Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

B Models 2014

Gestart door Sicco, 29 januari 2014, 15:20:11 PM

Anarchy

Voor mij geen 'punt' voor het nummer aub :) Anders ga ik mijn exemplaar nog moeten annuleren :P Sicco, heb jij toendertijd reactie gekregen betreffende de kleur van het nummer?

@Ronny. Reeks 51 komt heus wel, alleen nog niet voor direct.

Anarchy

Ik vermoed dat de kleuren van bepaalde foto's ons misleid hebben. Ik heb reeds foto's op het net gevonden van het prototype van de 5512 waar de kleur van het locnummer wel correct lijkt. Bijvoorbeeld => http://www.hetgroterdamproject.nl/images/stories/neurenberg2014/bmodels/P1120974.jpg

Rangeerduivel

Citaat van: Sicco op 01 februari 2014, 17:21:54 PM
Nee juist niet (uitgezonderd als geen verwarming nodig is natuurlijk, zoals in de zomer of als voorspanloc)
Beide kan in theorie trouwens met de groene 5512, maar de cijfers zouden wel chamois moeten zijn. Heb dit een tijdje geleden al doorgegeven.

http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5033903446/sizes/o/in/photolist-8EQ57J-8FhUjT/
Citaat van: raf op 01 februari 2014, 17:20:03 PM
wil die punt juist niet zeggen dat hij verwarming aan boord heeft en dus wel personen rijtuigen mag trekken
kan natuurlijk verkeerd zijn

gr raf

In de kombinatie op de foto heeft de groene loc een punt voor het nr,dus dat wil zeggen dat hij NIET (meer) uitgerust is met een stoomketel om de rijtuigen met stoom te verwarmen,wat in dit geval ook niet nodig is.
De blauwe loc verwarmt de rijtuigen,daar ie uitgerust is met een generator om electrisch te verwarmen(dat wijst de blauwe kleur aan.

Maar dat wisten we al zeker...?

;)

Sicco

Ja dat is wel min of meer wat ik zei ja  ;) ;D

ems

Citaat van: Anarchy op 03 februari 2014, 12:35:37 PM
Ik vermoed dat de kleuren van bepaalde foto's ons misleid hebben. Ik heb reeds foto's op het net gevonden van het prototype van de 5512 waar de kleur van het locnummer wel correct lijkt. Bijvoorbeeld => http://www.hetgroterdamproject.nl/images/stories/neurenberg2014/bmodels/P1120974.jpg
Dat lijkt er inderdaad meer op  :D
Ik ben overigens wel benieuwd naar foto's van de echte groene 5512 (zonder B-logo!), zoals B-models 'm nu gaat maken. Wie heeft deze?
Groet, Edwin

PeterVG

#50
Gevonden op flickr bij Jean Van Der Kelen:
http://www.flickr.com/photos/72769027@N05/10155430944/
5512 te Jemelle zonder B-logo in groene livrei. De foto werd genomen in 1988.

Zelf heb ik de loc gefotografeerd in 1991 met B-logo en zonder punt voor het locnummer.
http://www.flickr.com/photos/petervangestel/5010658615/in/set-72157624707941484
U begrijpt dat in de tussenliggende periode het B-logo verschenen is op de loc.

Na wat heen en weer geklikt te hebben tussen beide fotos vermoed ik dat de loc tussen 1988 en 1991 een kleine revisie heeft gehad. Het lijkt me dat de oranje banden ingeruild zijn voor gele. Het locnummer op de neus werd geherpositioneerd. Wat trouwens een vooruitgang was. De hoeken van de gele banden lijken meer afgerond op de tweede versie. Meer gele accenten zijn aangebracht op de tweede versie zoals bliksemsymbolen. De koplampen werden vernieuwd. In de oude situatie staken de witte lampen verder vooruit dan de rode. Kortom we hebben niet alleen met een wel of niet B-logo te maken maar met een groene versie jaren 80 en een groene versie jaren 90.
Of ben ik fout?

Sicco

#51
Nee klopt helemaal, en die gele cijfers op de foto waren heel tijdelijk, dus feitelijk zijn er meer dan twee 'groene versies'
In het 'livreienboek' van het TSP staat een foto van de 5512 in 1980 (dus de Jemelle-tijd) in de versie zoals de eerste foto, maar dan gewoon met chamois nummers op de zijkant, en géén B-logo (zoals gebruikelijk), dus zoals B Models hem uitbrengt.

loco

Er is zelfs meer aan de hand.
Kijk eens naar onderstaande foto's die op hetzelfde moment zijn gemaakt in Luik-Guillemins op 14 april 1981. Behalve de laatste, die is is AV gemaakt in Vonêche op 08-07-1992.
Dit is een bevestiging van wat Sicco verteld.













Brossel

Citaat van: loco op 04 februari 2014, 09:17:10 AM
Er is zelfs meer aan de hand.
Kijk eens naar onderstaande foto's die op hetzelfde moment zijn gemaakt in Luik-Guillemins op 14 april 1981. Behalve de laatste, die is is AV gemaakt in Vonêche op 08-07-1992.
Dit is een bevestiging van wat Sicco verteld.

Hmmm...op 14 april 1981 kende het ene front dus een dikkere gele balk tussen de koplampen dan het andere front en stonden ook de cijfers van het loknummer anders gepositioneerd. Fraai detail, maar ik betwijfel of het model van B-Models dat onderscheid gaat krijgen.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

ems

Kijk, daar komen de foto's  ;)
Dit geeft alweer een stukje meer duidelijkheid, maar ik betwijfel, net als Davy, of B-models de verschillende fronten goed weergeeft...Afwachten maar  :)
Groet, Edwin

loco

Voor mij hoeft B-Models beide fronten niet exact weer te geven. Waarom? Er zijn waarschijnlijk nog 100 andere details waarvoor een compromis wordt gesloten en die we nooit zullen ontdekken of waarover we nooit een opmerking zullen maken. Dat hoeft toch niet. Een model is toch een manier van weergeven van de werkelijkheid. Ik vind wel dat een keuze kan gemaakt worden in de kleur van de cijfers en het al dan niet aanwezig zijn van het B-logo.

PeterVG

Hierin volg ik Peter volkomen.
Als er twee afwijkende fronten gemaakt worden wordt het moeilijker om de loc te hernummeren. Dat zou jammer zijn want met één groene 55 ben ik niet tevreden.
Waarom de keuze van het B-logo niet aan de koper laten. Lever gewoon losse B-logos bij de loc. Zulk een logo aanbrengen is niet zo moeilijk, iedereen tevreden.

oebr

aha, hernummeren Peter... interessant. En hoe doe je dat dan ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

treinenhobby

Citaat van: ems op 04 februari 2014, 10:24:19 AM
Kijk, daar komen de foto's  ;)
Dit geeft alweer een stukje meer duidelijkheid, maar ik betwijfel, net als Davy, of B-models de verschillende fronten goed weergeeft...Afwachten maar  :)
Volgens de foto van Nürnberg op link (12e foto) heeft het B-Models model de cijfers dicht bij elkaar staan en een dikke balk tussen de lampen.
Dus net de combinatie die niet op de foto's hierboven voorkomt.  :-\
 

SuSke

toch wel ! op de laatste foto  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.