het plafond hangen, waartegen dan bezet is. Blijkbaar was de kleefoplossing toch niet de juiste en niet opgewassen tegen het gewicht van het bezetsel. Gelukkig is het bezetsel op een net aangebracht, waardoor er niets naar beneden valt, maar het was toch wel enorm schrikken toen het plafond opeens een paar centimeter lager hing.

Het grootste deel van het bezetsel is al weg, met de nodige stoeber tot gevolg, die ondanks zorvuldig afdekken, bijna overal zat. Naaice. Gelukkig heb ik nog geen noemenswaardig landschap gebouwd, dus met stofzuiger en natte vod kreeg ik alles wel weer proper. Treinen en andere gevoelige delen zaten natuurlijk goed weggepakt in een andere ruimte, dus geen zorgen, maar wel een hoop werk.

Nu kijk ik op een naakt plafond van 12 cm dikke Isodur platen. Het plan is nu er een vals plafond met Rigips platen te hangen, aan hangdraden die in de beton worden geschroefd en dan door de isolatie naar beneden komen. In dat plafond voorzie ik dan meteen sleuven boven de volledige baan waar dan aluminium profielen met 2 à 3 12-24V LED banden erin passen en dan voor de dag/nacht simulatie worden gebruikt, naast de twee conventionele 230V lichtpunten die er in de ruimte zijn.

Allemaal wel doenbaar, maar het is een hoop extra en onnodig werk, waardoor de weinige tijd die ik sowieso voor de modeltreinbaan heb, direct opgesoepeerd is. Grrr.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Gerolf

Dat is inderdaad niet leuk, Andres. Ik duim mee voor een vlotte verbouwing  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw