Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nieuwe motoren

Gestart door svvander, 15 december 2004, 15:45:52 PM

svvander

Hallo,

Vermits ik toch alles in ??n keer wil laten rijden in wisselstroom, leek het mij misschien aan te raden om eerst mijn oudere treinen (vooral gelijkstroommodellen) te voorzien van nieuwere motoren. Vermits er een heel deel zijn die toch niet meer zo goed bollen en zelf sputteren...
Kan er mij iemand mij zeggen welke motoren goed zijn en toch nog goedkoop? Het zouden er wel moeten zijn, die ik kan voorzien van een lastgeregelde locdecoder... uiteraard.

Met vriendelijke groeten,

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

#1
eh, Sven,

Uit je opmerking betreffende een lastgeregelde decoder begrijp ik dat je digitaal gaat, in dat geval vervalt het verschil gelijk- of wisselstroom. Digitaal is namelijk ALTIJD een soort van wisselstroom, zowel voor de voormalige gelijk- als wisselstroom locs. We spreken dan alleen nog maar over 2- of 3-rail systemen vanwege de verschillende stroomafname methodes.
Om nu direct allemaal nieuwe motoren te kopen is wel heel erg drastisch en hoogst waarschijnlijk ook niet nodig.
Zet er eerst eens een decoder in en bekijk het resultaat betreffende de rijeigenschappen (peuter ook wat met de instellingen van de decoder). Eventueel zelfs met twee verschillende merken en types proberen, dat is altijd nog vele malen goedkoper dan nieuwe motoren.

Succes

svvander

#2
Ja, dat is het 'm juist... de motoren van deze gelijkstroomlocs zijn al vrij versleten tot zelf defect. En het is zo dat ik een wisselstroombaan heb en dat ik mijn gelijkstroomlocs ga ombouwen naar wisselstroom. En dan ook direct digitaal.

Dus m.a.w: mijn loc's zullen voorzien worden van nieuwe (misschien best hoogvermogen) motoren, die dan naar wisselstroom zullen omgebouwd worden en dan nog is gedigitaliseerd (d.m.v. lastgeregelde decoders aan te brengen). Heb je 'm?
[:p]

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

#3
Sven, die Lima en die Piko hou je maar voor het kerkhof. Of ik zou eens over mijn hart moeten strijken natuurlijk[;)]
Ik heb nog ??n draaiend Piko-draaistel van die 204 en wat Limarotortjes in goeie staat en een magneet ook.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

#4
Hallo,

Da is nu juist het spijtige aan de zaak, de meeste zijn echt nog te mooi om op mijn ge?mprovisseerd kerkhof te staan...
We zien wel!

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

#5
Halla,

Sven meestal zijn het enkle de koolborstels die moeten vervangen worden en rijdt het spul zo goed als nieuw.

Erik

n/a

#6
Erik,

Je was me net voor.

Sven, loont echt de moeite om het eerst eens te proberen, helemaal als het wormwiel e.d. er nog fatsoenlijk uitzien.
Heb ik nog een tip: Stop het motortje (of de hele loc) in een doorzichtige plastic zak en werk daarin om de koolborsteltjes eruit te halen, geloof me dat je die dingen noooooooit meer terugvindt als ze eenmaal het luchtruim gekozen hebben[:D]

Hapag Lloyd

#7
citaat:
Heb ik nog een tip: Stop het motortje (of de hele loc) in een doorzichtige plastic zak en werk daarin om de koolborsteltjes eruit te halen, geloof me dat je die dingen noooooooit meer terugvindt als ze eenmaal het luchtruim gekozen hebben[:D]



Haha.  Op naar een luchtvaartforum : koolborstels in het luchtruim.
Met daarachter een F-16.  Onderscheppingstechnieken voor de Belgische (k)luchtmacht.

Inderdaad een zeer goede tip van die doorzichtige plastieken zak.

Bedankt !

Tom.


svvander

#8
Ja mannen, hier leert ge echt wel bij! Maar euh, logische volgende vraag: die koolborsteltjes, waar haalt ge die en hoeveel kost dit ongeveer?

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

#9
Sven,

In elke treinwinkel verkoopt men die. Merk van trein + type opgeven
dat is al. Niet duur.

Erik

LokSound

#10
Als je motors zoek voor LIMA, vervang de oorspronkelijke door een MODELTORQUE motor. Prachtig resultaat.
Meer info op: www.traintechnology.be .... importeur voor Benelux.

mvg,
LokSound


citaat:
Geplaatst door svvander

Hallo,

Vermits ik toch alles in ??n keer wil laten rijden in wisselstroom, leek het mij misschien aan te raden om eerst mijn oudere treinen (vooral gelijkstroommodellen) te voorzien van nieuwere motoren. Vermits er een heel deel zijn die toch niet meer zo goed bollen en zelf sputteren...
Kan er mij iemand mij zeggen welke motoren goed zijn en toch nog goedkoop? Het zouden er wel moeten zijn, die ik kan voorzien van een lastgeregelde locdecoder... uiteraard.

Met vriendelijke groeten,

Sven


Gerolf

#11
Modeltorque, waren dat die mensen die ook in Blankenberge een stand hadden? Dat waren importeurs van vb. Lima-omruilmotors.
Als importeur konden ze echter geen prijzen geven. Heeft iemand een idee hiervan, en ook waar je die dingen w?l kan kopen? Ik heb zelf nog wat Lima's die ik graag een nieuw leven zou geven.
Bestaat zo'n omruilmotor ook voor mijn Piko type 81 stoomlocs?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#12
Gerolf (en anderen),
ik ben deze motor toevallig deze week tegengekomen op de site van "het spoor" : www.hetspoor.com
Kost 29,90.
'k Ben zelf ook ge?nteresseerd om een aantal Lima's nieuw leven in te blazen en ik hoor het dus graag indien iemand (met wat meer ervaring) het heeft uitgeprobeerd.

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

#13
Ha, da is nu nog is goe nieuws se...! [:p]

Ik zal er mij binnen een maand of 2 is op toeleggen...

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

guy holbrecht

#14
Ik heb onlangs de motor van Modeltoque ingebouwd in een reeks 27 van Lima. Loopt sindsdien vrij soepel en ben van het vervelend schurend geluid van de oude Lima motor af. De inbouw van de motor verschijnt binnenkort in MSM, wellicht in nummer 38, want de 37 is al gedrukt.
Groeten,
Guy