Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Loksound V4 + V5 HLD 55/CFL 1800

Gestart door D_Loc, 16 januari 2014, 23:51:01 PM

Johnnytrein

En ontvangen dank u sorry voor de late reactie was een paar dagen in ziekenhuis.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

D_Loc

Voor wie het interesseert en wil proberen, ik heb een Loksound V5 versie van mijn sound voor de reeks 55/CFL 1800 gemaakt.
Op dit moment alleen nog voor de B-Models modellen van de HLD 55/CFL 1800, d.w.z. de mapping van de lichtfuncties zijn specifiek voor de B-Models modellen.

Ik heb wel het idee dat de Loksound 5 nog niet helemaal op punt staat. De werkelijke snelheid en gevraagde snelheid lijken niet met elkaar overeen te komen daardoor schakelt de loc vrij snel door naar de volgende stap. Ik heb de stappen daarom wat groter gemaakt maar het is nog niet helemaal naar mijn zin maar voorlopig laat ik het maar even zo.

Misschien dat ik morgen even een demofilmpje maak van het geluid in de MSM 5528.

Nog even over het schrijven van de sound waarvan ik bang was dat dit heel lang zou duren maar dat valt reuze mee, het duurt ongeveer even lang als het programmeren van een Loksound V4 decoder ondanks dat de bestanden veel groter zijn (ruim 3x zo groot in dit geval).

De volgende functies zitten er in:

F0(*)   - Frontverlichting
F1      - Geluid aan/uit
F7 + F1 - Starten met perslucht, vergeet na het starten niet F7 weer uit te zetten anders treedt direct de dynamische rem in werking bij het rijden
F2      - Cabine verlichting aan/uit (met in- en uitschakelvertraging van ca. 1,3 seconden)
F3      - Derde frontsein aan/uit (werkt alleen als de verlichting aan is)
F4      - Sluitlichten aan/uit
F5      - Typhoon laag HLD 55 (ESU) / Typhoon CFL 1815 (CFL 1800)
F6      - Typhoon hoog HLD 55 (ESU) (HLD 55 en CFL 1800)
F7      - Ventilator dynamische rem (a.k.a. weerstandsrem) **
F8      - Probleem bel
F9      - Fluit
F10     - Open/sluiten deur locomotief
F11     - Omroep Vlaams (HLD 55) / Omroep IR Luxemburg - Luik (CFL 1800)
F12     - Omroep Frans (HLD 55) / Omroep IC Emden  (CFL 1800)
F13     - Zware lading / Heavy load / Booster power
F14     - Uitrollen / coasting
F15     - EMD 567 zandstrooier
F16     - Sound fader (geluidsvolume naar ca. 30%)
F17     - Rangeermodus
F18     - Verlichting blijft geforceerd op cabine 1 ongeacht rijrichting
F19     - Verlichting blijft geforceerd op cabine 2 ongeacht rijrichting
F20     - Inschakelen wegrollen (stand 1)

Opmerkingen:
- F19 wordt overruled door F18
- Indien F20 is ingeschakeld en de rijregelaar wordt langzaam opengedraaid dan zal de loc wegrollen zonder opschakelen, is
   deze functie uitgeschakeld dan wordt ALTIJD eerst opgeschakeld naar stand 2 alvorens de loc in beweging komt.

** Dynamische rem:
Wanneer deze functie wordt geactiveerd zal het motorgeluid geforceerd naar stationair (stand 0) gaan als dit niet reeds het geval is. Vervolgens zal de dynamische rem gesimuleerd worden door de motor 1 stand op te schakelen en zal het geluid van de koelventilator ten gehore worden gebracht (luid jankend geluid).
De dynamische rem zal worden uitgeschakeld wanneer de functie wordt uitgeschakeld of wanneer de snelheid van de trein onder een bepaalde snelheid komt op stopt. Het geluid van de ventilator zal dan worden uitgeschakeld en de motor valt weer terug
naar stationair geluid.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Uiteindelijk toch nog wat aanpassingen gedaan, het geluid is nu meer in overeenstemming met de snelheid.
Daarnaast ook nog enkele (geluids-)functies toegevoegd.
Ik zie nog wel enkele andere verbeterpunten dus er zullen in de toekomst nog wel nieuwe versies volgen maar voor nu is het even goed zo.
De laatste (huidige) versie is rev 1.4.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

Machtige video Dirk.
Wanneer de finale versie er is, zou ik graag de file ontvangen, maar geen druk hé, ik moet eerst nog een 55 kopen.  ;)


ceuleer

Toch wel Rudy, maar ik wil een gele met groene strepen.
Ik denk dat ik de .5517 ga bestellen, die komt volgend jaar uit.  :)

DelticPower

Dirk, weer een mooi staaltje werk, ik blijf genieten van jou sounds.
Groeten Jan.

GDE

Whaaaw Dirk , dit is weer een knap staaltje Sound . Prachtig gedaan !

D_Loc

Dank voor de positieve reacties!

Na de feestdagen ga ik kijken of ik de andere ideeën die ik heb kan verwezenlijken.

De volgende ideeën spelen nog in mijn hoofd:

  • Ventilator echt random aan en af laten slaan (nu gebeurt dit na vaste tijden), dit gaat overigens gewoon lukken aangezien er een random functie in de software zit
  • Overschakelen van de tractiemotoren op meerdere plekken in het schema, dit heb ik nu op één plek zitten maar die wordt alleen bereikt via de "full power departure"
    Enkele voorbeelden van het overschakelen (gebeurt bij 60 km/u):
Als iemand nog andere ideeën heeft dan mag dat uiteraard worden gemeld en dan kan ik wel kijken in hoeverre het te realiseren is.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

bellejt

we wachten in spanning op het moois dat weer gaat komen :)

SuSke

Misschien van mijn volgende 55 toch maar een "full option" maken ipv enkel digitaal
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt

koop er eentje met basisdecoder dan kan je er een esu inplaatsen :)

DelticPower

Hallo Dirk, ben op zoek naar het geluid van de CFL 907. Deze zou in het begin van sounddecoders door ESU geleverd zijn maar kan deze op de site van Esu, ook van oudere versies niet meer vinden. Heb mijn hoop op jou gevestigd.

Groeten Jan.

bellejt