Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goederenloods

Gestart door GVL, 19 januari 2014, 12:04:53 PM

GVL

Ik ben begonnen aan een eenvoudige goederenloods op basis van de modulaire muuronderdelen van Auhagen.  Er moet nog heel wat gebeuren maar in verband met de afwerking had ik enkele vraagjes die de specialisten op het forum hopelijk kunnen beantwoorden.

Aan de spoorzijde komt onder de poort een platform met trapje zoals te zien is op dit beeld van de vervallen loods in Quiévrain.  Het platform is bekleed met staalplaten.  Zou dit de originele bekleding kunnen zijn?  Indien niet, welk materialen komen in aanmerking?



Dit is een foto van de stand van zaken, genomen vanaf de goederenkoer (de kelderramen worden nog vervangen).  Hier is er voorlopig geen platform voorzien, enkel een bescherming van de sokkel met een L-ijzer.  Ik dacht niet dat er zich standaard aan deze kant van het gebouw een platform bevond.  Kan iemand bevestigen of corrigeren?



Alle input welkom.

Groeten.

Peter

Vroeger veel voorkomend waren dikke planken of balkjes . Later werden deze soms bekleed met metalen traanplaat. Modernere hebben gewapend  beton met de randen soms afgewerkt met hoekprofielen om het afbrokkelen te vermijden
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Gino,
De uitleg van Peter klopt,maar het hangt wat van jezelf af in welk tijdperk je jouw bouwsel wil plaatsen.
In het geval van de echte loods hier denk ik dat het houten planken waren,en dat de metalen platen daarover gelegd zijn om het geheel wat te verstevigen,met de bedoeling om er met een vorklift of transpalet op te rijden.

Moest deze loods in bedrijf gebleven zijn,dan zou er na verloop van tijd wel (gewapend)beton gekomen zijn.

;)

PeterVG

Wat fotomateriaal als illustratie

Goederenloods Jesseren

Dankzij de huidige bezitter nog in de toestand zoals ze door de NMBS verkocht werd bij het sluiten van de lijn meer dan 50 jaar geleden.
Het stalen gebinte van het laadplatform is bekleed met houten planken. Zeer waarschijnlijk betreft het de originele planken.


Goederenloods Hannuit

Het stalen laadplatform draagt een eenvoudige stalen plaat als loopvloer.


Anseremme goederenloods

Traanplaat bekleed het stalen gebinte van de laadvloer.


Wie zich afvraagt hoe de vloer van een kleine goederenloods eruit zag kan ik melden dat deze bekleed was met kassei.


Langs de straatzijde bestaat de laadvloer uit een houten balk. In Jesseren vond ik dit trapje. Wie kan mij zeggen of dit uit de NMBS tijd stamt? Het lijkt mij van wel maar ik ben niet zeker.

Steam.N

Zeer nuttig materiaal, Peter.  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Peter, Rudy en Peter, dank voor de input en foto's.

Ik ga voor de bekleding in staalplaten zodat ik zowel het laadplatform als het smeedwerk van de luifels in eenzelfde grijs kan uitvoeren en zo het aantal kleuren beperken.

Eerst is evenwel het dak in leien afgewerkt en dat is een beetje sukkelen geworden.  Ik heb een aantal pogingen ondernomen om de leien individueel aan te brengen (stukjes plasticard van 2.5 x 1.5)  maar het bleek zeer moeilijk (onmogelijk) om die mooi opgelijnd te houden.  Daarna stripjes vertikaal ingekrast en die over elkaar gekleefd maar het verschil in reliëf tussen horizontale en vertikale voegen kwam minder goed over.  Bij de kunststof platen van Slater's overlappen de leien dan weer niet.  Uiteindelijk enkele platen van Wills besteld.  De leien zijn iets te groot (schaal 1/76) maar de gravure is, zoals meestal bij Wills, van goede kwaliteit.  Nadeel van deze platen is dat ze nogal klein zijn.  Ik heb aan de randen de leien in verband uitgesneden en zo 2 platen verbonden.  Hopelijk is die voeg op die manier voldoende gecamoufleerd.  Verder zijn de platen te dik om de zijkanten van het dak af te werken zoals getoond op onderstaande foto van het station van Beernem (zink onder de leien).  Ik heb dan maar de buitenste rij leien in het lood gelegd.



Hieronder een tussenstand, op mijn baantje gezet.  Er is geen interieur voorzien maar achter de geopende poort zit een 'black box' waarin zich een Preiser en wat laadgoed bevinden.



Nog te doen – regenpijpen, laadplatform, luifels en een lamp boven de deur.

Groeten.

Gerolf

Weeral een heel mooi gebouwtje, Gino  :P

Citaat van: GVL op 11 februari 2014, 21:45:20 PMNog te doen – regenpijpen, laadplatform, luifels en een lamp boven de deur.

... en je loods ergens anders plaatsen ?  ;)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

't realisme druipt er af!  :)

Da's wat ik graag zie!  ;)

Steam.N

Zeer knap, Gino.
Zowel de uitwerking van het gebouw als de schildering/vervuiling spreken me erg aan !

En nu nog de sporen even verleggen  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Zeer mooi loods. Weer een prachtstukje  ;)

Valentijn

Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Kautenbach

fraai werk, idd ben wel benieuwd waar ie komt te staan ;D

een nieuw project/station Sopran?

Durango

Mooi bouwseltje Gino. Ook mooie subtiele weathering. ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

GVL

Dank voor jullie reacties.
Gerolf, Jean -- goede tips ... ik had al een vermoeden dat er iets ontbrak op mijn to do-lijstje  :)
Wim -- er zijn inderdaad plannen voor een nieuwe tijdperk III-baan (deze keer ook met passagierstreinen) maar de uitvoering is niet voor morgen.  Momenteel beperk ik me tot het bouwen van enkele bruikbare elementen (perronverlichting, wisselbediening, loods ...).  En er is ook nog die US module die ik eens moet oprakelen.
Groeten.

GVL

Dit weekend verder gewerkt aan het gebouwtje.
Voor het platform heb ik mijn oorspronkelijke voorbeeld Quiévrain terzijde geschoven en me gebaseerd op de uitvoering Hannuit (zoals gefotografeerd door Peter VG) aangezien ik de gepaste profielen niet in huis had.  Hieronder het resultaat dat zeker voor verbetering vatbaar is.  Zo zijn de bouten op het hoekijzer zijn nogal fors uitgevallen terwijl de rivetten op de staalplaat iets duidelijker aanwezig hadden mogen zijn.  Ook is het trapje (een restant van een kit) te steil in vergelijking met het voorbeeld maar zolang ik mijn Preiser niet hoor klagen, laat ik het zo.



Ik wacht momenteel op het 'smeedwerk' van de luifels dat uit kunststof gefreesd wordt.  De werken liggen dus even stil.
Groeten.