De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

krisds

misschien een stom idee, ik ken niet veel van bruggen, maar zou een vierkante kabelgoot ook niet kunnen? misschien iets makkelijker te maken.

Dirky

Peter, rietjes zijn meestal gemaakt van polypropyleen en da's één van die moeilijk overschilderbare kunststoffen. De verf zal wel hechten maar bij de minste mechanische druk koskomen...

Thommy

Citaat van: Dirky op 02 februari 2014, 22:49:24 PM
Peter, rietjes zijn meestal gemaakt van polypropyleen en da's één van die moeilijk overschilderbare kunststoffen. De verf zal wel hechten maar bij de minste mechanische druk koskomen...

stokjes van lolly's daarentegen zijn steviger. tenzij het van die papierachtige zijn...
Greetz

Thommy

philippe_007

Je kan bij oa Lucas Creatif zulke ronde profielen kopen, deze zijn 1m lang en in veschillende diameters en diktes, moet je zeker uw grief vinden...

PeterC

Citaat van: Steam.N op 02 februari 2014, 14:57:43 PM
Peter, waarom geen stylo-vulling gebruiken als buisje ?

Stylo's met hopen.  De meeste wel een vulling op het Parkerprincipe dus niets mee aan te vangen.  Een ordinaire Bic vind in niet direct en is dat wel schilderbaar?

Citaat van: Dirky op 02 februari 2014, 22:49:24 PM
rietjes zijn meestal gemaakt van polypropyleen en da's één van die moeilijk overschilderbare kunststoffen. De verf zal wel hechten maar bij de minste mechanische druk loskomen...

Weeral bijgeleerd; bedankt!

Messingbuisjes heb ik nog liggen, maar vrijdag ben ik thuis en ga eens kijken of ik Evergreen buisjes vind hier in de buurt.

Aan allen: bedankt voor de reacties!
Groetjes, Peter


PeterC

#35
Vandaag een (heel klein) beetje verder gewerkt aan de bruggen.  Gipsstukken snijden (eerder doorkrassen), lijmen (dikke waterbestendige houtlijm), hoekstenen vormen met nieuw gemaakte gietplaaster (+ pigment), hoeksteentjes opniew inkrassen, verstevigingen met architectenkarton:



En het geheel eens 'bekijken':



Sorry voor de sluikreclame  8)

Vrijdag de lokale modelbouwwinkel (Ja! eentje in Deinze!) ontdaan van al zijn Evergreen buisjes (en nog enkele profielen)!




Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

ziet er best in orde uit zou ik zeggen !

Groeten Peter ;)

Gerolf

Je natuursteen-reliëf ziet er heel mooi uit.
Je brughoofden hebben duidelijk al wat moeten verduren  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL


conducteur

Zaterdag in het echt kunnen aanschouwen en het is echt de moeite!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Bedankt voor de reacties!

Citaat van: Gerolf op 10 februari 2014, 10:42:24 AM
Je brughoofden hebben duidelijk al wat moeten verduren  8)

Op de foto zijn de stukken zoals ze uit de Spörle mallen komen: vrij verweerd.  Het is gips en het overdreven ruw zicht is al wat getemperd door er twee dunne laagjes acryl over te zetten (als grondverf). 

Gips: verf erop en het vocht uit de verf is opgeslorpt en je houdt onuitgeharde grove verf over.  Dus (huis tuin en keukengerief) vrouwliefs uitgediende CK One parfumverstuiver (spuit werkelijk een heel fijne nevel) met water en wat spoelmiddel voor de vaatwas gevuld en de gipsstukken voor het schilderen door en door nat gespoten (vandaar de watervaste houtlijm om de stukken aan elkaar te kleven).  De natte gips dan van (verdunde) lagen Talens Amsterdam acryl voorzien.  Nu zeker 48 uren goed laten drogen (de gips is afgesloten door de acryl en bevat binnenin nog water).

Dan filterkes, washes, drybrushen, de hele santeboetiek...



Groetjes, Peter


OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Altijd een paar stappen op voorhand denken en materiaal verzamelen: deze namiddag droog weer.  Alle zand/steentjes/brol uit de goot van de oprit geschept om scenery materiaal van te maken.

Alles in de oven op 100° (om te drogen en te desinfecteren).   Man, man, man, ben ik blij dat vrouwlief gaan werken is: niet te harden van de stank!  Pure goor!

Maar je moet er alles voor over hebben om een hoger doel te bereiken...

8)

Groetjes, Peter


PeterC

De 'goorstank' is verdwenen maar wel iets uit mijn lesje geleerd: laat je natuurbrol eerst op een natuurlijke manier drogen, zeef het droge materiaal alvorens te desinfecteren in de oven.  Het spaart een hele hoop werk uit...

Ik: nat (ongezeefd) materiaal in de oven (100° MET ventilator aan)...  Resultaat: een naar-goor-ruikende keuken en een oven vol met fijn stof...  ...Poetswerk...

Resultaat na het zeven: twee kleine potjes met bruikbaar materiaal.  Volgende keer eerst drogen en zeven!

Ondertussen aan de tweede brug begonnen (zo kan ik beiden gelijktijdig schilderen/verweren) en aan de bruggehoofden van de (lagere) brug.

Alles eens samengezet voor de foto (niets is af!) maar het begint erop te trekken waar ik naar toe wil (en wat ik voor ogen had):



Hoge brug, hoge blikken (en het hoeft niet altijd cola te zijn  ::) )

Groetjes, Peter


Dirky

ik schep ook regelmatig de straatgreppel uit en was dan de steentjes met een scheut bleekwater. Daarna zeven en in pottekes. Klaar voor gebruik!

b.t.w. mooie bruggen... maar dat wist je al hé!  ;)