Loksound V4 + V5 HLD 55/CFL 1800

Gestart door D_Loc, 16 januari 2014, 23:51:01 PM

Olivier77

Een goede avond Dirk,

Ik heb me een beetje verdiept in U soundfiles en de Esu Lokprogrammer en hoe het werkt.
Ik heb namelijk nog wat ESU 3.5 sounddecoders met slechts 16 MB geheugen.
Heb je daar nog een goede file voor ? (bv zonder stationsgeluiden)
Hoe kan ik het te laden bestand inkorten zodat het op een 16 MB past maar met het beste geluid ?

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

D_Loc

Dag Olivier,

Ik heb even gekeken maar dat gaat niet lukken om de volledige sound te behouden. Als ik alle overbodige geluiden weghaal zit ik nog met 25 seconden boven het limiet van 16 Mbit. Als ik het starten en afslaan er ook nog uithaal dan lukt het wel, dan houd ik ca. 1 seconden over om nog te besteden.
Dus als je niet zoveel geeft om het starten en afslaan, dus gelijk in stationair terecht komt bij het activeren van het geluid dan kan ik het wel in orde maken.
Je behoudt dan de volgende functies:
F1 - Dieselmotor
F2 - Toeter 1
F3 - Toeter 2
F4 - Bel
F5 - Cabine deur
F6 - Fluit
F7 - Notch up
F8 - Notch down
F9 - Rangeermodus
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Olivier77

Hallo Dirk,

Bedankt om even te willen kijken.
Ik had al gezien dat het starten en stoppen grote bestanden waren.
Daar ik met Koploper rijdt kan ik misschien beter zien om het ineens optrekken en afremmen eruit
te halen (oplopen van het toerental). Alleen tot hiertoe nog niet goed begrepen hoe ik een bestaand kan inkorten.
Als het niet teveel werk is mag je altijd het ingekort bestand mailen. Of uitleggen hoe het moet.
Bij voorbaat dank,

Mvg

Olivier 77 
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

D_Loc

Citaat van: Olivier77 op 10 augustus 2015, 00:07:00 AM
Hallo Dirk,

Bedankt om even te willen kijken.
Ik had al gezien dat het starten en stoppen grote bestanden waren.
Daar ik met Koploper rijdt kan ik misschien beter zien om het ineens optrekken en afremmen eruit
te halen (oplopen van het toerental). Alleen tot hiertoe nog niet goed begrepen hoe ik een bestaand kan inkorten.
Als het niet teveel werk is mag je altijd het ingekort bestand mailen. Of uitleggen hoe het moet.
Bij voorbaat dank,

Mvg

Olivier 77
Hoi Olivier,
Het is naar mijn weten niet mogelijk om de samples binnen een Loksound project te bewerken. Je zult dit moeten doen met de originele samples in een audiobewerkingsprogramma. Ik doe dit zelf in Wavelab (Lite).

Voor het 16 MBit project heb ik nu de lange samples verwijderd evenals de bel en de cabinedeur en het starten en afslaan weer toegevoegd. Er zijn nu nog 15 seconden over maar er moeten ook 12 nieuwe samples worden gemaakt voor de blokken CD3 t/m DC 8 om een nette overgang te krijgen van de blokken D3 t/m D8 naar het CX blok.
15 seconden is daarvoor toch wat weinig want iedere overgang gaat toch gauw minimaal 2 seconden duren (ter vergelijking: bij de ESU class 66 duren ze 2,39 seconden)
Nu zou ik het starten nog wel wat kunnen inkorten door het eerste deel er af te halen en eventueel nog wat verder inkorten d.m.v. de zogenaamde timestretch functie (in dit geval een timeshrink) maar ben bang dat ik daar niet meer dan 5 seconden winst kan behalen.
Ik kan ook nog kijken of ik het stationair draaien kan halveren (is bijna een seconde winst), je gaat dan waarschijnlijk wel duidelijker horen dat het een loopende sample is.

Een andere optie is het CX blok onbereikbaar maken maar dat lijkt mij een slechte keuze want dan moet het geluid alle stappen doorlopen om terug bij stationair te komen als de loc stopt, dat kan wel even duren (en is niet realistisch).

Ik zal van het weekend of zo wel even kijken wat ik kan doen.

Mvg,
Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Olivier77

Hallo Dirk,

Alvast bedankt voor al de moeite.
Ik heb ondertussen de manuel voor de Lokprogrammer versie 4 afgedrukt.
Dit is een niet officieel document.
Ga eens alles goed lezen en zien of ik alles wel begrijp.
Als ik je goed lees moet je dus alle files (waws) apart op de pc hebben om deze dan
stuk per stuk terug in een nieuw bestand te moeten/kunnen inbrengen om een ander/nieuw project
te kunnen maken/opstellen.

Mvg

Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

D_Loc

Citaat van: Olivier77 op 12 augustus 2015, 22:10:48 PM
Hallo Dirk,

Alvast bedankt voor al de moeite.
Ik heb ondertussen de manuel voor de Lokprogrammer versie 4 afgedrukt.
Dit is een niet officieel document.
Ga eens alles goed lezen en zien of ik alles wel begrijp.
Als ik je goed lees moet je dus alle files (waws) apart op de pc hebben om deze dan
stuk per stuk terug in een nieuw bestand te moeten/kunnen inbrengen om een ander/nieuw project
te kunnen maken/opstellen.

Mvg

Olivier 77
Je kan wel geluiden van een bestaand project naar een nieuw project overhevelen (de .esux file kun je 'open klappen' en dan samples naar je project slepen) maar je kan de geluiden niet bewerken zoals bijvoorbeeld korter maken of mixen. In dat geval zul je over de .wav file(s) moeten beschikken die je vervolgens kan bewerken in een wave editor.
Daarnaast kun je natuurlijk ook de templates in je project toevoegen die ESU al heeft samengesteld (template pack). Zo zijn bij mijn Loksound o.a. de toeters, fluit en de cabinedeur afkomstig van zo'n template.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Het is inmiddels gelukt om Loksound V3.5 16Mbit versie van de sound te maken.
De volgende functies zijn overgebleven:

F0(*) - Frontverlichting
F1    - Geluid aan/uit
F2    - Typhoon 1 (HLD 55)
F3    - Typhoon 2 (HLD 55)
F4    - Fluit
F5    - Handmatigschakelen omhoog (manual notching up)
F6    - Handmatigschakelen omlaag (manual notching down)
F7    - Rangeermodus

Voor de grote geluidsovergangen zijn verkorte samples gebruikt, op dezelfde wijze zoals ESU ze toepast.

@Olivier77
Je hebt PM.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#37
Ik heb een nieuwe versie van de Loksound geüpload waarbij de persluchtstart is geïntegreerd. Degene die de sound hebben aangevraagd weten hem wel te vinden.
Ik ben er maar even vanuit gegaan dat de reeks 55 ook met lucht kan starten en anders gebruik je de functie gewoon niet  ;)

[Edit]
Er bleek in enkele van de projecten nog een foutje in de mapping te zitten waardoor de luchtstart niet werkte. Dit is inmiddels gefixt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik heb nog maar eens wat aanpassingen aan de Loksound doorgevoerd. Omdat het een vrij forse wijziging is het versienummer verhoogd naar versie 5.0.

De volgende aanpassingen zijn uitgevoerd:
- In het schema heb ik alle drempelwaarden vervangen door constanten, zodat alleen de constante hoeft te worden gewijzigd in geval van een aanpassing, dit kan nu ook door een gebruiker worden uitgevoerd middels een korte handleiding. Ter info, door de drempelwaarden bijv. te verlagen schakelt de loc eerder op bij dezelfde snelheid.
- Koelventilator slaat automatisch aan en af (de tijden van aan- en afslaan zijn ook als constante gedefinieerd en kunnen worden gewijzigd in het geluidsschema).

Op dit moment is alleen nog de CFL 1800 versie voor B-Models gereed, de overige versies zullen in de loop van (volgen-) de week volgen.

Een demo is hier te bekijken/beluisteren (muisklik)

Het geluidsschema is overigens een compleet spinnenweb geworden  ;D

Schema Loksound V4 HLD 55/CFL 1800 by D-Loc's Media, on Flickr
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Ik ben n.a.v. een reactie die ik via YouTube ontving nog even verder gaan hobbyen met de Loksound en heb een versie speciaal voor de blauwe 55'ers gemaakt.
In deze versie kan je de generator voor de stroomvoorziening van de rijtuigen in- en uitschakelen (dit is wel ten koste gegaan van de dynamische rem).
Zodra de functie wordt ingeschakeld gaat het toerental direct omhoog naar stand 3 en zal zolang de functie is geactiveerd zal het toerental ook niet onder stand 3 komen, ook niet bij stilstand.

Ik was dit project 2 jaar geleden al eens gestart maar ben er toen niet in geslaagd tot een goed werkend geheel te krijgen. Ik heb nu een nieuwe poging gedaan en dit keer wel met succes.

Een demo is hier te bekijken/beluisteren (klik mij)

Het geluidsschema van de vorige post was overigens nog redelijk overzichtelijk t.o.v. wat het nu is geworden, het plaatje zal ik jullie besparen   8) ;D
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

man man wat klinkt dat goed, is stukken beter dan het was.....

D_Loc

Citaat van: mark7758 op 16 mei 2016, 14:15:10 PM
Klinkt heel erg goed.  :) :)
Citaat van: loebaske op 16 mei 2016, 17:20:23 PM
man man wat klinkt dat goed, is stukken beter dan het was.....
Dank voor het compliment!

Sinds enkele dagen is er trouwens voor de gewone versie een versie 5.1 beschikbaar waarbij nu ook bij handmatig schakelen in stilstand het veiligheidsventiel ten gehore wordt gebracht met de snelheid/interval die hoort bij het toerental van de motor. Geen belangrijke wijziging maar meer een leuke bijkomstigheid.

Voor wie het nog niet door had, je kan de soundfile(s) bij mij opvragen (gratis en voor niets).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

pandur

Dirk,
Weer bedankt voor deze mooie bijdrage,
klinkt super , ongelooflijk hoe je dit voormekaar krijgt  :D
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

BC911

Heel mooi! Je zou er bijna zo'n loc voor gaan aanschaffen  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...