De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

59erke

Citaat van: PeterC op 19 juli 2015, 21:11:20 PM
Citaat van: dani op 16 juli 2015, 12:11:26 PM
.  ...En een geaard stopcontact voorzien voor het strijkijzer ::) 8) ;) ;D


Voorzie overal maar geaarde stopcontacten...
En als je een nieuwe verdeelkast hebt geplaatst vergeet de keuring niet ! Mocht er ooit iets gebeuren dan kan de verzekering zich terugtrekken omdat de electrische installatie niet gekeurd is
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

vergeet naast de aansluiting voor het strijkijzer, niet om ook een stopkontakt voor de  KRULTANG  te voorzien....

https://www.youtube.com/watch?v=RcNS3mo-s9A


(ja, ik weet het, een oud filmpje maar blijft goed !)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

dani heb jij al eens gekeken naar Peter zijn foto, die heeft volgens mij geen krultang nodig !  :-\ ;)

PeterC

Citaat van: dani op 20 juli 2015, 09:54:45 AM
vergeet naast de aansluiting voor het strijkijzer, niet om ook een stopkontakt voor de  KRULTANG  te voorzien....
...
(ja, ik weet het, een oud filmpje maar blijft goed !)

Dani, misschien een 'oudje' maar wel een leuke!

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 juli 2015, 17:24:16 PM
dani heb jij al eens gekeken naar Peter zijn foto, die heeft volgens mij geen krultang nodig !  :-\ ;)

Hihi.  Toen ik in mijn jonge jaren als ontdekkingsreiziger er eentje ontdekte zonder krulletjes, dacht ik dat ze één of andere ziekte had...  ...Voor de jeugd: dat was wel begin jaren tachtig hé...   ::) ::) ::)




Citaat van: 59erke op 19 juli 2015, 23:11:48 PM
...Voorzie overal maar geaarde stopcontacten...
En als je een nieuwe verdeelkast hebt geplaatst vergeet de keuring niet ! Mocht er ooit iets gebeuren dan kan de verzekering zich terugtrekken omdat de electrische installatie niet gekeurd is...

Koen: don't worry!  Zie reactie 156 dat ik een drastische beslissing heb genomen om alle oude elektriciteit eruit te gooien.  Vandaag kilo's stof geslikt van de diamantschijf en de boorhamer...  Alles moet volgens het 'boekje'.  Ik wil de keurder maar één keer zien en na zijn bezoek een goedgekeurde woning.
Ik overdrijf misschien in veiligheid maar één keer een elektrische brand meegemaakt is één keer teveel!
Oorspronkelijk waren er twee schakelkasten in de woning voorzien.  Ik plaats er nog drie bij (de schema's worden er wel niet eenvoudiger bij, maar soit).
Groetjes, Peter


conducteur

5 kasten voor één woning? Ons heel huis draait op één.... Heb je dan ook een directe 380kV verbinding gelegd met Doel voor al die stroom?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: conducteur op 23 juli 2015, 00:30:44 AM
5 kasten voor één woning? Ons heel huis draait op één.... Heb je dan ook een directe 380kV verbinding gelegd met Doel voor al die stroom?

Rian, het is een verbouwing en alle elektriciteit moet eruit en worden vernieuwd.  Ooit, eens lang geleden was het een gewoonte om stopkontacten en lichten per verdieping op één kring aan te sluiten.  Nu mag dat blijkbaar niet meer...   ::)

Plafond en vloeg mag ik niet beschadigen voor nieuwe leidingen (enkele karaktervolle tegels en laminaat en moluren en versieringen op het plafond), dus ben ik genoodzaakt om her en der een bijkomende schakelkast te plaatsten.

Ook ben ik ondertussen al op enkele elektrische zaken gestoten waarbij ik denk: hoe komt het dat die woning nog niet is afgebrand... :o :o :o
Nog enkele dagen en dat behoort allemaal tot het verleden!

...En wat dat vermogen betreft: een normale woning: 2 fasen/40A
Groetjes, Peter


59erke

Citaat van: PeterC op 23 juli 2015, 21:17:26 PM

Rian, het is een verbouwing en alle elektriciteit moet eruit en worden vernieuwd.  Ooit, eens lang geleden was het een gewoonte om stopkontacten en lichten per verdieping op één kring aan te sluiten.  Nu mag dat blijkbaar niet meer...   ::)


Peter, stopkontacten en lichten ver verdiep op 1 kring mag nog wel hoor, als je alles aanlegt met een draadsectie van 2,5mm².
Dus stopcontacten, schakelaars en lichtpunten verbinden met 2,5mm². Dit noemt men dan in het jargon een gemengde kring afgezekerd op 20A. Bijkomende kasten aanleggen is ook niet altijd even simpel want je moet dan in de hoofdkast een hoofdautomaat plaatsen van 40A per bijkomende kast en van de hoofdkast naar elke bijkomende kast een voedingskabel (XVB 3G6) trekken naar elke bijkomende kast
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Maar liever 4x 3G6 trekken dan 20X 3G2,5 (4x5 - bij de veronderstelling dat je 5 kringen in elke extra kast hebt zitten) naar een centrale kast, want die dingen moeten ook elk in hun egen buis liggen en daar vindt je ook niet altijd plaats voor
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Daar hier toch we geregeld wat onwaarheden worden geschreven ... Een boek: ISBN 978-90-4654-035-0 die iedereen in huis moet hebben.
Niet direct hoogstaande lectuur met een spannend plot en slot, maar een noodzakelijk kwaad voor iedere goede elektrotechnieker die prutst
aan de spanning ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: 59erke op 23 juli 2015, 22:06:09 PM
stopkontacten en lichten ver verdiep op 1 kring mag nog wel hoor, als je alles aanlegt met een draadsectie van 2,5mm²

Koen, ik bedoelde wel een volledig verdiep op één kring.  Eén lichtpunt en één stopkontact per kamer is niet echt meer van deze tijd  ;)




Citaat van: SuSke op 24 juli 2015, 14:07:00 PM
Maar liever 4x 3G6 trekken dan 20X 3G2,5 (4x5 - bij de veronderstelling dat je 5 kringen in elke extra kast hebt zitten) naar een centrale kast, want die dingen moeten ook elk in hun egen buis liggen en daar vindt je ook niet altijd plaats voor

Frans, dat is ook mijn gedacht en zo heb ik het uitgevoerd.  De bestaande schakelkast (1x18 modules kon ik door de inbouw in een kast in een binnenmuur niet vergroten.  Ik kon enkel een klein kastje met 8 modules bijplaatsen.  Net genoeg voor 3x32A en dan telkens met 3G6 naar een bijkomende kast op de zolder, eentje in de kelder (ook voor de keuken) en eentje voor de garage + wasplaats.




Citaat van: B_Modelbouw op 24 juli 2015, 15:44:16 PM
Daar hier toch we geregeld wat onwaarheden worden geschreven ...

Bert, over welke onwaarheden heb je het?




Citaat van: B_Modelbouw op 24 juli 2015, 15:44:16 PM
...maar een noodzakelijk kwaad voor iedere goede elektrotechnieker die prutst
aan de spanning ...

Blijkbaar wordt ik als 'prutser' aanzien.  So what.  Al mijn vorige installaties (nieuwbouw en verbouwingen zijn steeds met glans goedgekeurd).  Maar als 'prutser' zal ik dan maar stoppen met posten...
...En in plaats van dat uitgebreid ISBN nummer had je evengoed het AREI kunnen zeggen.  Als je die inhoud niet kent, begin je er best niet aan!




...Ik ga verder 'prutsen' aan mijn schema's...



Groetjes, Peter


59erke

Citaat van: PeterC op 24 juli 2015, 20:40:15 PM
Citaat van: 59erke op 23 juli 2015, 22:06:09 PM
stopkontacten en lichten ver verdiep op 1 kring mag nog wel hoor, als je alles aanlegt met een draadsectie van 2,5mm²

Koen, ik bedoelde wel een volledig verdiep op één kring.  Eén lichtpunt en één stopkontact per kamer is niet echt meer van deze tijd  ;)



Ik bedoelde ook een volledig verdiep, juist zorgen dat je niet meer dan 8 stopcontacten per kring hebt. Btw in een gemengde kring wordt een schakelaar ook aanzien als een stopcontact. Btw mocht je over iets twijfelen, je mag me altijd een pm sturen. Ben electricien van beroep en ben er dan ook dagdagelijks mee bezig...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

B_Modelbouw

Dat van dat gepruts is de vrolijke noot in mijn voorgaande post, wat niet wil zeggen dat ik je een prutser vindt, maar dat er effectief in zulke installaties wat wordt afgeprutst ... En niet enkel door die goedkope Pool, maar ook door erkende installateurs.

Wat de onwaarheden betreft:
- minimaal dienen er twee zekeringkringen te zijn in de woning, een verdere opsplitsing is uiteraard handig en aangewezen,dat bij een uitgeschakelde automaat niet alles in het donker staat.
- de gemengde kringen worden aanzien als een stopcontacten kring.
  Draaddiameter 2,5mm, maximaal 8 verbruikers wat wil zeggen stopcontact (meerdere stopcontacten in een behuizing Bv. Muurpotje wordt als één aanzien) of lichtpunt (dit is je luchter of verlichtingsarmatuur, niet de schakelaar).
- Meerdere voedingskringen mogen wel door eenzelfde buis, zelfs met verschillende spanning. Voorwaarde is hier dat de isolatie voldoet aan de hoogste spanning)
- Wanneer je meerdere verdeelborden achter elkaar plaatst volstaat het om enkel af te zekeren in het laatste bord (geen bijkomende zekeringen in je hoofd noodzakelijk) hier geldt ook weer voorkomen is beter dan genezen en plaats je toch zekeringen in je hoofdbord (extra bescherming van de kabel tussen de borden).
- keuze van de automaat wordt bepaald door het achterliggende vermogen, diameters van de geleiders, kabellengte, enkel of driefasig ... Zo maar zeggen 40A ??? (Toekomende van je maatschappij is voor woningen meestal slechts 40A)

Al te vaak wordt er nog gezien van ik moet ergens spanning hebben en in mindere maten hoe dit op een veilige manier... Waardoor je gaat overschatten. Een automaat die springt is vervelend maar doet dit met een reden, ze onnodig gaan verzwaren doet afbreuk op je beveiliging...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


PeterC

Vandaag na 10 dagen hard labeur eens geen verbouwingen.  Een doos opgevuld met wat rails en een profielwagentje en eens gaan kijken wat er mogelijk is op de zolder.

Rondom mijn werktafel wil ik langs de muur, onder de balk een dubbelspoortje (zonder scenery).  Gewoon treintjes zien passeren terwijl ik aan het werken ben:



Om het vrij profiel te bekijken, heb ik twee rails parallel gelegd op een normale Marklin afstand en met een profielwagentje de ruimte bekeken onder en tussen de balken.  De rails zou ik op 90 cm hoogte leggen:



Een paar houten latjes, lijmknechten en een stukje gyproc.  Langs de ene kant de technische ruimte in en langs de andere kant er terug uit:



Zo kan ik op een vrij eenvoudige manier die twee rare en vooral onmogelijk schuine toegangen iets of wat camoufleren.  Langs de ene kant met een soort schuifdeur en langs de andere kant met een deel van de baan.
Groetjes, Peter


dani

Citaat van: PeterC op 26 juli 2015, 18:04:34 PM
Gewoon treintjes zien passeren terwijl ik aan het werken ben:
Daar zou ik persoonlijk ook wel heel vrolijk van worden... gewoon wat beweging terwijl je aanhet klussen bent, toch fijn !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.