Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Huis tuin en keukengerief voor de modelbouw

Gestart door Dirkh, 11 februari 2014, 11:27:46 AM

Dirkh

Naar aanleiding van Steam.N (Jean) zijn ingenieus systeem om een module bak te draaien volgende vraag :
Welk huis tuin en keukengereedschap wordt er nog gebruikt voor de modelbouw ?

Jean gebruikt een bezemsteel om de modules te draaien.

Zelf gebruik ik een deegrol om schuimkarton dunner te maken.
De plantenspuit kennen we allemaal wel maar zijn er nog dingen die jullie gebruiken die eigenlijk niet bedoeld zijn voor de modelbouw ?

Klaas Zondervan

Ik lijm wasknijpers tegen de onderkant van mijn modules om tijdens transport de verbindingskabels vast te zetten.

eric

Keukenzeven, een stuk of drie met verschillende maten en nog een theezeefje.

Steam.N

#3
Oh, ik kan nog wat dingen noemen, na de behandeling van mijn NEEB-bedding:
- keukenzeef, om de grote onzuiverheden te verwijderen
- een thee-zeefje, om uit het leem-water mengsel de fijne onzuiverheden te verwijderen
- de oven, om de leem kiem-dood te krijgen
- de mulinex, om kurkrepen te verpoeieren

De mulinex en de oven, daar weet mijn vrouwtje van.  Van de rest ...  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Portioneerflessen voor het opbrengen van fine turf

marc goovaerts

Ovenreiniger om enamelverven te verwijderen.

bellejt

broodmes voor het snijden van isolatieplaten.

Peter

Een oude electrische koffiemolen om strooimateriaal fijner te malen, bv. Iron ore van Woodland om mijn Belgisch perron mee te bestrooien, als imitatie van het rode split of grind? dat vroeger gebruikt werd.

Een oude parfum flacon van mijn echtgenote om een zeer fijne en plaatselijke waternevel (met Agepon en water) te spuiten.
Hoe duurder het parfum, hoe fijner de nevel die er uit komt. (Een idee voor Valentijn ????)

Een circle-cutter van mijn echtgenote om perfekt ronden uit papier en Plasticard te snijden (te koop bij bv. Pipoos) 
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

broodmes, trechters, maatbekers, lepels, keukenmixer, zeven, kammen, scheermesjes, kleermakers gatentang, pannenlikkers, keuken weegschaal, oven, dreft, azijn,...

marc goovaerts

Waarvoor dienen de pannenlikkers en de azijn ?

bellejt

nog vergeten : Dreft (of goedkoop alternatief)  om de oppervlaktespanning bij lijmen weg te nemen.

B_Modelbouw

Tandenborstel, make up borsteltje, oor staafjes, grof keukenzout, satéstokjes, cocktail prikkers, ...   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Gerolf

Dat kan een heel lange lijst worden  :)
Wat (denk ik) nog niet genoemd is: gootsteenontstopper, garendraad, naalden, kopspelden, waterverwarmer, post-its, lucifers, kampeervuurtje, handvegertje, stofzuiger, filmrol-doosjes, ...
Niet echt "huis en tuin", maar toch: naalden en spuiten, medicatiebekertjes, maatlepeltjes, tongspatels, lege sigarenkistjes, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


dani

* een nylon kous over de slang van de stofzuiger voor het opvangen van los ballast bij het opruimen na het ballasten, zodat het niet verloren gaat.
* ronde viltjes van de Action (voor onder stoelpoten) op een stokje om de rails te reinigen in een tunnel of schaduwstation
* boekbinders als kabelgeleiders onder de baan
* gipsverband als eerste laag gips op bergen
* schelpenzand (voor bodem van vogelkooi) als zandkleurig ballast tussen Marklin M rails.
* plooibare rietjes als aardgasleidingen op de baan, (of andere leidingen)
* Tipp- ex  op de kop van witte LEDs om diffuus zacht geelachtig licht te maken in huisjes of wagons
* de groene kant van keukensponsjes om haagjes te maken
* .... etc... etc....
(om nog maar te zwijgen van gerecupereerde mp3-spelertjes, speakertjes, motortjes, cd-drives, scanners en andere PC apparaten voor beweging op de baan, zoals ik al vaak en veel heb gezien op het "interweb")
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.