Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Draaischijfje in HOe

Gestart door Binco, 07 januari 2014, 23:15:24 PM

Binco

Vorige week kwam een bevriend modelspoorder naar mij en vroeg me of ik geen merk kende die een kleine draaischijf in HOe in hun gamma hadden.
Van het één kwam het ander en ik stelde voor om er één voor hem te bouwen. Hij is namelijk zelf een zeer goede modelbouwer en wou graag eens iets terug doen voor hetgeen waarmee hij mij al heeft geholpen.  De draaischijf komt op het emplacement van een houtzagerij te liggen. Verdere aankleding volgt nog wanneer alles op zijn plaats komt te liggen. Zo worden de randen van de ijzeren plaat die tussen de rails ligt nog wat gecamoufleerd met zand(rotzooi) om een geheel te vormen met de omgeving.




evan

Knappe patinne Stephen! Misschien kan je met een naald of fijne soldeerboutpunt imitatie van nagels of boutgaten nabootsen voor extra detail.

Knap werk ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Het houtwerk heeft inderdaad een mooie tint !  Knap gedaan.
Hou je maar niet in, en bouw maar verder  ;)
je bent goed bezig !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76


Kautenbach

mooi houtwerk, knap hoor, die makker van je zal er erg blij mee zijn ;)

Binco

Bedankt allemaal!  ;)

Citaat van: evan op 07 januari 2014, 23:35:29 PM
Misschien kan je met een naald of fijne soldeerboutpunt imitatie van nagels of boutgaten nabootsen

Je bedoelt dan in het hout?
Kan ik zeker nog eens bekijken!
Met de soldeerbout is ideaal, het hout verbrandt een beetje waardoor de gaatjes zwart zien, bespaart me weeral een wash.
Helaas heeft mijn soldeerboutpunt de vorm van een platte schroevendraaier ...
Wordt aan gewerkt!  ;)

GVL

Stephen, je kan ook met een naald een gaatje maken dat je met een fijne zwarte stift aanstipt.
Ik neem aan dat die staalplaat tussen de rails niet uit 1 stuk gemaakt was.  Je zou nog de naden tussen de verschillende platen kunnen nabootsen.
Groeten.

vyncky

Stephen,

Mooi gedaan!
Je houtwerk vindt ik echt geslaagd!
Hoe heb je dit gedaan?

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Binco

Citaat van: GVL op 08 januari 2014, 15:51:10 PM
Ik neem aan dat die staalplaat tussen de rails niet uit 1 stuk gemaakt was.  Je zou nog de naden tussen de verschillende platen kunnen nabootsen.
Groeten.
Ik zou eerst willen zien wat de afwerking met het zand en rotzooi tussen de sporen (en dus op de plaat) gaat geven. Als de plaat er nog veel doorkomt dan zullen naden er zeker nog op worden aangebracht! Een terechte opmerking van je, Gino  ;)

Citaat van: vyncky op 08 januari 2014, 16:21:19 PM
Je houtwerk vindt ik echt geslaagd!
Hoe heb je dit gedaan?

Het hout zelf zijn ordinaire koffie roerstokjes die ik eerst wat verkr*cht heb met een scalpel en stalen borstel (steeds in de lengte er over gaan!) om wat meer nerven er in te krijgen. Zo'n stokjes zijn namelijk goed glad geschuurd!
Eerst een wash met zwart, en vervolgens een drybrush met lichtgrijs en ivoor (dit zijn zachtere tinten dan wit!).
In de omgeving van ijzer werd er met een dun penseel een 'lokale' wash gedaan met flat brown.
Ik gebruik de verf van Vallejo maar het merk maakt hier uiteraard niets uit!  ;)

Ik hoop dat dit wat duidelijk is!

vyncky

Bedankt voor de tip stephen!

Ik dacht dat er enkel kunststoffen roerdertjes waren voor de koffie  :P
Weer wat bijgeleerd :D!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

jean-luc

Heel mooi gedaan.
Hoe zal de stroom aan de sporen geleverd worden?

Cord

Leuk draadje; ga ik volgen.
Ik heb er zelf een tijd geleden ook een gemaakt.


Maar dit is eigenlijk geen draaischijf omdat-ie werkt op een servomotor maakt-ie alleen aansluiting op het dwarse spoor.
Succes!

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Binco

Citaat van: jean-luc op 22 januari 2014, 19:43:53 PM
Heel mooi gedaan.
Hoe zal de stroom aan de sporen geleverd worden?

Dit is een wagondraaischijf, er worden dus enkel wagons opgeduwd,gedraaid (90° of 180°) en terug af gereden.
Maw, er is geen stroomvoorziening!  ;D

OlivierV

Precies geen lelijk draaischijfje dat je daar hebt kameraad ingenieur in wording!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan