Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

lokje doet vreemd Märklin 34401 (140 332-8)

Gestart door GTTtommy, 06 januari 2014, 12:36:14 PM

GTTtommy

hallo,
ik zit met een lokje dat vreemd gaat,
ik heb deze 2dehands gekocht voor een prikje, nog in perfecte staat (buiten de elektronica) dit wist ik ::)
het is een Delta decoder?? :-X
het is in iedergeval met 7 draden en een krimpkous over de decoder

De lok heeft de volgende "rare" eigenschappen:   als de (gloei)lampjes eruit zijn, rijd de lok prima
steek ik het lampje aan de motorkant erin, rijd hij nog prima, (maar dit lampje gaat niet aan, in zowel het voor als achteruit rijden)
MAAR steek ik nu het lampje aan de "niet"-motorkant erin, dat lampje gaat direct branden (volle kracht) en wil ik nu de lok laten rijden, dan rijd hij pas vanaf dat ik mijn MS2 op ong 45% kracht zet(lok rijd dan ook op normale snelheid, en het lampje brand MAAR halve kracht! en dit gaat harder branden en de lok gaan ook sneller rijden  tot 100% in de 2 richtingen,

kleuren v/d decoder : grijs, geel, blauw, groen, bruin, rood en oranje

nu heb ik het volgende gevonde op internet:
Grijs: licht front
geel: licht achter
blauw: Motor rechts
groen: Motor links
Bruin: Massa
rood: rijstroom (sleper)
oranje: elektrische (+) retour licht

dit is ook zo aangesloten; buiten dat de bruine ook nog op het motorschild vastzat
(aan een vijs waar de motor mee is dichtgeschroeft),  deze heb ik ook losgehaald.

voor de rest zitten er aan elke kant (waar de motor is aangesloten) een ontstoorspoeltje
maar tussen de 2 aansluitingen zit nog wel zo'n okerkleurig druppeltje (elco? condensator? achtig iets???)

alvast bedankt
mvgr


dani

ben je zeker dat er nog de  Delta decoder in zit ?
De kleurcode van Märklin is voor de  "echte" digitale decoders dezelfde.  En een delta in krimpkous ingepakt heb ik "af fabriek" nog niet tegen gekomen bij Märklin (maar ik heb dan ook nog geen 20 jaar ervaring).    De bruine draad naar de motor die mag je laten zitten, die zorgt voor extra massa contact.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

GTTtommy

hallo,
nee, ik vermoed dat er een digitale decoder is ingestoken (aangezien de soldeerverbindingen niet zo netjes zijn  >:( )
daarom was ik de digitale kleurcode op het internet al gaan opzoeken, maar volgens die kleurcode voor Märklin digitale decoders met 7 draden is dit juist aangesloten,

mvgr

dani

misschien eens testen met een andere decoder (als je die bij de hand hebt) of even de decoder uitlezen ?

Toch ook even de bedrading van de lampjes zelf checken.  Bij oudere lokjes is het vaak zo dat de lampjes worden geschakeld naar massa, en dat hebben moderne decoders niet zo graag.  Het kan wel maar de oranje draad wordt dan niet gebruikt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

GTTtommy

hallo,
ik ga morgen langs bij iemand die al meerdere locs heeft omgebouwd,
en ook samen met mij mijn BR216 van delta naar digitaal ombouwen
mijn br111 van analoog naar digitaal,  :)
dan zullen we den 140-er ook eens onder handen nemen

mvgr