Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Locomotief rijdt direct bij aanzetten railspanning en stop na 2 seconden.

Gestart door Snobby Crash, 28 januari 2014, 07:21:21 AM

Snobby Crash

Beste,

Ik heb volgende vraagje... Heb in een gelijkstroom lok een decoder ingebouwd van Uhlenbrock type intel drive comfort 67320. Normaal gebruik ik Esu, maar deze waren tijdelijk uitverkocht in de shop in sint-niklaas dus dan maar eens een Uhlenbrock (goedkoper) geprobeert.

Alles lijkt perfect te werken, maar als ik de railspanning aanzet gaat het lokje ongeveer een tweetal seconden rijden, stopt dan en doet het voor de rest normaal.

Waarschijnlijk een cv waarde die niet juist staat, maar ik zou niet direct weten welke of hoe het komt dat het lokje even gaat rijden.

Iemand dit probleem ook al meegemaakt ?

Heb eens gekeken op de website van Uhlenbrock en hier op het forum, maar vindt er niet zo direct iets van terug.

Alvast bedankt !

Geert

eric

Heb dat ook al meegemaakt en de decoder is zonder problemen omgeruild door dezelfde winkelier als die van u ;)

PietB

Controleer eens of CV29 de waarde 4 bevat, of beter nog is bit 2 van CV29 gezet?
Bit 2 van deze CV bepaalt of de analoog digitaal omschakeling automatisch gaat.
Als dat zo is zet dan bit 2 dan op 0 en kijk of het effect weg is.

grt Piet.

Snobby Crash

Piet,

ik veronderstel dat het ook te maken heet met het feit dat AC of DC bedrijf
op automatisch staat... de tijd die de decoder nodig heeft om dit te ontdekken zal hij waarschijnlijk de lok even laten rijden... denk dat het probleem daar zit....

Zal vanavond even uitzoeken !

Bij de decoder Uhlenbrock die ik heb, denk ik dat CV 51 op 2 moet staan... (enkel DC betrieb)

Ik hou jullie op de hoogte !

Thanks alvast !

Geert

Klaas Zondervan

Het advies van Piet lijkt mij het beste. In CV29 bit 2 op 0 zetten, dan zet je analoogbedrijf uit.

CV51 is dan vanzelf niet meer van belang, want daar vertel je op welke analoge spanning hij moet reageren. Maar dat heeft geen betekenis meer, aangezien je in CV29 het analoogbedrijf al hebt uitgezet.

Snobby Crash

Klaas en Piet,

inderdaad even de handleiding met CV variabelen erbij genomen en ik probeer het deze avond uit !

Laat wel weten of het gelukt is !

Thanks,

Geert

PietB

Hoi Geert,
heb je ervaring met bit-gewijs programmeren?
En met welke centrale programmeer je?

grt Piet

conducteur

De Twin -Center (en allicht de intellibox ook) kunnen dat alvast! Héél soms maak ik daar wel eens gebruik van...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Snobby Crash

@ Piet,

ik heb een Zimo MX1 centrale, en je kan bit programeren vanop de handhelds (tenminste dat dacht ik toch)

Laat wel iets weten of het gelukt is en het probleem opgelost !

Geert

Snobby Crash

Yes !!!

Hij doet het !

Heb inderdaad cv29 bit 2 op 0 gezet, en nu blijft het lokje mooi staan als ik de railspanning inschakel.

Het heeft me wel wat tijd gekost om de cv waarde te programmeren vanuit de handheld, de gedownloade dokumentatie is heel erg karig qua informatie hoe je de cv waardes kan aanpassen. Ik heb wel op mijn pc een programma van Zimo waar je vrij eenvoudig de waarden kan aanpassen, maar mijn pc heeft geen rs232 uitgang meer en met zo een verloopstuk rs232 naar USB lukt het me niet te comuniceren met mijn pc en centrale.

Maar in elk geval mijn probleem is opgelost !

Thanks aan allen !!!

Geert

PietB

Het kon bijna niet anders dan dat dat het moest zijn.
Nee mijn vraag waar je mee programmeerde was om evt. te achterhalen wat er in CV29 stond geconfigureerd.

Want die CV doet meer zoals je uit de onderstaande tabel kunt aflezen.

En als jij alleen bit2 op nul hebt gezet dan moet bit1 nog steeds een 1 bevatten.
Dat betekent dan in jouw geval dat CV29 de waarde 2 moet hebben.
De fabrieks setting voor CV29 is nl 6

grt Piet.

Snobby Crash

Hey Pieter,

ik kijk dit vanavond nog even na !

Bedankt voor je hulp !

Geert

C.B.

Ik heb net hetzelfde voorgehad met Uhlenbrock Plux 16 decoders , de Plux 22 varianten hebben dan dat probleem weer niet ... (lok vertrekt onmiddellijk bij het inschakelen van de digitale spanning)

Inderdaad gewoon CV29 op 2 programmeren.
Groetjes.
Claudio.