Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LM317T

Gestart door argilla, 08 januari 2014, 17:43:30 PM

conducteur

Citaat van: bellejt op 09 januari 2014, 08:18:45 AM
gewoon via internet een spanningsomvormertje kopen.Kost je 5 euro en dat kan je simpel afregelen op de spanning die je nodig hebt.Kan je zelfs gelijk waar opje ringleiding aftakken en de juiste spanning geven.Doe ik hier ook voor de lantaarnpalen met verschillende spanningen.
Of voor een 5 eurocent een weerstandje? Of minder zelfs als je ze in volume aankoopt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

En leds zo veel mogelijk in serie zetten. Dan kan je met een hogere spanning werken, en relatief minder verlies.
Wie gaat er nou een 3V voeding bouwen voor leds?

conducteur

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 januari 2014, 11:20:55 AM
En leds zo veel mogelijk in serie zetten. Dan kan je met een hogere spanning werken, en relatief minder verlies.
Wie gaat er nou een 3V voeding bouwen voor leds?
Inderdaad, dat is wat ik al heel de tijd probeer duidelijk te maken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Klaas Zondervan

Ik denk dat argilla zich nog te veel vastbijt in het gegeven dat de forward drop van een witte led ongeveer 3V is.
Je moet bij leds uitgaan van een hogere spanning, en de rest opvangen in een weerstand of een ander soort stroombegrenzer .
Maar ik vermoed dat bij hem dat frankske nog niet gevallen is.

dani

en ik denk dat M-L (Argila) gewoon zijn bestaande voeding wil blijven gebruiken, zo simpel is dat.
Er worden 1000 mogelijkheden beschreven, maar hij heeft een voeding in huis waar hij "het" wil mee doen.
Ik ga me wenden tot het "irriterend" topic voor verder kommentaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: dani op 09 januari 2014, 12:02:02 PM
en ik denk dat M-L (Argila) gewoon zijn bestaande voeding wil blijven gebruiken, zo simpel is dat.
Er worden 1000 mogelijkheden beschreven, maar hij heeft een voeding in huis waar hij "het" wil mee doen.
Ik ga me wenden tot het "irriterend" topic voor verder kommentaar.




bedankt Dani dat is de opzet jij hebt het begrepen. Gewoon hulp gevraagd voor die log pot niet 10k maar 5k en de vraag was is dit voldoende voor de afregeling Dank U dani  ;)
De voeding had ik en met deze verder doen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

probeer dan een 10 K lineaire als de logaritmische niet naar behoren regelt.
Of combinatie van 2,2K LIN en 8,2K LIN of Log
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: dani op 09 januari 2014, 12:07:17 PM
probeer dan een 10 K lineaire als de logaritmische niet naar behoren regelt.
Of combinatie van 2,2K LIN en 8,2K LIN of Log


zal ik doen Dani Thx  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 09 januari 2014, 12:05:30 PM
bedankt Dani dat is de opzet jij hebt het begrepen. Gewoon hulp gevraagd voor die log pot niet 10k maar 5k en de vraag was is dit voldoende voor de afregeling Dank U dani  ;)
De voeding had ik en met deze verder doen.
Maar dan blijf ik me afvragen waarom je op 3 volt wil afregelen.

dani

soms willen mensen iets op hun eigen manier doen.  Of dat nu de "politiek correcte" is of technisch de beste, staat daar los van.   vraag ->  antwoord.
Als iemand vraagt naar de weg naar Brussel, dan ga je hem toch ook geen 3 boekdelen voorlezen over Milaan,  Amsterdam, Parijs en Tjechoslovajoegië ?
Je kan tips geven maar als om een bepaalde reden (en die is er) er niet op in gegaan wordt, dan blijf je gewoon bij het antwoord op de vraag.  Is dat zo moeilijk ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

En wat ga je doen met een rode led, die op 1,8 volt werkt?  Nog een voeding kopen? Weer 30€ uitgeven als het ook voor 0,05€ kan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

rode heb ik niet in de huisjesverlichting en straatlantaarns. De sein verlichting is ieder apart per sein en heeft een aparte voedingscentrale
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 09 januari 2014, 12:36:27 PM
Je kan tips geven maar als om een bepaalde reden (en die is er) er niet op in gegaan wordt, dan blijf je gewoon bij het antwoord op de vraag.  Is dat zo moeilijk ?
Als het rechtstreekse antwoord op de vraag leidt tot een onzinnig resultaat, dan vind ik dat inderdaad heel moeilijk. ;D

Maar misschien kan iemand een rechtstreeks antwoord geven op mijn vraag: waarom 3 volt? Dat antwoord is toch niet zo moeilijk? 8)

ToThePoint

En nu zene kik hier met de mosselen.
Het enige wat de vraagsteller wenst is zijn voeding op de gewenste spanning te regelen, losstaand van wat hij met die spanning wenst te doen.
Hij vraagt duidelijk hoe dat men die spanning kan verkrijgen met een blijkbaar wispulturige regelbare potmeter.
Ik ken dat probleem en heb dat opgelost door een kleinere potmeter ( niet in afmeting maar in waarde, kzeg het maar anders maakt men mij weer belachelijk ) in serie te zetten met de grotere waarde.
Dus als u een potmeter van 10K gebruikt zet dan een van b.v. 1k in serie. Het is even experimenteren want als dat nog niet voldoende is dan kan u altijd een kleinere waarde voor de 2de pot nemen.
Zodoende kan u zelfs heel fijn regelen. Ik vermoed dat het goedkoper is dan een multitoer pot.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI