Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LM317T

Gestart door argilla, 08 januari 2014, 17:43:30 PM

conducteur

... Er staat wel duidelijk dat er leds moeten gevoed worden, die stuur je aan met STROOM. Om de led te doen branden moet je de spanning niet regelen... Ik ben ook benieuwd of iemand Klaas z'n vraag kan beantwoorden: Maar misschien kan iemand een rechtstreeks antwoord geven op mijn vraag: waarom 3 volt? Dat antwoord is toch niet zo moeilijk?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

OMDAT HIJ KIEST VOOR EEN SPANNING VAN 3 VOLT. en van daaruit verder werkt...
Zonder spanning, GEEN STROOM....

Moeilijk hee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

Citaat van: conducteur op 09 januari 2014, 14:01:06 PM
... Er staat wel duidelijk dat er leds moeten gevoed worden, die stuur je aan met STROOM. Om de led te doen branden moet je de spanning niet regelen... Ik ben ook benieuwd of iemand Klaas z'n vraag kan beantwoorden: Maar misschien kan iemand een rechtstreeks antwoord geven op mijn vraag: waarom 3 volt? Dat antwoord is toch niet zo moeilijk?

Als ik 3V wens om het welke reden dan ook dan zorg ik ervoor dat ik 3V heb.
Als dat 10V moet zijn dan is dat 10V.
Maar als de regelbare voeding bokkensprongen maakt en heel lastig te regelen is dan kan ik de vraagsteller zijn vraag heel goed begrijpen.

Dat nu de vraagsteller leds wenst te testen of voeden is louter toeval.
Men komt met oplossingen en ideeën waar de vraagsteller niets aan heeft omdat men daarop gefocust is, op die leds.
Er zijn toepassingen genoeg die 3v nodig hebben.
En toevallig zijn de batterijen leeg van zijn afstandsbediening leeg. Het is middernacht en er zijn geen reserve. Er zijn ook geen nachtwinkels in een straal van 20km. Allee help de man is zijn wispelturige voeding te regelen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Nou Jean-Paul tothepoint, nu ben jij wel erg offtopic bezig. In zijn startbericht heeft argilla aangegeven dat hij die voeding nodig heeft voor zijn leds.
Ik vermoed dat hij zijn leds daar rechtstreeks aan wil hangen, zonder iets er tussen. En dat is een onzalig idee waarvan Rian en ik hem proberen te weerhouden.
Als dat geen nobele daad is, dan weet ik het ook niet meer.

ToThePoint

Citaat van: dani op 09 januari 2014, 14:18:24 PM
OMDAT HIJ KIEST VOOR EEN SPANNING VAN 3 VOLT. en van daaruit verder werkt...
Zonder spanning, GEEN STROOM....

Moeilijk hee

JA het is weer heel moeilijk om de led in hun hoofd te doven.
Hij heeft 3V nodig om ermee te doen wat hij wenst, point final.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#35
Citaat van: Klaas Zondervan op 09 januari 2014, 14:30:16 PM
Nou Jean-Paul tothepoint, nu ben jij wel erg offtopic bezig. In zijn startbericht heeft argilla aangegeven dat hij die voeding nodig heeft voor zijn leds.
Ik vermoed dat hij zijn leds daar rechtstreeks aan wil hangen, zonder iets er tussen. En dat is een onzalig idee waarvan Rian en ik hem proberen te weerhouden.
Als dat geen nobele daad is, dan weet ik het ook niet meer.

Als hij die regelbare voeding voor iets anders gebruikt heeft hij niets aan de oplossing.
Als hij enkel en uitsluitend die voeding gebruikt om leds te voeden dan is dat wel een overshoot en er zijn dan inderdaad betere oplossingen die goedkoper zijn.
Als hij die voeding enkel en alleen voor de leds wenst te gebruiken moet hij nog steeds een weerstand in serie zetten, van kleinere waarden weliswaar, maar dat maakt de voeding sowieso overbodig. De kostprijs van een weerstand hangt niet af van de waarde en door elke leds apart te voorzien van de noodzakelijke weerstand maakt dat de benodigde totale stroom heel snel oploopt. Een verstandige oplossing is dat dus niet.
Als hij leds wenst te testen ermee dan kan dat op 3v, maar dan nog moet er een weerstand is serie om de stroom te beperken. Als hij elke keer dat hij wenst te testen de waarde moet gaan uitrekenen van de weerstand om op een bepaalde spanning te werken dan is het nogal frustrerend om een wispelturige voeding te hebben.

Mijn advies:

1: Als hij het enkel gebruikt om meerdere leds te voeden = niet doen. Op hogere spanning voeden en meerdere in serie. Dan kan u om het even welke voeding gebruiken.
2: Als het is om leds op hun werking te testen = kleinere pot ( in waarde ) in serie met de grotere om zodoende een fijnafstemming te verkrijgen. Men noemt dat ook een labo voeding. Mijn labovoeding kan ik regelen tot op 0,01 V van de benodigde spanning met deze uitvoering.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

#36
Nee, wat hij nodig heeft is 10 a 20 mA per led, en de spanning zal wel vanzelf komen...


Edit: nog steeds geen antwoord op de vraag van mij en Klaas...


Wat ga je nu doen als je een groene led nodig hebt voor het groene kruis bij de apotheker? Of de rode led van het verkeerslicht? De blauwe led voor de sirene van de brandweer of andere hulpdiensten? En om een of andere reden nog gele leds, UVleds, infrarood leds,... nodig hebt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum