Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Omgang etc...

Gestart door svvander, 16 maart 2006, 16:42:49 PM

svvander

Vrienden,

De laatste tijd valt het mij op, dat de toon van de conversaties bitsig en onvriendelijk is. Het lijkt erop alsof dit forum, eerder een uitlaatklep is geworden, voor verworven frustratie kwijt te geraken en dan nog liefst op een mede modelspoorder. Veelal wordt er zelf niet meer gelezen wat er geschreven staat en wordt er in plaats van op een vraag te antwoorden, gewoon kritiek gegeven. De meeste mensen zijn al zo opgefokt en zo gestresseerd bij het thuiskomen van hun (geldt dus ook bij mij), dat ze dit niet in hun vrije tijd opnieuw willen beleven... hou hier a.u.b. rekening mee.

Ik weet dat ikzelf ook niet altijd evengoed de zaken die geschreven staan lees (dit komt deels omdat ik tevens met 1001 andere zaken tegelijk bezig ben), maar dit vind ik geen reden om direct kritiek of verwijten te uiten.
Kritiek mag en moet, maar hou het beschaafd a.u.b. Vecht vetes die niet thuishoren op het forum, via mail uit en laat de andere mensen, die er niets mee te zien hebben met rust.

Vrije meningsuiting is ??n zaak, maar je moet dan ook tegen de contra's kunnen. Wie kritiek geeft, kan meestal niet verdragen dat deze gerepliceerd wordt met kritiek. Dit is een basisvereiste wil men toch een zinvolle discussie of communicatie bekomen... of heb ik het hier fout?
Van dit forum is 90% van de mensen die hier meelezen dus blijkbaar nog niet klaar om hun mening te geven, laat staan die van een ander te aanvaarden.

Voor mij is het forum in de eerste plaats nogaltijd de plaats waar ik zonder schaamte een vraag kan stellen over mijn hobby. De dag dat dit niet meer kan, denk ik dat het beter is om ermee te kappen.

Ik wou dit gewoon eventjes kwijt, omdat ik mij soms niet meer thuis voel op dit forum en ik denk dat er andere mensen die gevoel ook krijgen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

Niet helemaal mee eens.
Maar ik vind wel dat het soms  wat vriendelijker en vooral wat ontspannender kan.
Het zijn toch geen problemen van leven of dood.[xx(]
WEl vind ik dat,als je iets vraagt of je geeft goed bedoeld advies er nogal snel over heengelezen wordt of je advies wordt met ander woorden als orgineel herhaald.
Dus a.u.b geen antwoord geven op wat men niet vraagt en niet vragen wat men al weet (of kan weten)[:p]

Met vriendelijk groet van Wim[:D]

loebaske

Ben ik volledig mee eens, en om daar al te
voldoen, zal ik beginnen met mezelf.....
want zal ook wel eens een flater hebben
geslagen.
OF " wie je bent is niet belangrijk,
wat je bent is belangrijker."
Eric

Peter

Ja daar ben ik het ook mee eens. Vriendelijkheid en hoffelijkheid zijn twee dingen die niets kosten (zelfs niet meer moeite), maar je kan er toch zoveel mee bereiken. We komen hier tenslotte allemaal voor hetzelfde- ONZE HOBBY - en inderdaad horen bitsige tonen en beledigingen hier niet thuis. Van mij mag de moderator in zulke gevallen dan ook hard ingrijpen. Dat het op andere fora niet altijd rozegeur en maneschijn is getuige de ondertiteling van een foto op HGBTF, waar een DB lok werd omschreven als "Moffenlok".
Het spijt me echter te moeten zeggen, dat toen ik daar beleefd een opmerking over maakte, ik slechts van 1 (een) lid gelijk kreeg.
Zulke toestanden kunnen we hier dan ook missen als kiespijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door svvander

Vrienden, Van dit forum is 90% van de mensen die hier meelezen dus blijkbaar nog niet klaar om hun mening te geven, laat staan die van een ander te aanvaarden.
Ik deel je bezorgdheid, Sven.
Door je quote uit de context te lichten wou ik even aantonen wat er kan gebeuren: mensen lezen iets, en reageren hierop, helaas soms al te heftig.
Mensen hun inter-persoonlijke voorgeschiedenis versterkt hun reactie, en er komen antwoorden die niets meer te maken hebben met de oorspronkelijke bedoeling van de draad.

Gestalt-therapie? Validation? Bejegenings-principes? Ik ben geen socio-therapeut - of misschien toch ...

Ik ben blij dat je deze draad hebt opgestart, en ik hoop dat het een duidelijk signaal geeft aan die enkelingen die dit forum wensen te gebruiken als hun priv?-podium om hun onderlinge twisten .... maak deze zin zelf maar af [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Inderdaad... Ik vind dat Sven gelijk heeft! En ik dacht dat ik zelf ook al eens iets in die aard in een ander draadje had gemeld waar toen ook Gerolf op gereageerd heeft... Bij het lezen van sommige reacties heb ik soms weinig zin om iets op het forum te plaatsen! Van sommige reacties krijg je bang om nog een vraag te stellen!

Groetjes,


doomslu

Sven (en anderen) ik sta volledig achter jullie idee.
Ik dacht ook dat we mede-hobbyisten waren.

Voor mij moet het FUN blijven.

In sommige draadjes zou de scheidsrechter een gele kaart moeten kunnen trekken...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Volledig mee eens Sven! Ik heb de laatste tijd eveens het gevoel dat hier op het forum een aantal persoonlijke vetes worden uitgevochten [V]. Mensen moeten zonder vrees hun vragen kunnen stellen zonder het risico te lopen dat iemand zijn fustraties op de vraagsteller afreageert. Domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden. Dit moet naar mijn mening de basis blijven van een forum als dit [:0]. We kunnen veel leren van elkaar en iedereen heeft zijn kwaliteiten op zijn manier [:)]. Laat ons een toffe bende blijven met een toffe hobby [:p].
Nooit te oud om te leren

Havoc

citaat:
Van dit forum is 90% van de mensen die hier meelezen dus blijkbaar nog niet klaar om hun mening te geven, laat staan die van een ander te aanvaarden.


Dat er maar 10% echt actief is is normaal voor een forum. Daar mag je je echt geen zorgen over maken.

Voor de rest valt het ook best mee. Ik ben "in het echt" ook niet iedere dag even vriendelijk tegen iedereen. Op van die dagen gebeurt er hier ook eens een uitschuiver. Maar waarom wordt dat in het echt normaal gevonden en hier niet? Als je een baaldag hebt, dan zal dat in je gedrag op het forum merkbaar zijn.

HET IS NIET OMDAT HET FORUM VIRTUEEL IS DAT DE MENSEN ACHTER HUN PC GEEN EIGEN KARAKTER HEBBEN. Daar moet je in het echte leven ook mee omgaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

En ja,ook ik deel de mening van Sven helemaal.
Ik sta elke morgen al fluitend op,en ga al fluitend naar mijn werk,en ga nog harder fluitend terug naar huis,en diegene die met een lang gezicht willen lopen,die doen maar,ik trek er mij geen bal van aan,en als ze hier op "ons"forum bitsig of onvriendelijk willen doen,ze doen maar,daar reageer ik niet op.
Ik probeer van elke dag zoveel mogelijk te genieten,het leven is veel te kort om met een lang gezicht rond te lopen,weet je,ik heb zelfs medelijden met zulke mensen,ik heb met niemand ambras,en zij die met mij ruzie willen zijn eraan voor de moeite,ik draai me om en ze zien mij nooit meer terug!

Voila,vrienden van me,dat wou ik even kwijt,en nu terug naar onze hobby h?.[;)]

pahasoft

Hallo,

Zelf wil ik toch ook even reageren (ik hoop dat het nog mag). Ik weet zeker dat ik nu ook een van de personen ben die eigenlijk over de rooie is gegaan. Reden waarom staat volgens mij in het desbetreffende draadje en dat wil ik hier niet nog eens over doen.

Alles wat in deze draad staat onderschrijf ik zelf ook en zo wil ik zelf ook. Een forum of een mailinglijst heeft 1 zeer groot nadeel: je ziet niet het gezicht van degene die de bijdrage tikt. In het dagelijkse leven is dit een zeer belangrijk onderdeel van hoe iets overkomt bij een ander. Iets waardoor je bepaalde zaken daar makkelijker naast je neer kan en wil leggen.
Als er in een draadje echt een onwaarheid wordt vermeld (en hiermee bedoel ik niet op de eerste bijdrage want zo was dat ervaren) en ik ben er zeker van dat het niet waar is, dan wil toch wel rechtzetten. Misschien dat daar niet altijd de juiste bewoordingen voor zijn gevonden en dat vind ik spijtig van mij zelf. Had ik zelf waarschijnlijk een zorgvuldiger woordkeuze moeten tikken.

Excuses van mijn kant dat het draadje, naar aanleiding waarvan deze draad is ontstaan, zo uit de hand is gelopen. Dat is zeker nooit mijn bedoeling geweest.

n/a

Een goed initiatief, zoals al eerder in een ander draadje werd gememoreerd: "lees met milde ogen en schrijf met zachte pen".

En voor diegene die wat moeite hebben om iets wat minder bot te verwoorden:

"ONZIN" -> "Ik kan me niet geheel in uw gezichtspunt verplaatsen"
"KLETSKOEK" -> "Ben bang dat uw argumenten niet helemaal door feiten worden ondersteund"
"DOM" -> "Een uitbreiding van ervaring zal uw mening doen veranderen"
"ROMMEL" -> "Materiaal dat niet helemaal aan mijn veeleisende specificaties voldoet"
"HEB JE HEM WEER!!" -> "Uw publicaties op dit forum zijn een beetje aan inflatie onderhevig"

OK, de postings worden wat langer maar zeer veel beter te verteren.[:D]

ERVIN

Awel Pahasoft,dat vindt ik nu eens een mooi gebaar.
Ik hou van mensen die hun fouten inzien en zich daar dan voor willen excuseren.
Goed gedaan joh.[;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door tonycabus in een ander draadje

Het modereren gebeurt door de leden zelf voor een groot deel, dus dat loopt wel lekker.
Dit is door deze talrijke reacties duidelijk ge?llustreerd. We mogen fier zijn op onszelf [8D]

Zullen we het nu terug over spoorwegmodelbouw hebben?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Hallo allemaal, graag wil ik toch nog even inhaken. Het is een bekend fenomeen dat vooral voor technische mensen door kennis en ervaring het niveau van de vragen en antwoorden hoog is. Het is voor de meeste dan ook moeilijk een beginnersvraag redelijk te beantwoorden immers voor hen zijn zoveel dingen van zelf sprekend.
Dat Ibox dus toch Wim R is had ik al vermoed, gezien mijn aanvaring bij zijn eerste bericht. Toch ben ik blij dat hij terug is op het forum vanwege zijn enorme kennis van digitale systemen. Denk aub bij het geven van een antwoord Wim, dat we hier op het forum jonge mensen hebben (zonder ervaring) en ouderen met ervaring in de treintjes maar weinig met digitaal. Daarbij duurt het wat langer voordat we het door hebben, we worden wat trager van begrip.
Laten we het gezellig houden op dit forum, de maatschappij is al hard genoeg.[;)]
PS wim ik mis je internetside.
Groeten van Jan