Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

70°C, 80°C of 90°C

Gestart door janieburton, 07 februari 2014, 15:20:01 PM

bruureke

Zijn het putconvectoren? (liggen ze in een put) dan is de aanvoertemperatuur 70 - 75°, die ondingen werden idd in de jaren 80  overal gelegd en bij gevolge er jaren later ook op veel plaatsen weer uitgezwierd. regelmatig de onderkant stofzuigen en de inspuitstukken vervangen is een oplossing voor als het slecht werkt. ook de aansluitingswijze 2 pijps of 1 pijps is hierbij van belang voor een goede werking te verkrijgen. lage temperatuurconvectoren zijn tegenwoordig weer in ,maar ben er nooit een fan van geweest!

Klaas Zondervan

Citaat van: ceuleer op 07 februari 2014, 17:42:41 PM
Ik weet het niet dat het onzin is, maar onnodig water 20° bij verwarmen, is toch verloren energie denk ik dan.
Energie gaat niet verloren. Die blijft altijd ergens. De vraag is waar die dan blijft als die zogenaamd "verloren" gaat. En mijn stelling is: die komt gewoon in je huis terecht. Zoals Rian ook al zegt: wet van behoud van energie. Voor veel mensen moeilijk te bevatten, maar het is gewoon een onontkoombare natuurwet.

bruureke

Zoals je al zei, die energie komt in het water terecht. Juist, maar er gaat eveneens energie weg via ja schouw, ongeisoleerde leiding stukken, en brandstof verbruik, 70° of 85° , radiatoren geven maar warmte af naargelang het regime ze ontworpen zijn. al stook je tot 100°, ergens stopt het nuttig vermogen.

Klaas Zondervan

Er verdwijnt inderdaad energie via de schouw. Maar het is niet zo dat alles wat je tussen 70 en 85 graden stookt daarheen verdwijnt.
Verlies op ongeïsoleerde leidingstukken, het hangt er maar vanaf waar die leidingen lopen. In de woonkamer is het geen probleem, daar wil je die warmte hebben. Op een zolder waar je zelden komt, of in de kruipruimte, daar is het inderdaad verlies. Maar daar moet je leidingen isoleren.
En de energie die de radiatoren niet kunnen afgeven, die gaat met het retourwater terug naar de ketel. Die energie is dus niet verloren. De ketel hoeft er minder energie in te steken om het water weer op temperatuur te krijgen.
Kortom, het belangrijkste is wat ik in mijn eerst reactie noemde. Hoe lager de temperatuur van het water, hoe beter de warmteoverdracht in de ketel, hoe zuiniger je stookt. Maar dat gaat maar om een paar procent hooguit.

janieburton

Citaat van: bruureke op 07 februari 2014, 19:26:47 PM
Zijn het putconvectoren? (liggen ze in een put) dan is de aanvoertemperatuur 70 - 75°, die ondingen werden idd in de jaren 80  overal gelegd en bij gevolge er jaren later ook op veel plaatsen weer uitgezwierd. regelmatig de onderkant stofzuigen en de inspuitstukken vervangen is een oplossing voor als het slecht werkt. ook de aansluitingswijze 2 pijps of 1 pijps is hierbij van belang voor een goede werking te verkrijgen. lage temperatuurconvectoren zijn tegenwoordig weer in ,maar ben er nooit een fan van geweest!

Het zijn convectoren tegen de muur, en ze zijn gestofzuigd. Het probleem zou zijn als ik die zou willen vervangen door gewone radiatoren dat de aanvoerbuizen naar de convectoren een te kleine diameter hebben; gewone radiatoren hebben meer "water flow"  nodig dan convectoren.
 

Stieven76

Wat is dan de diameter van je buizen?
Onze ketel is maar een paar maanden oud (omschakeling mazout naar gas), maar de radiatoren zijn al een aantal jaren oud. De buizen die naar de radiatoren lopen zijn maar 16mm koper zie ik. Degene die aan de ketel vertrekken zijn een maat dikker, ik vermoed 22mm.

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 08 februari 2014, 14:01:06 PM
.... gewone radiatoren hebben meer "water flow"  nodig dan convectoren.
Wie heeft je dat nou weer wijsgemaakt?
In een woonhuis wordt standaard 22m buis gebruikt voor de hoofdleidingen en 15 mm voor de aftakkingen naar de radiatoren.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 februari 2014, 17:46:37 PM
Citaat van: janieburton op 08 februari 2014, 14:01:06 PM
.... gewone radiatoren hebben meer "water flow"  nodig dan convectoren.
Wie heeft je dat nou weer wijsgemaakt?
In een woonhuis wordt standaard 22m buis gebruikt voor de hoofdleidingen en 15 mm voor de aftakkingen naar de radiatoren.

Dat is mij verteld door een "chauffagist".

Heb zojuist de buis gemeten aan de convector en die is 15mm.

Blijkbaar kan ik dan de convectoren toch vervangen door "normale" radiators.