De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

PeterC

Citaat van: Dirky op 24 februari 2014, 20:30:49 PM
ik schep ook regelmatig de straatgreppel uit en was dan de steentjes met een scheut bleekwater...

Dirk bedankt voor de tip: liever de geur van bleekwater dan goorstank  :( :( :(
Groetjes, Peter


Steam.N

Mooi beeld, die twee bruggen zo naasteen.
Knap gedaan, Peter !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Mijn modulepoging van in reactie #4 trekt langs alle kanten.  Alles is krom, schots en scheef...  Daar kan ik niets deftigs van maken...  Herleiden tot brandhout!

Vandaag 'stevige en deftige' 15mm multiplex gehaald en in plaats van met schotten en dwarslatten te werken, direct alles in multiplex.  De schrijnwerkerij kan weer draaien...



Groetjes, Peter


Stedahult

Veel beter, nu wat meer euro's uitgeven. Maar je hebt er later
meer plezier aan Peter. En lijmen + schroeven, neem ik aan  :)
Mvh. Steef

PeterC

Lijmen, schroeven en op elke hoek een verstevigingsklosje aanbrengen.
Het vervolg zal pas over enkele dagen zijn.  Eerst een weekend werken...

Groetjes, Peter


PeterC

Langzaam maar zeker vorderen de schrijnwerkerij-bezigheden.  Geen haast, er zit niemand achter mij om mij op te jagen.




De brugsteunen beginnen ook te vorderen (geen foto's van de vorderingen - batterij plat en elektriciteitsrekening vergeten betalen - gelukkig blijft het al wat langer klaar  :) ):



Vor het uitwerken van de buitenhoeken (blauwe pijlen) heb ik de steunen eerst kletsnat gespoten met een parfumverstuiver (bijna kramp in mijn vingers want die gietplaaster blijft vocht opzuigen) en dan verse gietplaaster met een penseel aangebracht om de hoeken opnieuw te vormen.  Na (lang) drogen de hoeken opnieuw ingeslepen, ingefreesd, ingekrast.

Aan de binnenhoeken heb ik wat minder tijd besteed (rode pijl): na afwerken van de buitenhoeken heb ik de steunen 2 verdunde acryl grondlagen gegeven op een (terug) doorweekte gietplaaster ondergrond.  De binnenhoeken waren dus ook al van een anti-opslorp-laag voorzien.  Na (lang) drogen de uit te werken hoeken horizontaal geplaatst (water loopt nog steeds naar beneden) en droog gietplaaster (dus zonder water!) in de voeg gestrooid en met een harde borstel in de voeg gemodelleerd (met een zachte borstel bleef de gietplaaster in de haren hangen).  Eénmaal alles op zijn plek de parfumverstuiver genomen (gevuld met water en spoelglansmiddel) en zachtjes op de droge gietplaaster gespoten (vandaar dat de voeg horizontaal moest liggen - werkt niet als het stuk al is ingebouwd).

...En nu het resultaat afwachten...

Groetjes, Peter


Steam.N

Absoluut een knappe brug, Peter.
Benieuwd naar de afwerking van die hoeken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stedahult

Je houtwerk ziet er veel beter uit zo, zeer netjes afgewerkt!
Mvh. Steef

PeterC

Even een update: 'Altenheim' ligt niet stil.  Af en toe maak ik wat tijd vrij om eraan verder te werken.  Alle nog te bewerken hoeken van de brugpijlers zijn ondertussen onder handen genomen.  De module is wat betreft het houtwerk bijna klaar.  Beide brugjes zijn in de module ingepast:



Voor het volledig afwerken van de brugpijlers ga ik nog even wachten.  Op de module komen nog twee tunnelingangen en een reeks steunmuren.  Brugpijlers, tunnelingangen en steunmuren stammen uit (ongeveer) dezelfde tijd dus zijn ze uit dezelfde steensoort gemaakt.  Als ik alles in één beweging een kleurtje geef, ben ik er zeker van dat ze in het landschap gaan 'aansluiten'.

Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter


Martin Welberg

Bruggen zie er top uit Peter ! Kan je beweegreden begrijpen om alles in een gang te schilderen, aan de andere kant jun je ook noteren wat je mixed, een klein beetje meer of minder geeft dan juist de nuance...

PeterC

Het houtwerk van dit stukje is nu klaar maar er komt toch een vraag op: moet het hout behandeld/geschilderd worden voor ik met de afwerking begin?  Vanwaar die vraag: ik ben van plan om veel met water verdunde houtlijm te gaan gebruiken en vraag me af of het hout daardoor niet gaat werken?
Groetjes, Peter


Dirky

... dan zal je wel heel veel water moeten gebruiken voor de verdunning Peter  :)

Niet alles zal op hetzelfde ogenblik "zwemmende nat" worden, niet? Deel van de verdunning trekt in de toplaag van het hout, waar het gedeelte lijm wel zorgt voor snelle "dichting", en de rest verdampt!

PeterC

Dus op voorhand niet geschilderd.

Vlak na de bruggen komen er twee tunnels.  De sporen zijn beiden dubbel bereden.  Nu vind ik het niet zo mooi om een stel dat moet wachten voor de wisselstraat (vlak na de tunnels) dat wachten op één van de bruggen te moeten doen.  Dus de seinen voor de brug geplaatst.  Een lichtsein voor de 'normale' zijlijn en een armsein voor de museumlijn.  Het is de bedoeling om het armsein met servo's te bedienen zodat er nog wat 'dender' op de armen komt.  Ook zijn we anno heden en de mechanische bediening van het armsein (kabels) wordt vervangen door een elektromechanische aandrijving en grote ledlampen ter vervanging van de gaslampen.  Alles gaat worden gevoed door zonnepanelen en de signaalkabels verdwijnen in de kabelgoten van het lichtsein.

De stand tot op heden:



Door mezelf op te leggen om niets parallel aan de zijkanten te maken, haal ik me wel heel wat extra werk op de hals.  Ook doordat de 'normale' (geëlektrificeerde) zijlijn daalt, moet ik nogal opletten om de bovenleidingspalen toch mooi recht te zetten.



Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter


Steam.N

Ziet er erg goed uit, Peter !
Die mooie bruggen gaan hier prima uitkomen  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Proper en nauwkeurig werk!
Hoe heb je de rotsblokken gemaakt?