Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modulebouw in Z

Gestart door Pascal Michiels, 07 februari 2014, 18:46:46 PM

Pascal Michiels

De basis voor de 4 modules is klaar:

https://flic.kr/p/mAufJ3

Tijd voor keuzes, hou ik het enkel bij een achtergrond en zoja hoe hoog?
Voeg ik een fries toe ja of nee.

https://www.flickr.com/photos/120399512@N04/13517072685/in/photostream/

Volgende stap is de kurk aanschaffen om te kijken of de uitlijning op niveau +1 van het schaduwstation tussen 2 modules werkt - spannend.

mdvholland

Ha Pascal, ziet er fraai, licht en toch degelijk uit. Ik zag zaterdag wel heel wat minder stabiele onderstellen in Altenbeken  ;D

Ik vind zelf dat de achtergronden soms te laag waren (20 - 25 cm), waardoor binnen je blikveld toch steeds die rand valt. Ik neem aan dat er wellicht een slimme verhouding is tussen diepte en hoogte. Praktisch gezien lijkt zo'n 40-45 cm een goede hoogte?

Tav een fries: verlichting maakt een mooie baan áf, is alweer wat ik gisteren heb ingezien. Een fries biedt de mogelijkheid licht te monteren, maar dat kan ook wel vanaf staanders in combinatie met de achterwand, lijkt me, dus of het onmisbaar is? Want het kan je bij het werken aan de baan misschien ook in de weg zitten.

Blijf graag volgen.

Pascal Michiels

#32
Als ik rekening hou met onderkant van fries op ooghoogte dan heb ik een totaal van 55cm boven de module als achtergrond hoogte. Dat is mss weer wat teveel van het goede.
Probleem is dan een beetje fries (10cm hoog) achteraan een wand van 65cm nodig heeft die ik op 1 of andere manier moet verstevigen om het hangende gewicht te dragen.
In modules 1 en 4 kan ik met een volle zijwand werken aan 1 kant maar bij de rest en vooral modules 2 en 3 is dat een probleem.

Dit weekend naar MobExpo in St. Niklaas geweest en daar zie je ook onmiddellijk dat modules met een fries (en achtergrond) veel meer uitstraling hebben dan die zonder.
Voornamelijk omwille van de goede belichting.

Maar zoals je zegt ik kan natuurlijk ook enkel een achterwand plaatsen (tussen de 40 en 45) wat het ook meer werkbaar maakt en losse armaturen met licht aan balkjes erboven hangen enkel daar waar nodig. De balkje zou ik in een omgekeerde L kunnen maken en dan aan de acherkant van de achtergrond plant vastmaken. Op die manier is het niet zo zwaar en is alles makkelijker te bereiken. Maar het idee van een 'kijkdoos' is dan wel weg.

mahtoska1

Ik zou gaan voor een "kijkkast". Als je alles demonteerbaar maakt, kan je nog altijd goed aan de baan werken.
45 cm + fries is voldoende als de baan op kijkhoogte staat.

Veel succes!

Pascal Michiels

#34

Gerolf

ik heb even één van de drie foto's "echt" getoond - zo kan je zien hoe je dat op het forum kan ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pascal Michiels

Thx. Had het al geprobeerd via  voor en achter maar zonder resultaat. Waren de foto's mss te groot?

Gerolf

Ik heb "gedaan alsof" ik ze wou downloaden.
Dan kan je een formaat kiezen (732 breed leek me OK)
  ... en met de rechtermuisknop "snelkoppeling kopiëren"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pascal Michiels

Ziezo, de ruwbouw van modules 1 en 2 is klaar. Uitlijning tussen beide is goed gelukt. Het leggen van de rails van het schaduwstation kan beginnen. De uitlijning van de rails tussen beide modules gaat spannend worden.


TBCédric

Gerolf zijn werkwijze is niet verkeerd maar op flickr is er een makelijkere manier.
1: klik op de foto.
2: klik op het vierkantje met de pijl schuin omhoog.
3: klik op de punaise
4: selecteer de grootte die je wilt tonen
5: copy & past én je bent klaar.


Trouwens, mooie constructie!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

mdvholland

Fraai schrijnwerk. Ben je niet bang dat de poten links op de foto kwetsbaar zijn, zonder dwarsverbinding, voor het stoten met de voet? Tussen middelste en rechtse poten heb je wel een dwarslat aangebracht?

groet,
Matthijs


Pascal Michiels

Het schrijnwerk vind ik leuk om doen en het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf  8)
Enkel modules 2 en 4 hebben de langsliggers. Voorlopig ga ik er geen zetten op de andere 2 daar het geheel stevig genoeg is.
Ik kan er natuurlijk achteraf nog bij plaatsen moest dat toch nodig zijn.

mahtoska1

Dat worden mooie kijkkasten! Zeer strak werk.

Pascal Michiels



Voetjes toegevoegd. Lijmpistool en Evian dopjes en de pootjes zijn makkelijker in de hoogte te verstellen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw