Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Oude gracht

Gestart door Cord, 02 februari 2014, 20:52:24 PM

Cord

Op mijn module komt een gracht zoals je die ook bijvoorbeeld in Utrecht vindt.


Foto: Photoglob AG, Zürich, Switzerland or Detroit Publishing Company, Detroit, Michigan
De Bakkerbrug overspant de Oudegracht in de Utrechtse binnenstad.


De module met rechts onderin water, een kade en het feitelijke straatniveau. Om bij de titel van dit topic aan te komen: daar komt dus de Oude Gracht.


Op Marktplaats nog niet zo lang geleden een hele berg aan verhoogd spoor gekocht, bestaande uit bruggen en arcade-wanden.


Een van de arcade-wanden. Daar is vast iets bruikbaars uit te halen.


Ik gebruik ze niet wat ze zijn te hoog en ik wil iets met bakstenen.


In een van mijn bakken vond ik nog de restanten van wat ooit een Revell locloods was. Op zich niets bijzonders maar de onregelmatige bakstenen en de bogen lijken me zeer wel bruikbaar.


Ietsje op maat gesneden zodat het spul minder hoog wordt en de verhoudingen blijven aardig kloppen. De klinkers zijn overigens van Wills uit Engeland.


Vast wat onderdelen op maat gesneden zodat het feest kan beginnen. Het hekwerkgebeuren heeft wat lichte schade opgelopen, maar dat is te repareren. Achter dat hekwerk komt trouwens een opslagplaats voor wijnvaten en verder natuurlijk zaken die je in en langs een Oude Gracht zou kunnen vinden.


De constructie zoals ze in het origineel zaten zijn te krap voor deze bogen. Bovendien vind ik de kozijnen aan de zijkanten niet passen bij de deur.


Zonder zijramen wordt het nèt wat te gewoon.


Volgens mij is dit aardig in verhouding.
Ik heb bedacht dat links komt een winkel voor scheepsbenodigdheden met relatief weinig interieur, misschien wat achter de ramen maar meer ook niet. Het meeste van de handel ligt voor de deur: visnetten, kettingen, reddingsboeien, touw, katrollen, roeiboten en meer van dat soort herkenbare scheepsbenodigdhedenzooi.
In het midden komt nog een hekwerk met daar achter een bescheiden interieur met veel wijnvaten.
Rechts gebeurt niet zo heel veel. Dat ronde gat daar komt een pijp naar buiten en misschien rechts naast de deur een bord met vertrektijden. Op een gegeven moment moet je ook niet alles volplempen met kermis.
Links komt een brug en daar ga ik nu maar eens aan beginnen.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

Dit wordt leuk !

Groeten Peter ;)

Gerolf

Ik volg ook  :)
Hele mooie zwart-wit foto trouwens  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Leuk project en concept :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gerard v

hoi wim

de oude gracht is mij bekend
heb er vlak bij gewoond
maar woon nu in brabant

mvg gerard v
lid van DBTHG

Cord

Citaat van: Gerolf op 02 februari 2014, 21:23:27 PM
Hele mooie zwart-wit foto trouwens  8)
Dat deden ze: zwart-wit foto's inkleuren en dat was het ineens kunst.


Ondertussen tóch even een beginnetje gemaakt om te kijken hoe mijn brug eruit gaat zien. Het wordt de brug aan de linkerkant van de bogen, er moeten twee stroken magneetband onder het wegdek voor mijn stadsbussen en aan weerszijde een trottoir. En het wordt niet de brug zoals op de ingekleurde zwart-wit foto, maar ik wil putten uit het materiaal wat ik voorhanden heb.


Als ik zoek in mijn bakken vind ik nog een vintage Airfix turntable. De doos ruikt naar stof en oud en is ook zonder inhoud vast nog een vermogen waard. Wel een beetje sneu voor zo'n draaischijf dat-ie denkt dat het ooit een draaischijf wordt en er no way rekening mee heeft gehouden dat-ie in een rommelbak van Wim terecht komt: de hel van alle bouwpakketten.


Deze komt uit de doos van het verhoogde spoor.


Hoe leuk is dit: soms heb je van die dagen dat de dingen gewoon meezitten en gaan zoals ze horen te gaan.
Boven: de zijkanten van de Airfix draaischijf.
Onder: een zijkant de brug van het verhoogde spoor.
En zie hoe alle tussenstukken van de draaischijf perfect aansluiten op de brug eronder! Alsof dertig jaar geleden al is bepaald dat Ik deze twee totaal verschillende setjes bij elkaar bracht. Ik wil niet overdrijven, maar het voelt wel een beetje of ik in een warm bad glij.  8)
Wordt dit een brug of wordt dit een brug!
Moet alleen nog even verzinnen welk wegdek ik ga gebruiken.

Wel één klein dingetje:

Deze bij de bruggen behorende pilaren moet ik wel inkorten.
Links het origineel en rechts de ingekorte versie. Als je het niet weet dan zie je het niet... toch?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Inmiddels even bezig geweest met het bruggenhoofd van de verkeersbrug.


Dit bouwwerk komt links van de arcaden.


Het uiteinde van het bruggenhoofd staat in het water, maar daar waar de gracht smaller wordt, komen van die meerpalen met horizontale dwarsbalken om het bruggenhoofd te beschermen tegen aanvaringen.


Aanvankelijk wilde ik de onderdoorgang niet als tunnel maken, maar ik kom toch tot de conclusie dat het niet anders kan.


De achterkant is inmiddels ook klaar, maar ik wacht even met vastmaken totdat de binnenkant van de onderdoorgang erin zit. Daar moet natuurlijk ook nog verlichting in komen anders wordt het helemaal een donker hol.
De linkerzijde -waar de brug op komt te rusten- loopt wat verder door naar beneden omdat het spul aan die zijde in het water staat.
Verder komen er op het bruggenhoofd aan weerszijden trottoirs en een rijbaan van asfalt, daaronder twee magneetstrips om het Faller-verkeer er overheen te laten rijden. Ik heb al uitgerekend dat het wat aan de krappe kant wordt, maar dan moeten ze maar op elkaar wachten anders ligt straks de brug vol met afgereden spiegels.  :o


Aanvankelijk wilde ik deze Dapol (het vroegere Airfix) vakwerkbrug gebruiken als verkeersbrug, maar het is een draak van een ding; de stalen constructie is veel te grof, de klinknagels zijn veel te klein en de onderdelen passen voor geen meter. Zelfs voor een 1:48-diorama is-ie te grof van constructie. De kwaliteit van Dapol is nogal wisselend; het ene pakket ziet er gedetailleerd en strak gegoten uit en het andere is regelrechte rommel. Enfin, deze brug gaat in de bak met onderdelen. :D


Een andere brug gevonden die oorspronkelijk was bedoeld voor een verhoogd spoor. Na veel vijl-, schuur-en breekwerk gaat deze het worden.


Zo'n beetje het totaalplaatje. De steunen waar de uiteindelijke brug op rust, zijn de enige onderdelen die ik van de vakwerkbrug ga gebruiken.


Er moet natuurlijk nog een wegdek op, maar eerst moeten er twee stroken magneetstrip voor de stadsbus onder het wegdek.
Nogal een gedoe om een mooie curve in het wegdek te krijgen.


Aan deze zijde komen bovenin, aan beide zijden nog twee "schoorsteentjes" zoals ook aan de andere kant. Links van dit bruggenhoofd komt een doorgang met een trap naar het straatniveau.


Aan de linkerkant, tegen de zijkant komt nog een stukje muur, waarin een doorgang met een trap naar het straat niveau.
En 's avonds is het natuurlijk een en al gezelligheid onder de brug met daklozen rond een brandend olievat. Ik denk dat het daar een beetje een rommeltje wordt met veel vuiligheid, kartonnen dozen en zooi.
Nog een paar puntjes op de i en het spul kan in de plamuur en in de verf.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Metpetergaathetbeter

Cord,

fraai werk, maar op het eerste zicht zou die verlichting in die tunnel toch iets kleiner mogen,  :-\komt vrij fors over, bij een iets fijnere uitwerking zou de natuurgetrouwheid gevoelig stijgen !  :)

Groeten Peter ;)

Cord

Dag Peter,
Ze zijn inderdaad wat aan de forse kant, maar ik heb het spul er al inzitten.  :o
Door de foto lijkt de lichtopbrengst ook wel wat "groter" dan de werkelijkheid. Ik heb deze foto's met mijn iPad genomen en daar zitten wat minder mogelijkheden om de lichtmeting anders in te stellen.
Bij mijn volgende verlichting beloof ik beterschap én betere foto's.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

swarol

Knap volg dit lijntje weer met grote interesse en bewondering
Groetjes swa
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Cord

Dit projectje loopt alleen eventjes op de stationaire stand omdat ik tussendoor met een On30 critter bezig ben en een 1:48 dioramaatje.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing