Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Soundbestanden voor ESU LokSound V4.0

Gestart door fs-hh, 06 februari 2014, 10:31:30 AM

fs-hh

Dag allemaal,

Ik ben er net aan het overwegen om in een aantal van mij locomotieven met een LokSound V4.0 te steken. Wat ik me echter afvroeg is of er al dan niet verschillen zijn tussen de soundbestanden die op de website van ESU beschikbaar zijn en de bestanden die door de fabrikanten in de decoders geprogrammeerd worden die ze in nieuwe locomotieven steken (of die ze apart als onderdeel verkopen zoals bijvoorbeeld LS Models). Het gaat me erbij om een aantal LS Models locomotieven (reeksen 11, 13, 18 oud en 18 nieuw, straks ook 27) maar ok om een B-Models reeks 55 en een paar reeks 62 (Vanbiervliet analoog en Roco). Mijn vraag is dus eigenlijk of ik best de decoders als onderdeel van de fabrikanten koop al dan niet gewoon een lege decoder kan kopen en daar dan met mijn LokProgrammer de soundbestanden van ESU kan opzetten.

Verder: ik had het toch juist begrepen dat het niet mogelijk is om de soundbestanden van een al geprogrammeerde decoder met een LokProgrammer te lezen en op de computer op te slaan?

Alvast dank voor jullie hulp,
fs-hh

B_Modelbouw

Er zijn wel enkele verschillen tussen de standaard geluidsbestanden die je terugvind op de ESU-site en de geluidsbestanden aangereikt door de fabrikant zelf ...

De eerste kun je vrij van de site plukken http://www.esu.eu/download/projektdateien/generation-4/loksound-v40/ . De specifieke geluiden kun je soms bij ESU
terug vinden onder de OEM geluiden, echter zijn niet alle fabrikanten bereid ze publiekelijk te verspreiden via de ESU-Site (specifieke eigen opnames) maar kun
je ze wel aankopen bij de fabrikant zelf.

Soms ben je verplicht de loc met soundversie aan te kopen met de specifieke geluiden, soms kun je een decoder met het gewenste geluid aankopen, echter
zelden zullen ze je het specifieke geluidsbestand aan je overmaken.

Geluidsbestanden kun je helaas niet kopiƫren vanuit de decoder naar je Pc of naar een andere decoder.
Wat je wel kunt is eigen geluidsbestanden (*.wav) vanuit je Pc naar een decoder schrijven (zelf geluidsbestanden aanmaken).


Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


bellejt

zoals vermeld kan je de standaardbestanden downloaden en aanpassen voor jou.De bestanden van B-models en VBV (zelfde producent) zal je niet krijgen omdat dat zelfgemaakte soundfiles zijn van de fabrikant met specifieke geluiden welke veel werk hebben gekost.Het hangt er dus vanaf wat je wil.Voor de gewone reeksen bij Esu gaan en voor de 55 en 62 moet je dan de decoder  van VBV (B-models) kopen.Is mijns inziens zelfs goedkoper dan een esu sounddecoder.

ToThePoint

Heb me daar ook eens me bezig gehouden om soundfiles zelf te maken en/of aan te passen.
Het werkt allemaal, maar eenvoudig is het niet !
Zoals hierboven vermeld kan men geen soundfiles van decoder naar pc overzetten.
Het is niet enkel het geluid dat belangrijk is, ook de instellingen van een specifiek model.
B.v. de parameters om de ingebouwde motor naar behoren te laten functioneren, verlichting aansturing, enz...
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Olivier77

Een goede avond Felix,

De sounds van Esu voor de 55 en 52 trekken op niks.
De opnames van Van Biervliet zijn prima, moet je wel de decoder bij hun kopen (zij hebben die ook voor de 62).
Hier op het forum heeft een zekere Dirk ook mooie opnames/files gemaakt voor de 55 en 52.
File kun je gratis krijgen (wel vriendelijk vragen).
Op You Tube film te vinden.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

D_Loc

Felix heeft de sound 1,5 week geleden al bij mij aangevraagd en reeds ontvangen ;)

Het geluid van de 52/CFL1600 zal ik ook ooit nog eens in een V4 versie gieten, maar ik wil eerst met de 55 nog wat proberen (details zijn hier(klik) te vinden) en daarna wil ik proberen de Loksound van de reek 13/CFL 3000 te verbeteren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

fs-hh

Bedankt voor jullie reacties,

Met de diesels heb ik het nu gesnapt, maar hoe zit het met de electrolokomotieven? 18 nieuw bestaat niet bij ESU, maar is wat met de 13 en 11/27? Is dat niet hetzelfde geluid dat ze ook bij LS Models zelf gebruiken?

Groetjes,
fs-hh