Stephen,
RP 25 is inderdaad mooi, en de vergelijking met sommige flenzen of pizza-snijders van bepaalde merken is groots.
Heb je dan al eens Fine-Scale wielen gezien, daar hanteert men een norm van 0,2 à 0,3 mm voor de flens. Hier is het echter wel belangrijk dat de sporen mooi pas egaal liggen, en de wielassen geveerd worden of een driepunts-ophanging hebben.
Voor de fans van Belgisch en Nederlands materiaal ; wheelwrights : http://ddw.coffeecup.com/
Goed kijken om de "flens" te vinden ! Exact op schaal. Heb zelf al enkele wagons "gepimpt" naar een Fine-Scale versie. Hééél mooi !
Zou je dat eens willen tonen Erwin, dat gepimpt exemplaar?
Fine-Scale wielen zijn denk ik nog een brug te ver, voor mezelf zou dat misschien nog gaan, maar neem nu nog maar onze clubba(a)n(en). Ik geloof nooit dat die daar zonder problemen op gaan rijden.
Bij RP25 zie ik dat wel nog mogelijk, en is ook al een stap in de goede richting.
Gisteren nog met een bevriend modelbouwer een ideëenwissel gehad omtrent Finescale toestanden. Hij vroeg me wat ik dan zou doen met de koppelingen.
Schroefkoppelingen zoals ze in spoor1 worden gebruikt? Klinkt wel mooi natuurlijk. Ik dacht dat Hornby deze had, maar die vind je precies niet zo gauw.
Is dit een verstandig idee?
Ik spreek hier over Belgisch materiaal Tp IV en V. Denk daarbij aan een 77 van Mehano (die waarschijnlijk al geen andere assen gaat/kan krijgen), wat moderne goederenwagons ...
De reden is het rangeren ed. wat aangenamer te maken, het gebeurt meestal op een kleine oppervlakte en dan komen details meer naar voor! Je wilt dan de 'ergste' dingen eerst verbeteren, en dan kom jij de gigantische koppelingen en 'grote' wielen uit ...