Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LM317T

Gestart door argilla, 08 januari 2014, 17:43:30 PM

argilla

heb deze regelbare voeding (1.2-30v)  in kitvorm gekocht en gebouwd. Gaat prima echter als regelpot is er een lin pot van 10K. Als ik 3v nodig heb ( de LED's voeding) is het zo dat ik de pot helemaal naar links moet draaien en dan 1.2 V heb . Als ik wil afregelen naar 3 v een iets bijzetten maar de verdraaiing is zooooo miniem dat ik 4.2 v krijg maw krijg hem niet op 3 v . Als je 2v hebt en je draaid ietspietzie aan de pot springt die direct op 4.2 v.


zo hier een lin pot van 5k niet beter zijn om af te regelen naar 3v ?
Thx ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

#1
of een logaritmische potmeter van 10 K ?

of gewoon splitsen en er een 2K2 lineair bij zetten ?  (als het schema van de schakeling dit toelaat)

of een "multiturn" type  potmeter (duurder)  die bvb 10 volle toeren nodig heeft om de 10K bereik te regelen.

afhankelijk van hoeveel LEDjes kan je ook zelf een 3/1  of 4/1  spanningsdelertje  aansluiten en dan je voeding op 9V of 12 V regelen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Als je een vaste spanning nodig hebt, kun je dan niet de potmeter vervangen door een weerstand? Dan zal die ook goed regelen op je gewenste spanning? PS: leds stuur je aan met stroom, niet met een spanning, heb je de geschikte weerstand voorzien?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Citaat van: conducteur op 08 januari 2014, 18:06:00 PM
leds stuur je aan met stroom, niet met een spanning, heb je de geschikte weerstand voorzien?
die discussie hebben we al enkele keren gehad...  Als je 3V spanning hebt als referentiebron, dan kan je ej weerstan dvoor je LED bepalen voor de juiste stroom.
Dus hier gaat het over die 3Volt  referentie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Is er een specifieke reden om deze voeding te gebruiken voor je leds? Je kunt toch ook met een weerstandje (en eventueel een diode en condensator voor gelijkrichting) heel ver komen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

misschien omdat hij ze heeft klaar staan voor gebruik ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

juist Dani, en led's werken nu eenmaal op dc en niet op ac. En een transfo van 15 v had ik al . Dus nu alleen nog regelen en afregelen van de print . ook omdat de voeding dient als centrale voeding ( ringleiding) voor alle led's huisverlichting straat verlichting en diens meer.
Vandaar de vraag.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Met een eenvoudige gelijkrichter en bufferelco kom je toch ook DC uit? Als je die spanning op de ringleiding zet kun je die ringleiding ook voor meer dan leds alleen gebruiken. Op plaatsen waar je eventueel 5V of 12V nodig hebt, kun je er een 7805 of 7812 regelaar tussen zetten, voor je leds heb je aan een weerstandje voldoende.


Ik weet niet welke kit je hebt besteld, maar afhankelijk van de koeling is de stroom ook beperkt tot 1,5 Ampere, met een stevige gelijkrichter kun je meer uit een transfo halen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

Kan je daar een tekeningetje bijmaken aub? Weet niet zoveel van elektronica af dank
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

#9

Met vier diode's maak je van wisselspanning gelijkspanning. Met de condensator probeer je hier een min of meer constante waarde van te maken. (per ampere te leveren stroom 2000µF, bv 1A 2000µF, 2A 4000µF, 0,5 A 1000µF).


Dan kan je parallel aan de condensator je ledjes aansluiten met weerstandje erbij.
Let op: hoewel er 15 volt op je transfo staat zal deze schakeling mogelijk zo'n 22 volt leveren. Je moet dus condensatoren nemen die tegen die spanning kunnen!


uitrekenen van de voorschakelweerstand van een led staat
http://www.treinbaanrian.be/html/wetvanohm.php#
en hier
http://www.treinbaanrian.be/html/led.php
met figuren mooi uitgelegd....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

als je op elke plaats waar je 3 of 5 volt nodig hebt een 7803 of 7805 gaat plaatsen dan ga je lekker veel disspieren zonder echt veel nuttige stroom te leveren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Volgens mij evenveel als een grote lm317 hoor... Alleen heb je dan een regelaar die heel veel energie moet verstoken, ipv meerdere kleine "warmtebronnen"
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#12
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bellejt

gewoon via internet een spanningsomvormertje kopen.Kost je 5 euro en dat kan je simpel afregelen op de spanning die je nodig hebt.Kan je zelfs gelijk waar opje ringleiding aftakken en de juiste spanning geven.Doe ik hier ook voor de lantaarnpalen met verschillende spanningen.

argilla

#14
deze kit is het



Pagina afdrukken

Bestnr.: 198226 - 89


van bij conrad.be





het is de grootste pot, en ja sorry Dani het is een log ipv een lin pot ( mijn excuus),   die afgebroken is die van 10K daarom stelde ik voor deze te vervangen door 5K

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15