Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Chrisrail

#3495
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Koen

Tja, en dan spreken we nog niet over de generatoren op basis van die straalmotoren. Bijna 5000 liter per uur!!!! En bij het stationair draaien 500 liter!  :-X :-X :-X.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

@ Michiel,

Calvo is dus geen groene jongen.  Hij heeft wel geen auto en rijbewijs, maar papaatje moet em rijden.

@ Dani,

Ja, diegene die dat zeggen hebben ook het meest te verliezen en leven meer van "de krijg" dan van "het werken".

Roland

Havoc

Citaat van: Koen op 22 november 2018, 21:12:36 PM
Tja, en dan spreken we nog niet over de generatoren op basis van die straalmotoren. Bijna 5000 liter per uur!!!! En bij het stationair draaien 500 liter!  :-X :-X :-X.

Groetjes,
Koen

Op zich zegt dat niets. Mijn auto verbruikt 0.6 liter per uur stationair. Maar over hoeveel elektriciteit gaat het?  Een gasturbine kan heel efficient zijn, maar is dat zeker niet stationair.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Citaat van: Havoc op 23 november 2018, 14:27:19 PM
Citaat van: Koen op 22 november 2018, 21:12:36 PM
Tja, en dan spreken we nog niet over de generatoren op basis van die straalmotoren. Bijna 5000 liter per uur!!!! En bij het stationair draaien 500 liter!  :-X :-X :-X.

Groetjes,
Koen

Op zich zegt dat niets. Mijn auto verbruikt 0.6 liter per uur stationair. Maar over hoeveel elektriciteit gaat het?  Een gasturbine kan heel efficient zijn, maar is dat zeker niet stationair.

@Johan,

Als je maar een rendement van 20% hebt, is dat bitter weinig hé.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Volgens de boekskes die ik heb uit mijn studententijd ligt het toch wel hoger. Een moderne gasturbine moet niet onderdoen voor een diesel. En alhoewel er inderdaad in de krant iets staat van "turbojets" vrees ik dat dit journalistieke onzin is.

Electrabel heeft/had piekcentrales met gasturbines. Maar dat zijn geen vliegtuigmotoren maar industriële gasturbines. Een vliegtuigturbine is totaal niet geschikt voor iets anders aan te drijven, enkel al de inlaat die moet werken in ijle lucht bij hoge snelheid maakt dat ombouw een gek idee is.

Zo'n industriële turbine heeft een rendement dat niet ver van een diesel ligt. Verbruikt aardgas en vooral heeft een veel langere levensduur en onderhoudscyclus. Bvb centrale van Herdersbrug in Brugge waarbij de gasturbines alleen een rendement voor de centrale van 51% geven. Als de stoomturbine erbij wordt ingezet, dan stijgt dat nog.

Er zijn verschillende van die gasturbine piekcentrales, maar het merendeel daarvan ligt stil (Ruien, Droogenbos onder andere). Dus als ze die even uit de mottenbollen halen nu dan sta ik daar niet stom van. Zou idioot zijn om die niet opnieuw op te starten.

En zelfs al moest dat op kerosine draaien, dan is de uitstoot van zo'n turbine ergens tussen een benzine- en dieselmotor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Citaat van: Havoc op 23 november 2018, 19:16:44 PM
Er zijn verschillende van die gasturbine piekcentrales, maar het merendeel daarvan ligt stil (Ruien, Droogenbos onder andere). Dus als ze die even uit de mottenbollen halen nu dan sta ik daar niet stom van. Zou idioot zijn om die niet opnieuw op te starten.

Ruien zal niet meer lukken hoor! is met de grond gelijk gemaakt... :) :) :)

PeterC

Citaat van: Dirky op 23 november 2018, 20:53:49 PM
Citaat van: Havoc op 23 november 2018, 19:16:44 PM
Er zijn verschillende van die gasturbine piekcentrales, maar het merendeel daarvan ligt stil (Ruien, Droogenbos onder andere). Dus als ze die even uit de mottenbollen halen nu dan sta ik daar niet stom van. Zou idioot zijn om die niet opnieuw op te starten.

Ruien zal niet meer lukken hoor! is met de grond gelijk gemaakt... :) :) :)

BOEM!  :) :) :)
Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

#3503
daarnet afscheid genomen van collega's die minstens zo oud zijn als mijzelf, echter hadden die in de meeste gevallen genoeg jaren dienst om zelf niet spontaan meer te gaan soliciteren(swt 56 met 39 dienstjaren).

Daar ikzelf 2 dienstjaren te kort kwam besloten halftijds landingsbaan te starten vanaf 24 december.Waarbij ik net zoveel verdien als degenen die thuis(kunnen)blijven.

M.a.w werk ik halftijds voor wat voordelen,vakantiegeld en eindjaarspremie.Nog 3 dagen van 6uur/week een beetje quality-time zeg maar tot we pensioengerechtigd zijn. Enige troost dat zij mogelijks daar nog wat meer belast zullen worden dan ik!

Toch wenste ik hen ondanks een klein beetje vrange smaak het beste toe in de tijd die zij tegemoet gaan !

doomslu

Allez Peter, ge zijt nog veel te jong, man.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter


marctje

Mijn is gisteren verlost geweest van beide plaasters aan haar voeten, maar kreeg het verdikt dat ze nu nog eens zes weken niet mag steunen op beide voeten. 11 december gaat de pin in de rechterhiel eruit en gaat de revalidatie pas starten rond 2 januari volgend jaar. Kerst en oudjaar dus in het ziekenhuis.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

PietB

Dedju, vandaag het bericht ontvangen dat een ex collega en goede vriend is overleden.
Hij was sinds 3 jaar gediagnosticeerd met ALS, een klote ziekte.
Afgelopen maandag met darm problemen opgenomen in het ziekenhuis.
En nu er een zware longontsteking bij gekregen, wat het einde betekende.

Ron Rest in Peace, dat heb je verdiend.

raf

sterkte aan allen hier
ik ben gestopt met posten want het was gewoonweg weer elke week of 14 dagen prijs
ex collega over 14 dagen nog
zie je hem in de legerstock en nog wat praten en hij stapt op zijn fiets en komt niet meer levend thuis aan
hart aderbreuk terwijl hij dus aan het fietsen was

en zo zijn en er nog een deel
dan  te horen krijgen dat je tweede moeder alzheimer gedianostikeerd is komt ook hard aan

maar het leven gaat door al is het soms shit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Geen toffe dingen ...
  ... en wij maken ons dan soms druk over pietluttigheden  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw