Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Loksound V4 + V5 HLD 55/CFL 1800

Gestart door D_Loc, 16 januari 2014, 23:51:01 PM

D_Loc

Citaat van: DelticPower op 23 december 2019, 17:42:05 PM
Hallo Dirk, ben op zoek naar het geluid van de CFL 907. Deze zou in het begin van sounddecoders door ESU geleverd zijn maar kan deze op de site van Esu, ook van oudere versies niet meer vinden. Heb mijn hoop op jou gevestigd.

Groeten Jan.
Hoi Jan,
Je kan voor de BB63500 gaan van ESU, ben nu even aan het luisteren in de Lokprogrammer software en die lijkt mij best oké.
Het is deze:

  • Loksound V4: 57437-LSV4.0-Diesel-SNCF-BB63500-V1-R1
  • Loksound 5: S0337-LS5H0M4-Diesel-SNCF-BB63500-V1-R1
Hier te vinden: http://projects.esu.eu/projectoverviews/7?type=all&order=date&country=fr
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

#76
Hoi Dirk en Johnny, volgens mij is dit van een ander type dieselmotor (Sulzer?) In de CFL 907 zat naar mijn mening een MGO snellopende diesel (V motor)
Heb het geluid van de BB 63000 van Esu is een heel andere diesel. Hoe kan ik een wavfile aan dit bericht toevoegen?
Ben maar zo vrij geweest de file naar jouw emailadres te sturen.

Groeten Jan.


D_Loc

Citaat van: DelticPower op 23 december 2019, 18:03:08 PM
Hoi Dirk en Johnny, volgens mij is dit van een ander type dieselmotor (Sulzer?) In de CFL 907 zat naar mijn mening een MGO snellopende diesel (V motor)
Heb het geluid van de BB 63000 van Esu is een heel andere diesel. Hoe kan ik een wavfile aan dit bericht toevoegen?

Groeten Jan.
Hoi Jan,

De BB63500 en CFL 900 hebben volgens de wiki's exact dezelfde motor en dat is inderdaad de MGO (SACM type MGO V 12 SHR). Als ik het geluid van de 63500 beluister in de Lokprogrammer software herken ik daarin ook het typische geluid van de CFL 900.

Het ESU geluid van de BB63000 klinkt inderdaad heel anders daarbij is die soundfile wel erg simpel...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

Hoi Dirk, heb de sounds alleen beluisterd via de site van esu, zal de geluiden eens in mijn programmer downloaden en dan luisteren. Bedankt voor je reactie.

Groeten Jan.

SuSke

Citaat van: bellejt op 23 december 2019, 16:58:38 PM
koop er eentje met basisdecoder dan kan je er een esu inplaatsen :)

De nieuwe VBV voor 2020 heeft toch een Esu, naar ik vermoed
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

D_Loc

Citaat van: SuSke op 23 december 2019, 20:59:06 PM
Citaat van: bellejt op 23 december 2019, 16:58:38 PM
koop er eentje met basisdecoder dan kan je er een esu inplaatsen :)

De nieuwe VBV voor 2020 heeft toch een Esu, naar ik vermoed
Ik verwacht van wel, de 5528 heb ik ook met sound gekocht (Loksound 5) alleen heb ik de VBV sound overschreven met mijn eigen sound.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Citaat van: D_Loc op 23 december 2019, 11:50:37 AM
De volgende ideeën spelen nog in mijn hoofd:

  • Ventilator echt random aan en af laten slaan (nu gebeurt dit na vaste tijden), dit gaat overigens gewoon lukken aangezien er een random functie in de software zit
Dit is inmiddels uitgevoerd en zit in versie 1.6
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Citaat van: D_Loc op 24 december 2019, 19:05:09 PM
Citaat van: D_Loc op 23 december 2019, 11:50:37 AM
De volgende ideeën spelen nog in mijn hoofd:

  • Ventilator echt random aan en af laten slaan (nu gebeurt dit na vaste tijden), dit gaat overigens gewoon lukken aangezien er een random functie in de software zit
Dit is inmiddels uitgevoerd en zit in versie 1.6
In versie 1.6 is helaas een fout geslopen waardoor de dynamische rem niet altijd meer goed werkte, dit is inmiddels gefixt.
Daarnaast heb ik de "spitting sound" (naar ik hoop) verbeterd door nieuwe samples te gebruiken en verder nog wat andere zaken gewijzigd/verbeterd.

Inmiddels is versie 2.0 beschikbaar op de bekende plek (wie niet waar dit is kan mij een PB sturen).

Indien er verder geen problemen in deze versie geconstateerd worden, zal ik deze versie waarschijnlijk als de definitieve Loksound 5 versie beschouwen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Vrijdag de bedrading van één van de speakers omgesoldeerd in de 5542 en het geluid is nu inderdaad goed, ook gelijk het doorschijnen van de verlichting opgelost op de wijze van Olivier77.

Dan is hier de Loksound 5 demo van een blauwe 55. De "generator" is nu geïntegreerd in het project dus deze versie (3.1) kan in principe voor alle 55'ers worden gebruikt.

Klik op plaatje:
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#84
Voor de grap ook nog even een treinschakeling voor een ertstrein gefilmd:
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk


D_Loc

Voorlopig laatste demo van deze Loksound, dit keer een treinschakeling van de blauwe 5542 met ingeschakelde generator (hoger stationair toerental) en de 5528.
Waar het omgaat is de synchronisatie van het geluid van de 5542 en 5528, dit gebeurt vanaf stand 3 (het moment dat beide locs hetzelfde toerental hebben).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Voor wie het interesseert, ik heb de HLD 55/ CFL 1800 Loksound V4 versie flink aangepast zodat drive hold werkt.

Tevens is de "spitting sound" (tjik-tjik-tjik) volledig op de schop gegaan (nu hiervoor samples van ESU 55 /62 LS 5 project gebruikt, wel geresampled en iets aangepast).
Daarnaast nog een koude start toegevoegd waarbij eerst diesel geïnjecteerd wordt en ook nog een extra koude start toegevoegd door 3x F1 snel achter elkaar te drukken in dat geval moet eerst de luchttank worden gevuld. Je kan pas rijden als de luchttank vol is, door het toerental op te voeren zal het vullen sneller gaan. Pas als de tank vol is ("spitting sound" stopt) én de dieselmotor (weer) stationair draait kan er worden gereden.

Er volgt binnenkort nog wel een demo filmpje.

De files staan op de bekende plek in de Loksound V4 map (het is versie 70).

Nu zal ik ook de Loksound V5 weer een keer moeten aanpassen met de nieuwe functies ;D
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Zoals beloofd een demo van de aangepaste Loksound V4:

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

Geweldig Dirk, dit is waar loksound voor bedoeld is. Klonken alle sounddecoders maar zo mooi. Je hebt in elk geval als dieselliefhebber er een mooi stukje werk van gemaakt.
Groeten Jan.