Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lenz ABC langzaam rijden

Gestart door conducteur, 18 januari 2014, 21:18:11 PM

conducteur

Zoals ik al eerder schreef: men wisselt een positieve puls af met een positieve puls waarvan de spanning "asymmetrisch" is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: conducteur op 10 maart 2014, 18:29:06 PM
Zoals ik al eerder schreef: men wisselt een positieve puls af met een positieve puls waarvan de spanning "asymmetrisch" is.

Als jij dat zegt zal dat zo zijn maar waar heb je dan deze informatie gehaald

Hoe wek je dan deze wisselende +puls en dan de asymmetrische +plus op?

Heb ooit iets gehoord over een soort "Brems generator" die wordt gebruikt om een loc te doen stoppen aan een sein.
 

conducteur

Bij mijn weten (ben ik niet 100% zeker van) bestaat er een commando/code in het dcc systeem die je kan versturen die de snelheid van alle adressen op 0 zet. Hierbij wordt een "digitale" code verzonden. Misschien is dit de remgenerator waarover je het hebt? Lenz ABC wijzigt niets aan de verzonden boodschappen, maar enkel aan de grootte van de spanning die op de rails komt te staan. De volgorde waarin de "1" en de "0" van de digitale boodschap verstuurd wordt, is niet gewijzigd.

Mijn bron: een test van de niet werkende truc waarbij je slechts 2 diodes kortsluit en een 5 delige reeks uit de MIBA van 2005/2006 die ik even heb kunnen uitlenen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Citaat van: conducteur op 10 maart 2014, 22:10:55 PM
Bij mijn weten (ben ik niet 100% zeker van) bestaat er een commando/code in het dcc systeem die je kan versturen die de snelheid van alle adressen op 0 zet

Klopt Rian


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

janieburton

Citaat van: Geert op 10 maart 2014, 22:29:16 PM
Citaat van: conducteur op 10 maart 2014, 22:10:55 PM
Bij mijn weten (ben ik niet 100% zeker van) bestaat er een commando/code in het dcc systeem die je kan versturen die de snelheid van alle adressen op 0 zet

Klopt Rian


Geert

En hoe kan je die dan di code/commando opwekken in het dcc systeem, zodat je loc bij geel aan langzame snelheid voorbij een gel seinbeeld rijdt?
 

Klaas Zondervan

Er zijn meerdere bijzondere codes, ze worden beschreven in NEM 671.
Maar die werken op alle locs in het systeem, en zijn dus ongeschikt om een enkele loc te laten afremmen of stoppen.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 maart 2014, 23:39:22 PM
Er zijn meerdere bijzondere codes, ze worden beschreven in NEM 671.
Maar die werken op alle locs in het systeem, en zijn dus ongeschikt om een enkele loc te laten afremmen of stoppen.

Ok.

Maar hoe bewerkstellig je dan dat een trein een geel seinbeeld voorbij rijdt aan gereduceerde snelheid?
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 11 maart 2014, 11:58:18 AM
Maar hoe bewerkstellig je dan dat een trein een geel seinbeeld voorbij rijdt aan gereduceerde snelheid?
Zoals Rian al zei, door het asymmetrisch maken van de digitale spanning. Maar hoe ze dat precies doen, en hoe ze onderscheid maken tussen snelheid verlagen en helemaal stoppen, dat is voor mij nog een beetje vaag. De handleidingen van Lenz geven daar ook weinig informatie over.

conducteur

@Klaas: Voor zover ik weet:
Stoppen: continue assymetrische spanning (heb ik ondertussen al getest)
vertragen tot langzaam rijden: afwisselend een puls symmetrisch en een puls assymetrisch (bron: 5 nummers uit de Miba die ik heb uitgeleend van iemand, het kortsluiten van slechts enkele diode's werkt niet)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

#24
Citaat van: conducteur op 11 maart 2014, 12:50:38 PM
@Klaas: Voor zover ik weet:
Stoppen: continue assymetrische spanning (heb ik ondertussen al getest)
vertragen tot langzaam rijden: afwisselend een puls symmetrisch en een puls assymetrisch (bron: 5 nummers uit de Miba die ik heb uitgeleend van iemand, het kortsluiten van slechts enkele diode's werkt niet)

Ok dat zou een mogelijkheid zijn maar zou het ook niet mogelijk zijn om de algehele spanning  in die desbetreffende blok te verminderen.

Zou het kunnen dat als een loc snelheid 100% heeft( snelheid CV bv. op 255; 100%) bij symmetrisch 16V DCC spanning en men verlaagt de symmetrisch DCC spanning in dat desbetreffende blok naar 12V of 10V dat die lok trager rijdt.

Mijn redenering is als een 16V motor(bijna alle modeltreinmotoren zijn 16V) een bepaald aantal omwentelingen/minuut maakt op 16V en men verlaagt de spanning naar 12V of 10V dan zal diezelfde motor  op 12 of 10V niet het zelfde aantal omwentelingen/minuut maken ttz die motor draait trager door de lagere spanning.

Het is maar een gedachtegang:
16V = 100% = 100 omwentelingen/minuut(hypothetisch)

12V =   75% =   75 omwentelingen/minuut(hypothetisch)

de omwentelingen/minuut zijn maar als hypothetisch voorbeeld

 

krispy

eventjes een andere gedachten gang ,
zou het niet mogelijk zijn zoiets als de brem module van lenz te maken , deze zendt nl het stop signaal uit , dus maw een module met een picje in die een bepaalde snelheidstrap uitzendt naar alle adressen , dan moet men het bedoelde blok gaan omschakelen naar die module , eigenlijk zoals met de lenz brem module ( dmw een relais of dergelijke ), dan zou men van die
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

patrick smout

Ik ben even aan de slag gegaan om een principe schema uit te werken voor een rem/stop module volgens het ABC principe (groen/oranje/rood).
Weliswaar is het niet helemaal af maar volgens mij sluit het toch heel dicht aan bij de gestelde eisen.

https://www.flickr.com/photos/114420753@N02/13092072505/

Door beurtelings de S/R-ingang van de flipflop te bedienen (continue hoog) kan je een trein laten stoppen of laten doorrijden
Als geen van beide ingangen bediend is zou deze moeten vertragen.

Her en der zal er nog een diode toegevoegd moeten worden om de FF en/of de transistor te beschermen tegen een inverse spanning.

Het ontbreekt me jammer genoeg aan de tijd om een prototype te bouwen. Ik wil eventueel het schema nog wel aanvullen met wat componentwaarden.
Wie voelt zich geroepen om dit verder uit te werken ..?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

conducteur

Janie: ik denk dat je teveel in analoog modus denkt, het zou mogelijk werken, maar ideaal lijkt het zeker niet.
Krispy: Het ABC systeem brengt geen wijzigingen aan in de verzonden data via dcc, maar wijzigt enkel de amplitude van de positieve pulsen... Ik denk dat je afstapt van het abc systeem en daarmee een van de grote voordelen van abc teniet doet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

krispy

Citaat van: conducteur op 11 maart 2014, 23:11:27 PM
Krispy: Het ABC systeem brengt geen wijzigingen aan in de verzonden data via dcc, maar wijzigt enkel de amplitude van de positieve pulsen... Ik denk dat je afstapt van het abc systeem en daarmee een van de grote voordelen van abc teniet doet.
De voordelen teniet doen , ben ik mee eens , maar niet alle decoders ondersteunen die hé ,daarom denk ik dan dat mijn oplossing mischien veel universeler zou kunnen dienen.
Maar geen paniek , ik heb momenteel niet de tijd of goesting om me daarmee bezig te houden , dus wie zich geroepen voelt , mag het gerust uitwerken. ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Het verlagen van de spanning is bij digitaal niet de aangewezen manier om de snelheid te verminderen. De meeste moderne decoders hebben cruise control, en die zal proberen de snelheid te handhaven. Totdat de spanning zo laag wordt dat de decoder het opgeeft, en alles stilvalt.