Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Loksound V4 + V5 HLD 55/CFL 1800

Gestart door D_Loc, 16 januari 2014, 23:51:01 PM

D_Loc

Ik start maar even een apart  topic voor de Loksound die ik heb gemaakt voor de reeks 55/CFL 1800.

Voorlopig ben ik wel even uit ontwikkeld, alles wat ik voor elkaar kan krijgen zit er volgens mij in. De enige wens die ik nog heb is het overdrukventiel afhankelijk maken van het toerental van het motorgeluid maar ik ben bang dat dit technisch niet haalbaar is.
Daarnaast moet ik nog een keer een goede opname maken van de typhoon van een CFL 1800

Op Youtube heb ik 2 demo's staan met het geluid (de eerste kennen jullie al):

Uitgebreide demo (05-01-2013): http://www.youtube.com/watch?v=_nOIW4bZHmQ
Nieuwe features (16-01-2013): http://www.youtube.com/watch?v=iyKoVaXUPis

Indien men interesse heeft in deze sound volstaat het om mij een PB/PM te sturen met je e-mailadres, ik zal vervolgens de soundfile (.esux bestand) inclusief een readme bestand per e-mail toesturen. De soundfile kan met behulp van een Lokprogrammer-box en bijbehorende software naar een Loksound 4 decoder worden geüpload.
Als je zelf geen Lokprogrammer-box hebt zal er mogelijk wel iemand op het forum zo vriendelijk willen zijn om je hierbij te helpen.
PS. Ik ga er van uit dat er eerlijk mee om wordt gegaan en dat de sound alleen voor persoonlijk gebruik wordt aangevraagd en niet voor handelsdoeleinden.

Hieronder plaats ik nog even de readme-file die ik met de Loksound meestuur met daarin een overzicht van de functies en de wijzigingshistorie.

Citeer
Loksound voor B-Models HLD 55 Rev. 2.2
=============================
Dit documentje bevat een korte uitleg en enkele tips voor mijn Loksound 4 voor de HLD 55 van B-Models

Veranderingen t.o.v. rev. 1.7:
1) Diverse functies zijn van functietoets gewijzigd
2) Rijeigenschappen aangepast (op decoder default gezet)
3) Extra optrek functionaliteit toegevoegd, wanneer de rijregelaar voor meer dan 50% wordt opengedraaid
   zal de locomotief direct van stand 0 naar stand 8 gaan, pas halverwege het optrekken zal de loc in
   beweging komen. Hiermee kan een zware (goederen-)trein worden gesimulileerd.
4) Open/sluiten deur van de locomotief toegevoegd
5) Franse en Nederlandse omroepen toegevoegd.
6) De toeter van de CFL 1800 uit het project verwijderd.

Veranderingen t.o.v. rev. 2.0:
1) Volume van de locomotief deur verlaagd
2) Derde frontsein standaard uit bij inschakelen verlichting (schakelbaar met F3)
3) Geluid voor het wijzigen van de tractiemotoren toegevoegd (van serie-parallel naar parallel).
   Dit gebeurt in de werkelijkheid bij 60 km/u. Het is herkenbaar aan een korte verandering van
   het toerental.

Voor het programmeren
=====================
Tip 1: Zorg er voor dat u de laatste versie van de Lokprogrammer software heeft (4.4.8 of hoger), deze is
       nodig voor manual notching (update daarom ook de firmware van de decoder als daar omgevraagd wordt)
       
Tip 2: Noteer/bewaar voor dat u de Loksound gaat updaten de CV waarden voor de lastregeling en
       snelheidscurve zodat u deze in de nieuwe (mijn) Loksound kunt overnemen als u niet te vreden bent
       met mijn instellingen.
       De gegevens kunnen worden opgehaald uit de decoder via de Lokprogrammer software met
       de functie 'Read decoder data'.


Locadres : 3

Functies:
F0(*) - Frontverlichting
F1    - Geluid aan/uit
F2    - Cabine verlichting aan/uit
F3    - Derde frontsein aan/uit (werkt alleen als de verlichting aan is)
F4    - Achterlichten aan/uit
F5    - Typhoon 1 (HLD 55)
F6    - Typhoon 2 (HLD 55)
F7    - Ventilator dynamische rem (a.k.a. weerstandsrem)
F8    - Probleem bel
F9    - Fluit
F10   - Open/sluiten deur locomotief
F11   - Sluitende deuren M2-rijtuig
F12   - Omroep Frans 1
F13   - Omroep Frans 2
F14   - Omroep Nederlands 1
F15   - Omroep Nederlands 2
F16   - Rangeermodus
F17   - Handmatigschakelen omhoog
F18   - Handmatigschakelen omlaag

Het geluid is zeer afhankelijk van de wijze waarop de rijregelaar wordt bediend, d.w.z. indien
de regelaar in 1x een groot stuk wordt opengedraaid zal het motorgeluid nagenoeg in 1x doortrekken
tot stand 8 (met koelventilatorgeluid). Wordt daarentegen de rijregelaar rustig bediend dan zal het
opschakelen gelijkmatig gebeuren (afhankelijk hoe rustig zal dit met of zonder koelventilatorgeluid gebeuren).
Terugschakelen idemdito, indien de regelaar in 1x snel wordt teruggedraaid zal het geluid in 1x terugvallen
tot stationair (idle) en een divers aantal seconden blijven om vervolgens weer automatisch op te schakelen.

Met manual notching zal het geluid per stand opschakelen zonder ventilator, pas bij de laatste stand komt
de ventilator erbij.
Uiteraard kunt u zelf nog extra geluiden en functies toevoegen want er is nog wat geheugen over (ca 22 seconden). In de templatepack van ESU zijn diverse geluiden te vinden, daar heb ik o.a. de cabine deur en stationsomroepen gevonden.

De Loksound kan uiteraard ook voor de reeks 55 van Märklin worden gebruikt alleen zal dan de function mapping voor de verlichting moeten worden aangepast.
Deze staat nu specifiek ingesteld voor de B-models 55.

In de tekst heb ik het over het geluid met én zonder ventilator. Hiermee bedoel ik het geluid van de koelventilator(en), het zijn deze ventilatoren die de reeks 55/CFL 1800 hun karakteristieke geluid geven. Wanneer de ventilator uit is hoor je een schel geluid maar wanneer de ventilator geactiveerd is hoor je een harmonisch geluid.
In dit filmpje (klik) (niet van mij) hoor je op 40 seconden heel duidelijk de ventilator aanslaan.

Nog even terugkomen op een reactie in het andere topic:
Citaat van: OMC op 06 januari 2014, 03:08:21 AM
Citaat van: D_Loc op 05 januari 2014, 18:40:13 PM
Ik heb inmiddels een Loksound V4 decoder met mijn eigen sound in de 5523 gemonteerd (achteraf gezien had ik dus gewoon de sound versie moeten nemen want er zaten al 4 Ohm speakers in de loc gemonteerd wat betekent dat er gebruik gemaakt wordt van een Loksound V4 decoder maar dat terzijde ::) ).

Een demo is hier te zien/ te horen. Helaas geen mooie baan zoals bij Peter maar gewoon op de laminaat vloer...

Een demo dewelke overigens een prima sound weergeeft! Locsound is mooi en min of meer realistisch, maar als je loc -in casu 5523- er met een lading gelijk vandoor gaat bij tractiestand 2 (275 + 80 toeren/minuut op 1:1 om een idee te geven) is het natuurlijk wel een tegenvaller. Al staat hier niet zo ver boven mijn reactie een korte uitleg over het hoe en wat. Aangezien ik een 2-rail rijder ben heb ik hier geen last of diepere kennis van, maar het was me al eens opgevallen bij het horen van locs die uitgerust zijn met locsound. Een ramp is het zeker niet, het concept is zelfs een innovatie in de wereld van de modelspoor.
Bij mijn laatste aanpassing kan je de loc in 1x naar stand 8 laten gaan, de loc komt pas halverwege het opschakelen in beweging. Wanneer de rijregelaar tijdens dit opschakelen maar vóór dat de loc in beweging komt wordt teruggedraaid kan er op (zeer) lage snelheid op vol vermogen worden gereden. Ideaal voor zware goederentreinen.
Dit kan ook met manual notching (handmatig schakelen) worden gerealiseerd. Het nadeel hiervan is dat wanneer je de sessie met manual notching bent gestart, je deze met manual notching moet afronden. De decoder pakt dus niet over wanneer je met de loc fysiek de snelheid bereikt die je met manual notching hebt verkregen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Iedereen die de Loksound heeft aangevraagd zou de laatste versie moeten hebben ontvangen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

Klopt Dirk , waarvoor mijn hartelijke dank , werkelijk prachtig geluid!! ;)

Olivier77

Een goede avond Dirk,

Ik heb ook al de files goed ontvangen, dank hiervoor.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bellejt

inderdaad.Hier ook.Bedankt Dirk. PS : komen er nog DVD's in de toekomst ?

D_Loc

Citaat van: bellejt op 18 januari 2014, 22:57:55 PM
inderdaad.Hier ook.Bedankt Dirk. PS : komen er nog DVD's in de toekomst ?
Sorry Johnny maar er komen geen nieuwe DVD's meer, ik ben gestopt na 10 DVD's.
Op YouTube kan ik hogere kwaliteit aanbieden dan op DVD en dat voor nop (het grootste deel van de opnames van de DVD's staan ook op YouTube).
De DVD's maken kostte me gewoon te veel tijd: DVD maken, cover ontwerpen, DVD opdruk maken. Dan komt er een bestelling binnen, dan is het branden, DVD-beprinten, cover printen, cover uitsnijden en in het hoesje frommelen, in envelop stoppen, adressticker printen, versturen. Eén bestelling is niet zo erg maar als er een stuk of 10 tegelijk kwamen kostte me dat best wel veel tijd t.o.v. de prijs die ik vroeg per DVD.

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

bellejt

oke Dirk.Kan in inkomen.Ik heb er hier enkelen 3 dubbel staan (in reserve).Voor de ontbrekende zal ik eens naar youtube uitwijken.Alvast bedankt voor de mooie filmpjes.

D_Loc

Citaat van: bellejt op 19 januari 2014, 01:52:42 AM
oke Dirk.Kan in inkomen.Ik heb er hier enkelen 3 dubbel staan (in reserve).Voor de ontbrekende zal ik eens naar youtube uitwijken.Alvast bedankt voor de mooie filmpjes.
Bestaande DVD's wil ik nog wel uitleveren hoor maar er komen geen nieuwe meer bij. Ik stuur je wel even een mail.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Update Loksound
Inmiddels hebben er nog wat aanpassingen plaatsgevonden in de Loksound. Zo wordt het overdrukventiel nu ook tijdens het rijden ten gehore gebracht aan de snelheid die min of meer overeenkomt met het motorgeluid. Daarnaast is de dynamische rem een stuk realistischer geworden qua werking. Als de dynamische rem wordt ingeschakeld terwijl de loc op toeren draait zal de motor geforceerd naar stationair worden geschakeld (mits er op dat moment geen acceleratie plaatsvindt). Vervolgens wordt er 1 stap opgeschakeld (gebeurd in werkelijkheid ook als de dynamische rem wordt ingeschakeld) vervolgens gaat de ventilator gillen. Zodra de snelheid van de loc onder de +/- 35 km/h komt of de functie wordt uitgeschakeld slaat de ventilator af en schakelt de loc weer terug naar stationair.
Ik zal iedereen die de sound heeft aangevraagd binnenkort de laatste versie sturen.

Daarnaast ben ik nog bezig met een experiment voor de blauwe 55 (daar hoort overigens ook de MSM 5523 bij), namelijk het in- uitschakelen van de generator voor de elektrische verwarming. Wanneer die wordt ingeschakeld, schakelt de loc op van stationair naar stand 3 (dat vanaf dat moment het stationair geluid zal zijn). Ik wil het proberen zo te maken dat wanneer er in treinschakeling wordt gereden met een gele of groene 55 of met een CFL 1800 dat het geluid van de conventionele loc stationair draait en de blauwe 55 in stand 3. Zodra de trein optrekt dient het geluid vanaf stand 3 synchroon te lopen voor beide machines.
Volgens mij stond er op de video over lijn 42 van Peter van Gestel een mooie opname van de Ardennen Express in Troispont waarbij je bovengenoemde situatie duidelijk hoort.

Huidige status van dit experiment:
De functie zal gecombineerd worden met de dynamische rem omdat er maar 1 shift functie beschikbaar is in de function mapping van de Loksound. De dynamische rem is alleen tijdens het rijden te gebruiken en het in- uitschakelen van de generator zal alleen tijdens stilstand kunnen worden uitgevoerd. Hierdoor zitten de functies elkaar niet echt in de weg tenzij men vergeet de functie uit te zetten na het gebruik van de dynamische rem.
Het in- en uitschakelen van de generator (kan alleen als de loc stilstaat) werkt inmiddels, evenals het in 1x optrekken naar stand 8 (met generator aan). Voor het gewone optrekken en uitrijden/terugschakelen moet ik nog even puzzelen. Het geluidsschema wordt er door deze aanpassing in ieder geval niet overzichtelijker op...
Als het inderdaad lukt om dit werkend te krijgen zal ik een nieuwe demo op YouTube plaatsen en zal deze versie ook verspreid worden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

#9
Zover ik kon terugvinden heb ik iedereen die de Loksound bij mij heeft aangevraagd de meest recente versie toegestuurd (rev 3.5).
Mocht ik iemand vergeten zijn of denkt u achteraf die sound klinkt best aardig en wil ik toch ook wel hebben, stuur dan even een PB/PM  ;)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

treinenhobby

Goede avond,

Heb versie 3.5 ontvangen.
Opnieuw bedankt voor de inspanningen!
 

D_Loc

Citaat van: treinenhobby op 07 februari 2014, 21:27:06 PM
Goede avond,

Heb versie 3.5 ontvangen.
Opnieuw bedankt voor de inspanningen!
Dat klopt, rev 3.5 is de meest recente versie. Ik heb het vorige berichtje maar even aangepast want het was wat verwarrend.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

D_Loc

Nieuwe update Loksound

Omdat ik van het weekend een verzoek kreeg een aanpassing te doen aan de class 66 Loksound heb ik gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een wens in mijn Loksound van de reeks 55/CFL 1800 door te voeren nu de Lokprogrammer en  rollerbank toch stonden opgesteld.
Met deze laatste aanpassing is het ook mogelijk om de loc vanuit stilstand met stationair motorgeluid te laten wegrollen. Dit is te realiseren door de regelaar vanuit stilstand een ietsiepietsie open te draaien, draai je hem daarentegen verder open vanuit stilstand dan reageert hij als vanouds, namelijk eerst gas geven en dan pas rijden.

Daarnaast had ik enkele maanden terug al de samples van de dynamische rem vervangen aangezien je bij de oorspronkelijke samples te duidelijk hoorde dat het geluid gelooped werd ( door Doppler effect).
Voor de huidige samples heb ik gebruik gemaakt van het geluid van de rookafzuiging welke gekoppeld is aan het brandalarm van de garage bij mijn flat. Deze heeft nogal eens de neiging om spontaan af te gaan, ik heb bij de laatste keer dat dit gebeurde een video-opname gemaakt en wanneer dit geluid 2x zo snel wordt afgespeeld wordt het geluid van de ventilator van de dynamische behoorlijk goed benaderd. Aangezien het geluid niet verplaatst is er geen Doppler effect dus een stuk beter te loopen.

Wie interesse heeft in de nieuwe versie kan mij een bericht sturen.

PS het blauwe 55 experiment is (vooralsnog) gestaakt, werd te ingewikkeld/onverzichtelijk.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

patrick smout

Hallo Dirk,

heb jij ook het piepende geluid van de remmen in jouw versie?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

D_Loc

Citaat van: patrick smout op 27 juli 2015, 23:44:23 PM
Hallo Dirk,

heb jij ook het piepende geluid van de remmen in jouw versie?

mvg,

Patrick Smout
Jazeker, en nog wel van de echte 55 (de 5536).
Hier hoor je het rem geluid: https://youtu.be/_nOIW4bZHmQ?t=5m22s (de echte opname: https://youtu.be/18s0aTTohZU?t=32s)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk