Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Uit nieuwsgierigheid

Gestart door Hapag Lloyd, 15 december 2004, 05:02:37 AM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Dag de Zetters,

Bedankt Gerolf, die link wou ik ook plaatsen op het forum, ge hebt zekers ne TGV iop je baan rijden [:I][8D][:D][:p].

Het is een prachtige site, maybe gonna there?

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Dag Zappa, en de andere Z'etters,

Sorry voor mijn heel snelle [?][?][?] reactie op je bericht van vorig jaar maart. Ik heb het pas nu gelezen.

Gerard van de MTD gebruikt de M?rklin rails en heeft een poging gedaan - niet echt meer dan dat - om een niet-werkende bovenleiding in elastiek te maken. Het toont wat filigraner aan dan die van M?rklin.
Deze fabricant doet het ook zo om een goede elektrische geleiding zonder teveel warmte-ontwikkeling te veroorzaken.

Zou Gerard dit verder uitwerken, dat moet nog 'ontdekt' worden. Hij werkt aan andere onderwerpen op en om zijn baan. You know, never finish work, just beginning.

Tussen haakjes, in transformeerstations zijn de staven per fase rechthoekig, niet rond. Indien niet, dat zij me niet neerknallen.

Voil?,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

n/a

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Waarom ik voor Z gekozen heb ?

Dat was ongeveer 11 jaar geleden.  Ik was verkocht door de kleinschaligheid en de details van die Z-treintjes.

Maar wegens problemen met de wissels , de toen 3-polige motoren en gebrek aan deftige scenery (huizenbouw ,...) heb ik mijn kleine collectie verkocht.  En mijn baan afgebroken.  Bij deze had ik vaandelvlucht gepleegd met naar N over te stappen.[:I]

Tot ik een jaar of 3 geleden toevallig een Marklin-catalogus in mijn handen kreeg.  En oude liefde roest niet ! N buiten gesmeten en terug begonnen met Z.

Ondertussen heb ik zwaar geinvesteerd in rollend materiaal (ongeveer 300 stuks).  Ook heb ik vele contacten gemaakt met andere Z-liefhebbers.  

Maar helaas heb ik nog geen module.  De plannen zijn klaar en ik hoop binnenkort aan de bouw te beginnen.  Ik heb trouwens een grote kamer tot mijn beschikking.

De module : tijdperk V , thema : Rijnstreek , lengte = 4,30 m , breedte = 0,90 m.
De module zal bestaan uit een dubbel hoofdspoor (elektrificatie) en een station met 1 uitwijkspoor , 2 rangeersporen en een aansluiting.  Met een dorp , 2 tunnelingangen , bossen , wijngaarden en een stukje Rijn.  

Voil? , mijn Z in een notedop.

Hallo  ik zit er ook over om Z spoor te nemen. Maar nu lees ik dat je problemen hebt met de wissels zijn die in middels opgelost?

 Waren dat electrische of hand wissels.
 
  [;)]   M.V.G  Edje.
 



Havoc

Edje, eerst en vooral niet gewoon op dat blad met pijltje drukken is de post die er al staat, want dan eindigt je post tussen zoveel tekst dat hij niet te vinden is. Beter is "reageer op onderwerp onderaan". Het symbool is het zelfde maar het resultaat is beter.

Wissels zijn een klein probleem bij Z. Handwissels zijn bijna niet te bedienen tenzij je heel fijne vingers hebt. De electrische wissels werken behoorlijk. Maar stroomafname is niet altijd even goed. Dit hangt af van de loc in kwestie en vooral de snelheid waarmee je aankomt. Ook moet je heel erg opletten als je ballast wil leggen want het minste dat ertussen komt geeft problemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a



 ik heb het begrepen.
 bedankt voor je antwoord.

mahtoska1

Hallo,
sinds mijn 6 jaar ben ik actief als modelspoorder. Toen ben ik begonnen met Lima HO. Toen ik 14 was, heb ik beslist om HO te verkopen en te beginnen met Z. Nu 23 jaar later ben ik nog steeds actief in spoor Z. Mijn eerste Z-et jaren waren gekenmerkt door sparen en dan kopen. De collectie groeide gestaag.Ik kocht wat ik mooi vond op allerlei beurzen (indien er geld voor was). Door het grote aanbod aan Z-et materiaal heb ik mij de laatste 7 jaar beperk tot 1 thema, nl Zwitserland. Want wat mij opvalt is dat er een explosie is rond Z-et. Op enkele beurzen in Duitsland zoals in Geseke en het adventstreffen in Zell am Mosel kon je alles vinden wat in andere schalen ook beschikbaar is.
Om de Belgische markt te steunen, durf ik ook wel Belgisch materiaal te kopen.
Ik heb intussen een paar tentoonstellingen gedaan in Duitsland met een baantje van 40cmX40cm. Dit is eigenlijk een uit de hand gelopen adventskrans die ik voor mijn vrouw gemaakt heb.
Z-et is altijd mijn favoriete schaal geweest en zal ze ook waarschijnlijk blijven.

Met de beste groeten,
Pieter

mahtoska1

Citaat van: Hapag Lloyd op 15 december 2004, 05:02:37 AM
Waarom heeft u voor schaal Z gekozen ?

Toch nog maar eens dit draadje boven gehaald. Het is altijd interessant om te horen of er anderen met Z bezig zijn of dit juist achterwege laten.

Ik ben nog altijd zeer actief bezig met Z. Al durft het wel eens gebeuren dat ik naar een andere schaal kijk. Ik vind het ook altijd leuk om oplossingen te zien in een andere schaal en dit dan proberen toe te passen in Z.