exit club Locomatic?

Gestart door stefanic, 04 februari 2014, 12:48:21 PM

janjozef

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2014, 14:47:27 PM
Citaat van: philippe_007 op 16 februari 2014, 14:19:49 PM
subsidies

Wat zijn dat ?  :-\

Groeten Peter ;)

Dat is dat wat elke vereniging krijgt blijkbaar enkel die waarin jezelf zit (niet persoonlijk bedoeld) niet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

janieburton

Citaat van: janjozef op 17 februari 2014, 13:12:07 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2014, 14:47:27 PM
Citaat van: philippe_007 op 16 februari 2014, 14:19:49 PM
subsidies

Wat zijn dat ?  :-\

Groeten Peter ;)

Dat is dat wat elke vereniging krijgt blijkbaar enkel die waarin jezelf zit (niet persoonlijk bedoeld) niet

Jan

Misschien anders bedoeld; wat een vereniging krijgt maar het blijkt dat enkel andere verenigingen subsidies krijgen en niet de vereniging waarvan(niet persoonlijk) men zelf lid is.  :o
 

philippe_007

Tja, probleem bij subsidies is dat er iemand in de club zich dit moet aantrekken en moet blijven bedelen voor enkele 100'en euro's...
En volgens mij zijn er veel clubs die daardoor toch wat inkomsten verliezen...

@Peter,
tja als je niet weet wat subsidies zijn, dan is het niet moeilijk dat jullie deze mislopen he  ;D ;D ;D ;D

Snobby Crash

Misschien een domme opmerking, ik ken de situatie van de modelbaan niet, maar 40m lang en 4m breed, dan moet je in de eerst plaats al een nieuw lokaal vinden waar je deze 40 m lengte in kwijt kunt.

Indien je die lokatie zou vinden, stel dan voor aan het gemeentebestuur om misschien een breed raam, of een deel van een buitengevel even tijdelijk af te breken, zie het als een gat maken in de gevel, modelbaan op wielen zetten, naar buiten rollen, op een lange trailer voor speciaal vervoer, naar nieuwe lokatie rijden en het gat van de gevel terug laten dichtmetselen, opvoegen enz...

Als dit kan natuurlijk he ! Moeilijker is als je ergens op een eerste of tweede verdieping zit.
Er zijn genoeg architeckten die een berekening kunnen maken om het geheel te stutten...

Dit is in elk geval het overwegen waard, zeker omdat de baan maar 4 m breed is...

Ik ken natuurlijk de situatie niet he...

Wat fotos zouden misschien heel wat opheldering kunnen brengen...

Geert

janieburton

Citaat van: Snobby Crash op 17 februari 2014, 20:23:50 PM
Misschien een domme opmerking, ik ken de situatie van de modelbaan niet, maar 40m lang en 4m breed, dan moet je in de eerst plaats al een nieuw lokaal vinden waar je deze 40 m lengte in kwijt kunt.

Indien je die lokatie zou vinden, stel dan voor aan het gemeentebestuur om misschien een breed raam, of een deel van een buitengevel even tijdelijk af te breken, zie het als een gat maken in de gevel, modelbaan op wielen zetten, naar buiten rollen, op een lange trailer voor speciaal vervoer, naar nieuwe lokatie rijden en het gat van de gevel terug laten dichtmetselen, opvoegen enz...

Als dit kan natuurlijk he ! Moeilijker is als je ergens op een eerste of tweede verdieping zit.
Er zijn genoeg architeckten die een berekening kunnen maken om het geheel te stutten...

Dit is in elk geval het overwegen waard, zeker omdat de baan maar 4 m breed is...

Ik ken natuurlijk de situatie niet he...

Wat fotos zouden misschien heel wat opheldering kunnen brengen...

Geert

En wie gaat dat betalen?  :o Alle steden en gemeentes moeten besparen.
 

rgp

Philippe,

Idd iemand moet zich dat aantrekken.  Maar het zullen dat wel dezelfde zijn, zoals altijd.  Verder dan "we zouden sponsoring" moeten vinden is men nog niet geraakt.  "Ik heb sponsoring" gevonden heb ik nog niet gehoord (op één uitzondering na.  En ik spreek uit ervaring. (22 jaar bestuurslid bij gedeeltelijk gebrek aan anderen)

Roland

Metpetergaathetbeter

nog niet  zolang in het bestuur, en in Gent schijnen er zoveel voorwaarden (begint al met multi-cukltuureel,......)te zijn dat het in ons geval nagenoeg onmogelijk is, want dan wel kan is dan drukwerk voor activiteiten voor in buurthuizen te laten drukken !

Groeten Peter ;)

ACFI

Vriendelijk mailtje sturen naar Termond.

Die beweert toch op alle mails te antwoorden.

De periode waar politici iets beter luisteren is nu toch net van start.


rgp

Peter,

idd, ik nam ooit contact met de stad en kreeg toen volgende vragen:
- doet u een inspanning voor allochtone leden ?  Antwoord: ze zijn welkom zoals alle anderen
- doet u een inspanning voor mindervaliden, steuntrekkers, ... ? Antwoord: ze zijn welkom zoals alle anderen
- geeft u les ? Echt les niet, maar als leden vragen of moeilijkheden hebben, geven we ze antwoord en helpen we ze.

Antwoord van het stad: u doet geen extra inspanning voor allochtonen, gehandicapten en steuntrekkers en geeft geen onderricht, dan kunnen we niets doen voor u.

In dit land ben je dus maar beter allochtoon, gehandicapt en steuntrekker want dan kijkt men blijkbaar naar u om.  En dat staat men versteld dat er een soort "racisme" ontstaat tegenover die groepen.

Roland

argilla

subsidies  ? ?
Het is niet logisch dat als je een club opricht , om bv in onze hobbysfeer te blijven, met enkelingen van misschien 20 leden of 50 leden maakt niet uit, zomaar de overheid aanspreekt om geld te krijgen onder de vorm van subsidies om de werking ervan te bekostigen.
Als je iets begint , geen probleem, maar zorg dan dat je het geldelijke plaatje  ook bekijkt en niet zomaar lukraak clubje oprichten en we vragen aan de gemeenschap geld voor de vrijetijds besteding van enkelen ! Kan niet het gemeentebestuur heeft hierin gelijk als ze stelt dat het veel breder moet zijn dan voor enkele enkelingen!
Trouwens alle vormen van geldelijke steun bv aan artisten, voetbalclubs, fanfares, toneelvereinigingen, sportclubs,  en noem maar op ......afschaffen die boel ! ! Wees zelf bedruipend als club ! Toch echt niet normaal dat subsidie beleid.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

philippe_007

En is dat dan voor alle clubs geldig dat deze geen subsidies zouden krijgen?
Denk dat er veel grote clubs zullen wenen dat ze er niet komen, tes niet omdat daar enkele duizenden supporters zijn dat deze dan geld moeten krijgen.
Dit is wat kort door de bocht vind ik. Waarom zouden clubs niet wat steun kunnen krijgen,
ik vind enkel dat de verdeelsleutel wel eens mag her bekeken worden....

Thommy

Citaat van: argilla op 18 februari 2014, 08:27:19 AM
subsidies  ? ?
Het is niet logisch dat als je een club opricht , om bv in onze hobbysfeer te blijven, met enkelingen van misschien 20 leden of 50 leden maakt niet uit, zomaar de overheid aanspreekt om geld te krijgen onder de vorm van subsidies om de werking ervan te bekostigen.
Als je iets begint , geen probleem, maar zorg dan dat je het geldelijke plaatje  ook bekijkt en niet zomaar lukraak clubje oprichten en we vragen aan de gemeenschap geld voor de vrijetijds besteding van enkelen ! Kan niet het gemeentebestuur heeft hierin gelijk als ze stelt dat het veel breder moet zijn dan voor enkele enkelingen!
Trouwens alle vormen van geldelijke steun bv aan artisten, voetbalclubs, fanfares, toneelvereinigingen, sportclubs,  en noem maar op ......afschaffen die boel ! ! Wees zelf bedruipend als club ! Toch echt niet normaal dat subsidie beleid.

dit is ietwat kort door de bocht, sorry.

als sportclub ed kun je een café gebruiken als uitvalsbasis. Wat meestal ook zo is voor wandelaars/fietsers/...
Sportterrein ed kun je gebruiken van de steden. Bloso ed. Fietsers hebben de openbare weg, idem lopers. Voetballers hebben een kantine enz. enz.
Maar het komt er op neer, een vast lokaal moeten ze niet hebben. Eerder een vast café

Als modelclub moet je een vaste plaats hebben. Een ruimte die beschikbaar blijft voor x-aantal jaren.
Een café? kleine kans hé. Cafés worden snel overgenomen of snel failliet. En het is niet: nieuwe uitbater, zelfde regels.
Een cultureel centrum? ja, dat kan. Maar ge zit altijd weer gewrongen dat ze die centra nu echt terug naar cultuur willen brengen. Dus korte periodes verhuren.

Iets dat echt een vast lokaal moet hebben, is echt ZWAAR.

En ik kan er best in komen dat sponsoring om een bepaald lokaal voor lange tijd te huren, kostelijk kan worden. Want grote kans dat de verhuurder de prijs graag opslaat in de jaren om jullie club eruit te krijgen na verloop van tijd
Greetz

Thommy

Peter

Ik vraag me af hoe ze het in het buitenland dan doen. Daar heb je dikwijls is kleine steden (zeg maar grote dorpen) een modelspoorklub. En die zijn al jaaaaaaaaren op hetzelfde adres gevestigd. Als voorbeeld, Duitsland (omdat ik dat goed ken) In Bayern heb je bijvoorbeeld in Ruhpolding, Oberstaufen, Füssen, Sonthofen enz een modelspoorklub. Die zijn bijna alle dagen geopend van 10.00 tot 18.00.. en dit zijn gewone modelspoorklubs en geen mega tentoonstellingen.

Nee, eigenlijk vraag ik me niet af hoe ze het kunnen. Ik weet  het gewoon. Deze worden net zoals iedere kegelklub, zangvereniging, trachtenklub enz. gesponsord en gesteund door de gemeente, en prive sponsors en dat zijn dan bv. de beenhouwer, de bakker, cafe's enz. Dus echt kleinschalig.
Waarom kan dat hier niet. Ontbreekt de mentaliteit? ja, waarschijnlijk wel.  Modelspoor opvoeding begint al in de school. In veel scholen in Duitsland wordt (nog altijd) tijden het uur handvaardigheid door jongens (en dikwijls ook meisjes) aan een modelpoor baantje gewerkt. Geen superbaan maar dikwijls een gewoon groot ovaal met goedkope rails en huisjes. Rijdend materiaal zijn meestal uit goedkope startsets afkomstig, en dikwijls gekregen van bovengenoemde modelspoorklubs of modelspoorders. Op die manier zorg je voor opvolging, want een aantal van deze jongeren wordt later lid van een klub
Zou dit geen mooi doel zijn, in gang gezet door MSM, verdelers, merken en winkels?
Het wordt anders hoog tijd dat er iets aan gedaan wprdt, willen we onze hobby hier in Belgie voor uitsterven behoeden
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

#28
Citaat van: rgp op 18 februari 2014, 08:10:54 AM
Peter,

idd, ik nam ooit contact met de stad en kreeg toen volgende vragen:
- doet u een inspanning voor allochtone leden ?  Antwoord: ze zijn welkom zoals alle anderen
- doet u een inspanning voor mindervaliden, steuntrekkers, ... ? Antwoord: ze zijn welkom zoals alle anderen
- geeft u les ? Echt les niet, maar als leden vragen of moeilijkheden hebben, geven we ze antwoord en helpen we ze.

Antwoord van het stad: u doet geen extra inspanning voor allochtonen, gehandicapten en steuntrekkers en geeft geen onderricht, dan kunnen we niets doen voor u.

In dit land ben je dus maar beter allochtoon, gehandicapt en steuntrekker want dan kijkt men blijkbaar naar u om.  En dat staat men versteld dat er een soort "racisme" ontstaat tegenover die groepen.

Roland

Iets ontgaat me als je op de volgende vragen, volgens mij toch, de juiste antwoorden geeft:(ik citeer uw woorden rgp)

"- doet u een inspanning voor allochtone leden ?  Antwoord: ze zijn welkom zoals alle anderen
- doet u een inspanning voor mindervaliden, steuntrekkers, ... ? Antwoord: ze zijn welkom zoals alle anderen
- geeft u les ? Echt les niet, maar als leden vragen of moeilijkheden hebben, geven we ze antwoord en helpen we ze."


Rgp,

De 3 antwoorden zijn toch positief en toch heb je een negatief antwoord gekregen; wat moest je dan antwoorden of doen om toch in aanmerking te komen?

Les geven? Wat verstaat men dan onder les geven?
(is leraar geen "beschermd beroep"? Een voetbal trainer mag toch ook maar training geven na het volgen en slagen in de trainerscursus van de voetbalbond)

Of wat had men dan gewild dat je moest doen om subsidies te krijgen?

Citaat van: argilla op 18 februari 2014, 08:27:19 AM
subsidies  ? ?
Het is niet logisch dat als je een club opricht , om bv in onze hobbysfeer te blijven, met enkelingen van misschien 20 leden of 50 leden maakt niet uit, zomaar de overheid aanspreekt om geld te krijgen onder de vorm van subsidies om de werking ervan te bekostigen.
Als je iets begint , geen probleem, maar zorg dan dat je het geldelijke plaatje  ook bekijkt en niet zomaar lukraak clubje oprichten en we vragen aan de gemeenschap geld voor de vrijetijds besteding van enkelen ! Kan niet het gemeentebestuur heeft hierin gelijk als ze stelt dat het veel breder moet zijn dan voor enkele enkelingen!
Trouwens alle vormen van geldelijke steun bv aan artisten, voetbalclubs, fanfares, toneelvereinigingen, sportclubs,  en noem maar op ......afschaffen die boel ! ! Wees zelf bedruipend als club ! Toch echt niet normaal dat subsidie beleid.



Argilla,

Als je thuis niet de plaats over hebt om een spoorbaantje te bouwen(je woont op een appartement of een klein huisje) dan zal je blij zijn dat er misschien in een straal van 20 tot 50km een modelspoorclub zou zijn, met of zonder subsidies.  :o

Argilla, ik weet niet of je lid bent van een of andere modelspoorclub, zo niet heb jij voldoende plaats thuis om een baan te bouwen? Heb jij extra bijgebouwd voor je baan?

Ik weet het niet maar als pakweg een  lokaal voetbalploegske, basketploegske, ea,.. subsidies krijgen in de vorm van het gebruik van de "gemeentelijke sportinfrastructuur" en andere vormen van subsidies gegeven door dat gemeente/stadsbestuur dan is het toch ook logisch dat andere verenigingen ook een vorm van subsidie krijgen.

Buiten gemeentelijke subsidies voor sportverenigingen zijn er dan ook nog de subsidies voor die sportverenigingen van uit hun respectievelijke nationale sportfederatie en die sportfederatie krijgen hun geld voor "werkingskosten" van uit de belastingen(gemeentebelasting, Nationale/Federale en eventueel Vlaamse belasting) die wij allemaal betalen.

Ik betaal via de gemeentebelasting mee voor het onderhoud van de voetbalinfrastructuur die de gemeente/stad waar ik woon heeft alhoewel ik niet voetbal en nog nooit een voet in dat complex heb gezet. Idem voor hun cultuurtempel waar ik nog nooit naar een voorstelling ben geweest.

Argilla, waarom kan men dan geen subsidies geven aan een modelspoorvereniging. 

Waarom is het dan niet mogelijk om en lokaal ter beschikking te stellen aan een gunstige huurprijs, in veel gemeenten staan veel "gemeentelijke" lokalen en gebouwen al jaren leeg en te verkommeren.





Dacht ergens in een krant te hebben gelezen dat de modelspoorclub van Lier misschien ook (tijdelijk) moet verhuizen omdat men werken gaat uitvoeren aan de plaatselijke "cultuurtempel".
 

philippe_007

Zoals ik reeds aangaf, veel heeft te maken met de personen die zich subsidies en sponsoring aantrekken in een club.
Stuur je een brief en geef je u gewonnen dan is het gedaan,
Blijf je zagen, schrijven en uw kop op elke mogelijke vergadering of ander evenement tonen dan zal je met den tijd wel iets loskrijgen.
Maar dan moet er wel iemand zijn dat daar veel tijd en energie wilt insteken.
Ik heb dus veel respect voor deze die deze taak op hun nemen en er in slagen om iets los te krijgen....