Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Goederenloods

Gestart door GVL, 19 januari 2014, 12:04:53 PM

Dirky

trap iets minder steil ware beter geweest, niet?

Hoe dan ook, blijft TOP!

Steam.N

#16
Trapje is inderdaad wat steil, maar je schildering is super !
Doe maar lustig voort: het is steeds genieten, als je foto's toont !

[Edit:]  typo verbeterd
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

inderdaad de trap zou eigenlijk toch dienen aangepakt te worden van dit voor de rest zijnde meesterwerk !  :-\ ;)
Groeten Peter ;)

GVL

De freesstukjes voor de luifels zijn verbazend snel geleverd.  De omtrek van het smeedwerk en de daarin passende cirkels zijn apart gemaakt om strakke contouren te verkrijgen, niet beïnvloed door de diameter van de frees.  Gevolg is dat er nog redelijk wat schuur- prutswerk nodig geweest is om alles in elkaar te laten passen (de stukken hebben een sectie van 0.5 x 0.5).  Waarschijnlijk kan men met etsen of laseren eenzelfde of nog fijner resultaat bekomen met minder moeite.

Als dakbedekking heb ik vezelcementplaten aangenomen.  Ik vermoed dat dit werkelijkheidsgetrouw is maar ben niet 100% zeker.  De Slater's platen zijn met de schuurmachine verdund tot een paar tienden zodat ze niet afsteken tov de andere onderdelen.

De luifel aan de spoorzijde is ondertussen bevestigd.  Er is nog wat detail- en schilderwerk aan maar men krijgt al een indruk van het karakter van het afgewerkte gebouw.  Nu nog de koerzijde, liefst zonder de andere kant te beschadigen ...



Oh ja, het trapje is vervangen door een minder steil exemplaar, uitgerust met een leuning.

Groeten.

evan

Hola!  Ik heb dit draadje blijkbaar over het hoofd gezien ::)

Knap loodsje en de sfeer is super!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Het trapje naar het laadplatform is intussen blijkbaar aangepast.
Dat oogt net als het dakje prima.

dani

* S C H I T T E R E N D *

Hoe je van wat "onderdeeltjes" zo iets in elkaar kan zetten, het is super !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Heel mooi gebouwtje, Gino
De steunen voor dat luifeltje zijn naar mijn smaak veel te stevig,
zeker als je ze vergelijkt met de steuntjes van het laadplatform.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Dank aan allen voor de positieve reacties.

Gerolf, stukjes 0.5 mm dik, dus omgerekend 44 mm in schaal 1:1.  Niet overdreven dus.  In het echt zijn het natuurlijk geen vierkante buizen maar eerder T- of L-ijzers die slanker tonen.  Nog fijner frezen in kunststof was moeilijk haalbaar, te meer omdat er geen opspanning is.  Vandaar dat etsen en laseren waarschijnlijk een betere oplossing is.  Verder draagt het laagje verf ook bij tot het zwaarder uitzicht (had ik over het hoofd gezien).   Bewijst eens te meer dat men beter 'te fijn' gaat dan 'te grof' in dergelijke details.  Ter vergelijking, de steuntjes onder het platform hebben diameter 0.6 mm.

Groeten.

Steam.N

Gino, etsen lijkt me hier inderdaad meer aangewezen.
Je kunt een heel stuk filigraner gaan (zie de NEEB- goederenloods), en tóch voldoende stevigheid behouden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Laat ze maar zeggen, vindt het best zo, en als het echt kleiner, smaller moet, zoals Jean zegt, etsen of alternatief met de snijplotter of laseren.

Het gaat met de snijplotter in 0.25 mm styreen vrij klein, ik heb net een testje voor schaal N gedaan en dit is het resultaat
Nog niet perfect maat het laat wel de mogelijkheden zien. Sommige stijltjes zijn 0.25 mm breed.


Herwig

Een  "kasteel"  van een loods, even knap als de rest van uw Sophan.

GVL

De luifel aan de koerzijde en enkele kleinere onderdelen zijn ondertussen ook geplaatst.  Uit voorzorg is er tevens een ledje voorzien om later de aanduiding van interieur achter de geopende poort te kunnen verlichten.

Het hele gebouw is dan overspoten met een zwarte wash zodat de kleuren in elkaar vloeien en mijn favoriete grauwe, sombere sfeer bevorderd wordt.  Als laatste bewerking is nog een kleine hoeveelheid donkergroen krijt geborsteld op het dak, de luifels en (enkel op 2 gevels) onderaan de muren, ter nabootsing van mosgroei.


(de naad tussen de Wills dakplaten is aan deze zijde minder goed gelukt)

Na 4 maanden op de werkbank gaat het gebouwtje nu de kast in, wachtend op zijn inplanting.

Groeten.

T03

"I have a train riding in my brain"

Cord

Ik vind het écht een prachtige loods. Misschien heb ik het een en ander gemist, maar wat ik alleen een beetje mis in dit draadje is hoe je alles stap voor stap in elkaar hebt gezet.
Bijvoorbeeld: je hebt kinderhoofdjes gebruikt van Wills, hoe en waarmee heb je die ingevoegd?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing