Verkopen ? Graag ! Service ? Daar heb ik geen tijd voor !

Gestart door ceuleer, 08 januari 2014, 13:24:34 PM

Herwig

handelaar tussen hamer & aambeeld:

Als een fabrikant/leverancier géén verantwoordelijkheid opneemt, kàn de handelaar somtijds niks doeltreffends verrichten tov de consument.

Indien de handelaar zélf een produkt gaat openen & depanneren, verliest de handelaar meteen ook de fabriekswaarborg.
Dus een financiëel dilemma voor de handelaar:  ernstig verstoorde relatie met de fabrikant  PLUS  een cliënt/consument kwijt.....


Peter

En dat brengt ons weer terug naar het begin. Er zijn merken (meestal eigen ervaring en op forums) zoals Brawa, Lenz, Bemo, Faller enz. die perfekte service afleveren direkt aan de klant en niet via winkelier en/of invoerder.
Een voorbeeldje: Mijn Lenz Köf lokje was na een paar maand defekt. Daarop rade de winkelier waar ik het kocht , mij aan niet via hem via de invoerder te werken want dan duurde het maanden. Dezelfde raad kreeg ik hier op het forum. Dus direkt (eerst een mailtje) naar Lenz verstuurd en binnen de veertien dagen had ik een splinternieuw model en zonder kosten.
Dus, het is niet altijd de winkel zijn schuld. O, ja er zijn er die het gewoon laten liggen en het pas terugsturen naar  het merk maar ook die wachten tot er eens een vertegenwoordiger langskomt.
En nee, ik ga hier geen lijstje geven van welke winkels slechte service geven (kan toch niets bewijzen) en ook niet van degene die uitstekende service geven (er zijn er inderdaad een paar hier in Belgie) want dan is het reklame en/of bevoordeling
Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans


[/quote]
Akkoord, maar als de handelaar van zijn leverancier nu ook geen goede respons krijgt, wat moet die dan doen?
En je bent aan die leverancier gebonden voor dat specifieke item.

Zeker met zo'n delicate dingen als software is dat allemaal niet vanzelfsprekend.
[/quote]

Je kan gewoon eerlijk zijn naar de eindgebruiker,uitleggen dat je niet verder komt door tegenerking leverancier,en niet de opmerking plaatsen dat je na 3 maanden wachten maar achter in de rij moet gaan staan.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Thommy

Citaat van: adrievans op 09 januari 2014, 14:39:05 PM
Je kan gewoon eerlijk zijn naar de eindgebruiker,uitleggen dat je niet verder komt door tegenerking leverancier,en niet de opmerking plaatsen dat je na 3 maanden wachten maar achter in de rij moet gaan staan.

dat is dan idd de juiste oplossing...

nu, het is altijd wel wikken en wegen wat je kunt doen ook. Want ge kunt niet altijd op uw "leverancier" schieten ook... Maar ge verwacht wel, als je voor hen kiest, dat ze de moeite doen.
Greetz

Thommy

philippe_007

inderdaad adrie,
eerlijkheid duurt het langste,
als je tegen de klant steeds zegt dat het maar enkele dagen/weken gaat duren en het is uiteindelijk 3 maand zonder hulp dan is de klant ontevreden.
De verkoper kent zijn leverancier, dus hij had kunnen melden op de eerste dag dat dit steeds een probleem is en het makkelijk 3 maand kan duren. De klant was er vermoedelijk niet gelukkig mee, maar zou het toch aanvaarden en de verkoper zijn situatie begrijpen.

Huugooke

En als de leverancier nu zelf niet kan bepalen hoe lang het gaat duren?
Dit zijn allemaal speculaties; natuurlijk zal de reactie van boven af zijn: "we werken er aan"!
Dit is software mensen!

Ooit heb ik eens een toestel vier (4!) keer omgeruild gekregen. Telkens kwam dezelfde fout naar voor. Na vele weken wist men me te vertellen dat de fabrikant de oplossing gevonden had en dat mijn toestel kon hersteld worden.

Een ander toestel met een groot defect kwam terug met "hersteld", en bleek toch hetzelfde defect te vertonen.
De handelaar kon niet anders doen dan het weer op te sturen; resultaat: idem.
Pas nadat ik een video had meegestuurd met een opname van het verschijnsel werd het hersteld.


HSTVerhaegen

Hallo,
Hier is even de andere kant van de medaille.
Vooreerst een gelukkig 2014 met enorm veel verzamel- en spoorplezier, aan iedereen.

Klant heeft lok gekocht bij firma X, (helemaal geen probleem).
Op de beurs in Genk sounddecoder + losse speaker aangekocht, om zelf te plaatsen.
Decoder is geprogrammeerd op de ESU stand en getest, waarna klant thuis alles netjes in mekaar heeft geplaatst.
Klant maakt bij bezoek aan winkel melding van een lichtprobleem, waar ik prompt naar kijk en haar aan de ESU-testbank plaats.
Blijkt al gauw dat de geprogrammeerde uitgangen niet overeenkomen met de respectievelijke functies van de loc. Om uitsluitsel te hebben halen we de decoder eruit en plaatsen deze rechtstreeks op de testbank. Decoder werkt prima, alsook alle lichtfuncties.
Ik stel voor de lok hier te houden om na te kijken en de functie-uitgangen te programmeren met de respectievelijke verbruikers, tevens de geschreven file op te vragen (ESU) en deze te vergelijken en indien nodig te overschrijven.
Dit is echter niet meer even een snelle aanpassing die zou kunnen gebeuren in de winkel, maar een aparte herstelling.
Daar klanten bij een herstelling een volgnummer krijgen toegewezen lijkt het mij normaal dat deze klant achter in de rij komt te staan. Elke klant is bij ons even belangrijk en worden op dezelfde manier behandeld.  Het spijt me te moeten stellen dat sommige mensen enkel aan zichzelf denken en dit soms uiten op een wel onbeleefde manier.
Ik geef echter ook toe dat 3 tot 4 en zelfs 5 maanden wachttijd zeer lang is, het wordt hen echter gemeld, dus de klant heeft de keuze.  Wij hebben een zeer hoog aantal herstellingen, toch ook klanten die in vertrouwen afwachten.  Sinds december is er zelfs een stop op het aannemen van herstellingen en dit tot einde februari.
De groeten aan allen, ook specifiek aan deze klant.

SuSke

@Franky (HSTVerhaegen)
Bedankt voor de andere kant van het verhaal.

@alle anderen
De andere kant werpt wel een heel ander licht op de globale problematiek.

Think before you shoot. 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

"kill first, ask questions later.... "   (en ja, ik heb me daar ook al schuldig aan gemaakt , ik ben niet vrij van zonden)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik50

#24
Allemaal mooi en waar.
Maar 3 maand is gewoon te lang, ik had al veel eerder een stop ingevoerd.
Ook ik heb al meerdere malen problemen gehad met het geleverd krijgen van vervangonderdelen en dit bij verschillende handelaars.
Een loc bestellen en laten opsturen is het enigste dat blijkbaar vlot gaat.

Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Koen

Ik kan Franky best volgen, hoor.
Onze firma heeft ook een repairdienst. Ik kan je garanderen dat je in veel gevallen zeer sterk afhankelijk bent van de fabrikant (zowel voor onderdelen als voor  herstellingen zelf). En deze tijd kan behoorlijk oplopen.
Als men zelf de herstellingen uitvoert, is het logisch dat er een zekere wachttijd is. Leuk is dit niet maar het is wel realistisch.
Men kan niet zondermeer iemand in dienst nemen om herstellingen uit te voeren daar het loon van deze persoon moet terug verdient worden (en men er liefst nog iets aan over houdt). Laat ons eerlijk zijn, wil je een technieker indienst nemen om herstellingen uit te voeren, moet je al een behoorlijke omzet draaien om dit te kunnen realiseren (en dan nog kunnen wachttijden oplopen). Indien niet, zijn de herstelkosten onnoemelijk hoog en heb je geen klanten meer.
Tenslotte moet je maar eens uittellen hoe lang je zelf aan een herstelling bezig bent. Afhankelijk van het probleem kan dit al snel een paar uur zijn. Neem dan het aantal herstellingen in acht ...

Dit is mijn mening over dit verhaal. Soms dient men zich eens in de plaats te stellen van de desbetreffende leverancier (lees winkel). Op deze wijze krijg je veel meer begrip voor hun situatie en zal je minder snel ontevreden zijn over een welbepaalde service.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

#26
eens te meer het bewijs electonica en digitaal heel leuk zijn als het goed werkt ! :-\

en misschien nu de bedenking maken nu beiden verhalen gehoord werden dat hetgeen heeft plaats gehad er ergens tussenin ligt ! :-\

een gesproken woord is vaak niet te controleren misschien alles laten op papier zetten en dit kan dienen als bewijs als er klachten zijn ! ::) :-\

Groeten Peter ;)

ceuleer

Ik word mottig van sommige reacties.
Een beetje mooie woorden op dit forum schrijven en alle problemen zijn ineens opgelost. ???
Van die volgnummer is in oktober niks gezegd, het was een klein probleempje dat snel opgelost zou worden, er is mij NOOIT gezegd dat ik 3 maand zou moeten wachten, dan mocht hij direct de decoder eruit halen en mijn geld terug geven, het is tenslotte meer dan 100 euro voor de decoder met luidspreker die nu nog niet naar behoren werken.
Op 3 maand maken ze bij BMW voor u een hele auto op bestelling met de gevraagde opties en hij kan op die tijd nog geen lichtjes in een modelloc laten branden.
Zeg dan gewoon dat je van de ESU lokprogrammer niks kent en verkoop dan geen spullen voordat ze werken.
Degenen die deze manier van verkopen met deze belabberde service ok vinden, ook goed.
Mijn mening ken je ondertussen.

evan

Hoi Gunter,

Doe misschien de moeite de handleiding even te lezen van de decoder.  Daarin staat hoe je de lichtuitgangen kan mappen in functie van je loc.  Dat gaat ook natuurlijk en dan hoef je enkel maar op jezelf te wachten.

Ik heb laatst een lok gekocht van Rocky Rail en de lichten deden het ook niet net zoals sommige Ls models locs.  Even de handleiding gelezen om de lichtfuncties aan te passen en hopla.  Het zit zo dat er meerdere locs zijn die meer dan 2 lichten hebben voor en achteraan.  Vb aparte sluitlichten, binnenverlichting etc.  Hierdoor is een extra instelling nodig natuurlijk.

Ik ga hst niet per se verdedigen, maar weet dat de man de winkel alleen doet en dus ook de technische dienst en er zijn veel herstellingen, maar als iedereen voor het minste probleempje een loc binnenbrengt terwijl dit in de handleiding staat, loopt de stapel snel op en wordt het veel werk bovenop het runnen van een schaarse modeltreinwinkel.  Bovendien moeten mensen die echt een probleem hebben met een artikel nog langer wachten. 

Wil je hulp met je decoder, kan je eventueel apart een draadje apart openen en je vraag delen en kunnen we je verder helpen.

Succes!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ceuleer

Awel, ik heb zopas een lokprogrammer gekocht, ik ga zelf wat experimenteren met de decoder, doe ik hem naar de kloten, so what, nu werkt hij toch ook niet.
Die lokprogrammer had Verhaegen mij gisteren ook kunnen verkopen als hij wat meer moeite gedaan had om de loc klaar te krijgen, nu heeft een ander er iets aan verdient.  ;D
Die 100 euro kan me gestolen worden, maar als je iets koopt zou het naar behoren moeten werken, en als dat niet het geval is, moet je dat niet tussen de lijst van herstellingen plaatsen, dan geef je iets dat wel werkt of neem je het onderdeel terug. Er is toch zoiets als de "bescherming van de klant bij miskoop" en dan bedoel ik niet "de klant is koning".
De vaste klanten zullen er waarschijnlijk wel meer geholpen worden, hij heeft de mogelijkheid laten liggen om er een klant bij te krijgen.
Alvast bedankt voor de aanbieding als ik hulp nodig heb met het programmeren.

Grz,
Gunter