Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

exit club Locomatic?

Gestart door stefanic, 04 februari 2014, 12:48:21 PM

janieburton

Citaat van: dieselfreak op 22 februari 2014, 12:28:47 PM
Als fanatiek voetbalhater ben ik het 100% met je standpunt eens Erwin. Sommige hobby's worden hier met de hulp van de politiek en de media de hemel ingeprezen, andere daarintegen zoals de modeltreinhobby halen alleen de media 'om eens goed mee te lachen.'
Citaat van: erwin9 op 22 februari 2014, 11:09:33 AM
Hola,

En wat met "de voetbal" ?  Moet daar de hele gemeenschap niet voor opdraaien ?  Alleman mag mee betalen voor megagrote stadions vol met allerhande snufjes en winkels (die voor 90% leeg blijven staan).  En dan wordt er door enkele jongeren en "wilden" een spelletje gespeeld met een bal!  Veel geld voor het "kopen" van een of ander bal-wonder, maar GEEN geld om hun sociale lasten te betalen, daar mag jij en ik voor opdraven,  geen geld om de veiligheid te garanderen, daar mag jij en ik voor opdraaien, politiemensen die te pas en te onpas moeten opdraven om enkele heethoofden te bedaren, geen geld voor, daar mag jij en ik voor opdraaien, en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan !  Uiteraard ben ik zelf een immens groot en overtuigd anti-voetbal liefhebber, vind het een verschrikkelijk pocherig en dom spelletje, maar uiteraard zijn er mensen die er anders over denken, wat ik zeker respecteer, maar laat die dan ook ZELF opdraaien voor de kosten. Net zoals bij ons, modelspoorliefhebbers !
Anderzijds mag je als vereniging nooit rekenen op subsidies of bijdrage in welke zin dan ook van anderen. Als je die krijgt is dat uiteraard mooi meegenomen, maar neem het niet aan als vanzelfsprekend !  Een club oprichten en onderhouden is een kwestie van VEEEEL inzet, in de eerste plaats van het bestuur, maar zeker zoveel van de leden !  Een juiste en exacte "formule" is hier niet voor te vinden, maar waar een wil is, is een weg !  Maar daar moeten alle leden, actief, achter staan !
Ik wens de mensen die een clublokaal zoeken dan ook alle moed en geluk toe, maar vanzelf lukt het helaas niet (meer) !

Argilla,

Hoe Erwin9 en Dieselfreak het verwoorden, dat bedoel ik ook.

Ik moet ook opdraaien voor de gemeentelijke sportterreinen in mijn stad waar ik woon want die worden onderhouden en gesubsidieerd en de lokale voetbalploeg word ook gesubsidieerd  door stad of gemeente alhoewel ik niets heb aan die sportterreinen daar ik geen sport doe, het stedelijk zwembad wordt ook met belastinggeld gesubsidieerd en onderhouden en ik heb ook al meer dan 30 jaar daar geen voet meer binnen gezet.

Als men subsidies geeft aan clubs waar mensen zich willen "afbeulen" mij goed maar dan moet men ook subsidies geven aan clubs waar mensen zich niet "afbeulen". Nog iets vergeten: de plaatselijke schaakclub krijgt ook subsidies waaraan ik ook aan bijdraag via mijn gemeentelijke opcentiemen.

Geen subsidies, ja maar dan voor geen enkele verenging of club ofwel subsidies voor alle verenigingen en clubs.   
 

Rangeerduivel

Voetbalclub's,en vooral het gedoe errond brengen veel geld in het laatje,denk maar aan de grote bedragen die bedrijven erinpompen als reclame,die hen uiteindelijk niets kost (aftrekbaar) v.belasting.

Aan een zootje oude kinderen (ik inbegrepen! 8)) is niets te verdienen,enkel last!
De wereld draait toch om geld mannen... :-\

;)

janieburton

Argilla,

Wist je dat je ook 2 voetbalploegen/infrastructuren subsidieert?

Vandaag op het Radio 2 radionieuws van de provincie Brabant gehoord dat de voedbalvelden van de ploegskes Herent en Veltem kunstgras gaan krijgen en dat de Vlaamse overheid beslist om dit te betalen, dixit de radionieuws berichtgeving.

Wat ik op het web heb gevonden:

Daarom heeft de gemeente Herent een subsidieaanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid die het tekort aan sportinfrastructuur in Vlaanderen versneld wil wegwerken.

Vrijdag 21 februari 2014 heeft de Vlaamse regering beslist over de aanvragen voor kunstgrasvelden met een gunstig resultaat voor Herent.

Kunstgras in Veltem en Herent

Herent had twee dossiers ingediend: een aanvraag voor Veltem (voetbalterreinen bij Ivo Van Damme) en een aanvraag voor Herent (sport- en ontspanningscentrum De Kempen). Het college van burgemeester en schepenen en zeker ook de betrokken clubs zijn zeer tevreden dat over beide dossiers gunstig werd beslist. De nieuwe kunstgrasvelden zijn waarschijnlijk al bespeelbaar vanaf de competitie 2015 – 2016.





En het blijkt er nog meer te zijn namelijk 29 sportvelden:  ;)

http://nieuws.be.msn.com/politiek/vlaamse-regering-subsidieert-29-sportvelden-in-kunstgras
 

doomslu

Heeft dit nog iets met de club Locomatic te maken?  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Vind ik ook, Luc. Dit is niet de bedoeling van ons forum.
Maar sommige mensen blijven hardnekkig de "maatschappelijke" toer op gaan  :(
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde

En jullie zijn "verplicht" om dit allemaal te lezen, arme drommels ... 

Metpetergaathetbeter

geeft wel aan als je voor de juiste hobby/bijverdienste/beroep kiest dat je dan WEL kunt rekenen op allerlei tegemoetkomingen van de overheid !

Groeten Peter ;)

doomslu

Citaat van: chef garde op 23 februari 2014, 11:14:12 AM
En jullie zijn "verplicht" om dit allemaal te lezen, arme drommels ...
Dat is niet het probleem...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

#53
Hallo Gerolf en Doomslu

Sorry, misschien mijn fout.

Maar ik vind het wraakroepend dat men altijd roept dat alle andere activiteiten en verenigingen en clubs voor een beperkt aantal mensen zijn  en dat "sport en sportclubs" voor "alle mensen" bestempeld wordt en dat men altijd subsidies(door steden, gemeentes ,dorpen en de Vlaamse overheid) geeft voor een sportverenigingen, in de vorm van een sportterrein, kantine, enz..... en dat alle andere verenigingen altijd uit de "subsidieboot" vallen( bijna vergeten de gemeentelijke en stedelijke muziekscholen krijgen ook altijd subsidies in de vorm van lokalen)

Als een modelspoorclub zijn lokaal dreigt te verliezen is dat volgens mij(ik zie het misschien verkeerd) ook een "maatschappelijk probleem" want ik vermoed dat waar nu de club Locomatic is gevestigd dat daar de sportclubs wel alle faciliteiten verkrijgen. (kan men hier niet van een lichte discriminatie spreken))

Laat ik besluiten met het volgende:
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 februari 2014, 11:17:33 AM
geeft wel aan als je voor de juiste hobby/bijverdienste/beroep kiest dat je dan WEL kunt rekenen op allerlei tegemoetkomingen van de overheid !

Groeten Peter ;)
 

rgp

Janie,

ik begrijp je, maar begrijp ook Luc en Gerolf.

Ga je nog een voorbeeld geven: jaren geleden ook nog in het jeugdbestuur van een sportclub (basket gezeten).

Als je een sportclub hebt met 150 jeugdspelers die hun ouders/grootouders meebrengen dan is dat voor de overheid, die geacht wordt de middelen die ze ter beschikking heeft zo goed mogelijk te gebruiken, duidelijk dat zo'n sportclub belangrijker is dan een modelbouwclub met 50 leden.

Het probleem bij modeltreinenclubs is dat de hele keten "verstoord " is:

*Clubs met een hoge gemiddelde leeftijd.
* Weinig zichtbaar door weinig winkels (leve internet ?), weinig boekjes (40 jaar gelden vond je een startset bij UNIGRO (steevast een reeks 15 een personenwagen en een autotransporter), onzichtbaar met de feestdagen (grote winkelketens hebben geen modeltreinbanen meer)
* te technisch (vooral het digitaal ten opzichte van het analoog van vroeger)
* welke winkel geeft nog uitleg ?
* ......

Roland

janieburton

#55
Rgp,

Je slaat ook de nagel op de kop, ik begrijp het. Om het met de gevleugelde woorden te zeggen "Life is a minestrone"  ;)

Ik hoop dat de club Locomatic een nieuw lokaal kan vinden.
 

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: rgp op 23 februari 2014, 18:21:29 PM
Janie,

ik begrijp je, maar begrijp ook Luc en Gerolf.

Ga je nog een voorbeeld geven: jaren geleden ook nog in het jeugdbestuur van een sportclub (basket gezeten).

Als je een sportclub hebt met 150 jeugdspelers die hun ouders/grootouders meebrengen dan is dat voor de overheid, die geacht wordt de middelen die ze ter beschikking heeft zo goed mogelijk te gebruiken, duidelijk dat zo'n sportclub belangrijker is dan een modelbouwclub met 50 leden.

Het probleem bij modeltreinenclubs is dat de hele keten "verstoord " is:

*Clubs met een hoge gemiddelde leeftijd.
* Weinig zichtbaar door weinig winkels (leve internet ?), weinig boekjes (40 jaar gelden vond je een startset bij UNIGRO (steevast een reeks 15 een personenwagen en een autotransporter), onzichtbaar met de feestdagen (grote winkelketens hebben geen modeltreinbanen meer)
* te technisch (vooral het digitaal ten opzichte van het analoog van vroeger)
* welke winkel geeft nog uitleg ?
* ......

Roland


1+

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Peter

Wat ik het ergste vind: zelfs in modelspoorwinkels hebben ze geen baantje, laat staan een echt modelpoorbaan.
Met moeite hebben, in het beste geval, ze een metertje rails om je lok eens te testen, meestal een rollentestbank :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Citaat van: Peter op 24 februari 2014, 11:06:35 AM
Wat ik het ergste vind: zelfs in modelspoorwinkels hebben ze geen baantje, laat staan een echt modelpoorbaan.
Met moeite hebben, in het beste geval, ze een metertje rails om je lok eens te testen, meestal een rollentestbank :'( :'( :'(
Ook logisch als je weet wat er vandaag voor 1m² commerciele oppervlakte moet betaald worden.
Niet elke winkelier zit in zijn eigen pand en wil dan ook elke cm² gebruiken voor stock en verkooprekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

@Suske,

Dat is inderdaad zo maar ik denk dat de meesten onder ons in de ban geraakt zijn door een of andere modelbaan die in de winkel stond. Enfin, dat was bij mij toch zo.
In de jaren '80 was er op de veemarkt in Mechelen een winkel waar men speelgoed en modelbouwmateriaal verkocht. Zij hadden een baan van enkele vierkante meters staan. Als ik mij goed voor heb, was dit een demobaan van Vollmer. Hoe dikwijls dat ik daar ben gaan kijken ...
Ik kan je verzekeren dat dit op zich de verkoop aanzwengelt.
Het is zoals alles hé. Op het vlak van ontspanning bestaan er geen noden. Ze worden gecreëerd.
Op zich heeft niemand een ipad nodig maar als je dan ziet welke verkoop er voor dit jaar wordt voorspeld ...
Nee, ik ben er van overtuigd dat men ook in de modelbouw de noden moet creëren. Doen zien, doet kopen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren