Lenz LZV100 : DC voeding

Gestart door kullervo16, 25 januari 2014, 12:05:50 PM

kullervo16

Hallo,

ik ben van plan om mijn eerste stappen te zetten in de digitale modelspoorwereld, en zit met een paar vragen.

Na wat opzoekingswerk en afstemming op mijn noden, ben ik van plan voor een Lenz LZV100 centrale te gaan. Die kan volgens de documentatie zowel met AC als DC aangesloten worden. Ik zie echter steeds maar de link naar een Lenz AC transfo (TR100/TR150). Het voltage kan tussen 14 en 27 V liggen.

Als ik een DC baan (en locs) wil hebben, neem ik aan dat ik een DC voeding nodig heb... klopt dit of zit er een converter bij in de centrale zodat ik dat later kan kiezen (heb ergens zoiets gelezen, maar zonder details)?

Kan ik hier een standaard AC -> DC converter voor gebruiken? Zoals bijvoorbeeld :
http://www.conrad.be/ce/nl/product/511619/TDK-Lambda-DSP100-15-DIN-rail-netvoeding-schakelnetvoeding-DIN-netvoeding-15-VDC-5-A-75-W?ref=list
http://www.conrad.be/ce/nl/product/513585/Block-PSR-23024-5-DIN-rail-netvoeding-schakelnetvoeding-DIN-netvoeding-22-288-VDC-5-A?ref=list

en wat is het verschil tussen bijvoorbeeld 15V en 22V? Ik zie dat dat configureerbaar is in de centrale, maar heeft dit een impact op de locomotieven die er mee aangestuurd kunnen worden/decoders die ik moet gebruiken?

Alvast bedankt voor de informatie.

Jef.

Huugooke

Ik denk dat je één en ander wat door elkaar aan't hutseklutsen bent.
Een digitale centrale is een apparaat dat stroom nodig heeft, net zoals een koffiemolen of een PC.
Meestal is die apart, in een blok dat de netspanning omzet in een lage spanning, en dat kan AC of DC zijn.
De centrale zelf zet een speciale wisselspanning op je sporen waar enkel digitale lok's (met een decoder dus) op kunnen rijden.

Huugooke

Om een DC baan te "runnen" heb je een regelbare transformator nodig. De links die je opgeeft zijn niet wat je zoekt. Kijk bij Conrad bij de modelspoorafdeling. Daar rijden zowel digitale als analoge loc's op
Die transformator kan je ook gebruiken om je Lenz centrale te voeden.
Die instelbare uitgangsspanning moet je kiezen in verhouding met
a/ de spanning van de voedingstransfo
b/ welke decoders je gaat gebruiken en op welke schaal je gaat werken

kullervo16

bedankt voor de info, ik had al het gevoel dat ik het te ver aan het zoeken was.

Hoofdpunt van verwarring is dat ik bij veel locomotieven fabrikanten / webwinkels een onderscheid zie tussen "AC Digitaal" en "DC digitaal". Bij "DC digitaal" staan meestal de modellen met ingebouwde DCC decoders... vandaar dat ik me afvroeg of dat wel zou lopen met wisselspanning...

Dus ik moet enkel naar de decoder kijken : als er een DCC decoder inzit (of aansluiting is voor), dan werkt het, onafhankelijk of er AC of DC bijstaat, of is dat te kort door de bocht?

doomslu

Nu ga je inderdaad te kort door de bocht.

Meestal bedoelt men met AC het 3-rail systeem van Märklin en met DC het 2-rail systeem van de andere fabrikanten.

Op 2-rail systemen wordt analoog gelijkstroom gebruikt, op 3-rail systemen is dat analoog wisselstroom, vandaar de naam.
Bij digitaal gebruik zijn het eigenlijk steeds 'wisselende' stromen.

Je kan beide systemen echter niet door mekaar gebruiken omdat de stroomafname anders is.
Bij 2-rail is dat één pool aan beide railstaven.
Bij 3-rail zijn beide railstaven één pool en de andere pool is de middengeleider (pukkels). Stroom wordt hier via een sleper afgenomen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Zoals Luc zegt: er zijn twee basis-systemen, 2-rail en 3-rail genoemd.
Je zegt niet of je al wat materiaal hebt, maar hier ligt de start. Ga je 3-rail of 2-rail?
Van nature is 3-rail (Märklin) een wisselstroom (AC) systeem en al de andere gelijkstroom (DC)
Rollend materiaal van beide genres is wel aanpasbaar, maar meestal met grote moeite en niet altijd betrouwbaar.
Bij DC is de keuze onder fabrikanten veel groter.
Het gekke is dat het digitaal materiaal veel meer compatibel is.
Er zijn krakken die de Märklin sporen hebben aangepast zodat je er met beide types op kan rijden (respect!); maar je kan toch maar beter bij één systeem blijven.

kullervo16

ik ben van plan voor 2-rail te gaan (om de hieronder aangehaalde reden van keuze uit meer fabrikanten), vandaar dat ik dus inderdaad terecht kom op DC voor analoog gebruik. Toen ik dan bij de DCC centrale las "je kan dit zowel met een AC- als DC-voeding aansluiten", en dat deze zowel voor 2-rail als voor 3-rail gebruikt kan worden, had ik dus verkeerdelijk  de link gelegd : voor 3-rail heb je een AC voeding nodig, voor 2-rail een DC voeding...

"2-rail" ipv "DC Digital" had mij dus waarschijnlijk de verwarring bespaard. In ieder geval, bedankt voor de hulp.