Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Houtworm in onderplaat treindorp?

Gestart door Locojam, 03 februari 2014, 10:33:44 AM

Alain

Hallo James

Kan je eens een foto plaatsen van de zolder, meer bepaald de aangetaste delen en de zoldering?
Kunnen we meer mee doen dan gissen wat het probleem is.

Groeten

Alain

Huugooke

De inheemse houtworm heeft tot overmaat van ramp ook al gezelschap gekregen van een paar exotische soortgenoten. Eén bijvoorbeeld zou meegekomen zijn in de teakhouten kasten die zo modieus waren in de jaren '60.
Deze beestjes zijn dan ook nog resistent tegen de normale middelen.
Een methode die men ook aanraadt voor kleinere dingen is ze in de diepvries stoppen!
Zolder laten bevriezen is met deze winter ook geen optie denk ik :)

Herwig

en er bestaat  (nog)  géén lokspijs (-middel) om de houtKEVER uit z'n holletjes te krijgen?

Peter

Een goed houtworm bestrijdingsmiddel is het produkt  HGX houtwormbestrijdings spray.
Ik heb er in elk geval goed resultaat mee geboekt.
Een bus met die spray van het merk HG is te koop bij de meeste drogisten en bv. Brico en Gamma voor 9,75 euro.
Ik zeg niet dat dit het beste is dat er bestaat, enkel wat mijn ervaring is met de behandeling.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: Herwig op 06 februari 2014, 13:46:11 PM
en er bestaat  (nog)  géén lokspijs (-middel) om de houtKEVER uit z'n holletjes te krijgen?

Zoethout?  ;D  ;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

...en een suikerspin als predator...


Terrie

Ik zou toch ook een firma laten komen om te laten behandelen. Anders moet je alles gaan afbreken om overal bij te komen, dat lijkt mij verschrikkelijk. Er zijn firma's die dat doen, en afhankelijk van wat zij moeten behandelen, doen ze dat me insecticiden maar het gaan ook met zuurstofontrekking. Misschien is dat de oplossing bij u. Ik had daar laatst iets over gelezen en ik heb wat zitten googelen. Anoxie heet dat in ingewikkeld nederlands. Ze doen dat in museums ook voor de behandeling tegen houtwormen, haha, een trein is toch ook net zo waardevol als een museumstuk, niet?

Klaas Zondervan

Waarom perse een firma er bij halen? Die gassen je hele zolder vol en dan mag je er een week lang niet in komen.
Dat spul van HG waar Peter op doelt lijkt me een goed produkt om het zelf te doen. Het is ook niet al te duur.
En anders kan je ook eens een deodorantspray proberen. Daar krijgen die beestjes het volgens mij ook heel benauwd van

marimon

Probeer eens met pure ammoniak. goed verluchten is de boodschap en beschermende handschoenen dragen.
't Is maar een gedacht hé  ;)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

ToThePoint

Citaat van: marimon op 07 februari 2014, 17:07:56 PM
Probeer eens met pure ammoniak. goed verluchten is de boodschap en beschermende handschoenen dragen.
't Is maar een gedacht hé  ;)

Puur ? juist ja. Weet u wel wat u verteld ?
Dat is trouwens " puur " niet te verkrijgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Herwig

't is wel de bedoeling dat de houtkevertjes de pijp aan maarten geven en bij voorkeur   niet    de   "menselijke"  huisbewoners, liefst... .

marimon

Ik bedoelde dus dat product dat ge koopt in de 'doe-het-zelf' in literflacons en dat je een beetje oplengt met water. Ik gebruik dat al jaren voor allerlei zaken en ben nog niet dood....... ;) :)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

ToThePoint

Citaat van: marimon op 08 februari 2014, 11:37:23 AM
Ik bedoelde dus dat product dat ge koopt in de 'doe-het-zelf' in literflacons en dat je een beetje oplengt met water. Ik gebruik dat al jaren voor allerlei zaken en ben nog niet dood....... ;) :)

Dat wat u koopt is al sterk verdunt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Herwig

Ammoniak: neen, dank u wel, is dat een rotzooi....(*).
   
Dan nog liever   ajuinen/uien   schillen/snijden:  daarbij stromen de tranen me ook uit de ogen.... .

(     (*)  dan beter    azijn    voor sommige grondige poetsactiviteiten...)