Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

CFL rijtuigen voor CFL1800

Gestart door Dirky, 05 januari 2014, 15:48:40 PM

Dirky

Welke rijtuigen had Luxemburg ten tijde van ons M2's? M.a.w. wat hang ik bijvoorbeeld achter een CFL1800?

thx

Peter

In H0 waren/zijn die rijtuigen van Roco verkrijgbaar. Zagen er hetzelfde uit als de DB Nahverkehrswagen, maar dan een andere kleurstelling
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Citaat van: Dirky op 05 januari 2014, 15:48:40 PM
Welke rijtuigen had Luxemburg ten tijde van ons M2's? M.a.w. wat hang ik bijvoorbeeld achter een CFL1800?

thx
De wegmann rijtuigen zijn een prima rijtuig achter deze loc, zijn inderdaad zoals Peter schrijft gelijkaardig aan de Duitse n-wagen/zilverlingen.

Ook in verschillende kleurtjes, groen, groen met beige en groen met iets wat meer naar het wit opgaat.

Groet,
Olivier

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rochevalien

Bij de CFL heten de rijtuigen "Wegmann" .Ze hebben gereden in het groen en in een 2 kleurige livrei .Voor de cfl 1800 moeten je die met het oude logo hebben.

D_Loc

Citaat van: Rochevalien op 05 januari 2014, 16:08:50 PM
Bij de CFL heten de rijtuigen "Wegmann" .Ze hebben gereden in het groen en in een 2 kleurige livrei .Voor de cfl 1800 moeten je die met het oude logo hebben.
Mag ook het nieuwe logo zijn als je midden jaren 90 rijdt, in 1995 maakte ik dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=iU5x7ePr8uc en alle rijtuigen dragen het nieuwe logo.
Uiteraard mag je er ook M2's  achter hangen, daar hebben ze ook mee gereden in zowel rood als groen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

rovanko

Hallo Dirky,

Als het ging om de treinen tussen Luik en Luxemburg via de belangrijkste vervoersader de  z.g. Luxemburgse  "Noordlijn" reden de CFL 1800'en op het volledige traject veelal met Belgisch getrokken materieel M2 zowel groen en later bordeaux (Märklin). De treinstam bestond dan meestal uit vier rijtuigen soms bordeaux en groen doorelkaar.

Dagelijks reed er ook een trein tussen Bazel en Nederland via de Luxemburgse Noordlijn die zeer bont kon zijn samengesteld. In ieder geval reden er een Zwitsers groen AB rijtuig en meestal ook een groene Zwitserse B (maar een van die twee genoemde rijtuigen kon regelmatig  ook wel een Italiaans rijtuig zijn (Roco) . Meestal reed ook een Zwitsers bagagerijtuig (LSM of Jouef!) mee en minstens één 2e klas  CFL-"Wegmann" rijtuig (Lima, Roco). In de laatste jaren van haar bestaan was die trein veelal samengesteld uit een CFL-"Wegmann" 2e klasse, de groene Zwitserse AB en B en een Frans corailrijtuig 2e klasse met bagageafdeling (Roco). Variatie genoeg dus.

Ook interessant was de "ArdennenExpress" in de weekeinden vanuit Nederland via Luik tot Luxemburg. Die treinstam bestond uit minstens vier blauw/gele Nederlandse ICR-rijtuigen (LSM), een blauw/geel fietsenrijtuig plan E van de NS  (Artitec) of een witte dan wel oranje Belgische bagagewagen (LSM) voor dat doel van rijwielstickers voorzien  en een blauw NS-rijtuig waarin je "iets kon eten", het woord buffetwagen paste daar wel bij maar restauratiewgen lijkt mij daarvoor een maatje te groot. Vroeger was dat ook wel eens een geel/blauw NS buffetrijtuig (een daartoe omgebouwd na-oorlogs Duits 26.4m rijtuig) 

Wat ook specifiek voor de Noordlijn was waren de dubbelbespanningen (veelmaals één NMBS-loc en één CFL-1800) voor zowel goederen- als ook reizigerstreinen. Dat gebeurde bijvoorbeeld als de de Belgische dieselloc geen verwarmingsinstallatie aan boord had. Die werd dan door het Luxemburgse "zusje" geleverd. Bij goederentreinen was de noodzaak van dubbelbespanning meestal hoogst wenselijk vanwege de relatief steile hellingen van het Luxemburgse tracé waar één zesassige dieselloc niet tegenop kon.

Op de route van Luxemburg naar Trier (D) reden de CFL 1800'en ook met treinstammen die meestal uit drie à vier CFL-Wegmann rijtuigen bestonden zowel groen en later tweekleurig. Maar ook een drietal DB "Silberlinge als treinstam kwam voor.   

Gegroet,

Rob

 

mark7758

Kleine correctie Rob.
Een dubbeltractie met NMBS 55 en een CFL 1800 is maar 5 keer voor gekomen zover we weten.
2 keer als toeval in de jaren 90.
2 keer als proef voor onze afscheidrit.
En natuurlijk onze afscheidsrit van de ardennen expres.

Mocht je toch foto's hebben van dat dit vaker voorkwam dan zie we dat graag tegemoet.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Sicco

#7
@ Mark je doelt op de Ardennenexpress specifiek denk ik? In de goederendienst is het weldegelijk wel eens gebeurd. Zo ken ik foto's van 1800+55 en 1800+2x55 voor de Alsdorf-cokestrein

Verder hebben de oude blauw-gele restauratierijtuigen van NS nooit in de Ardennen-expressen gereden. Toen de Buffetrijtuigen werden opgenomen in deze trein waren die al verdwenen.

Hier een plaatje van zo'n rit waar Mark op doelt: http://www.flickr.com/photos/41266938@N07/4106975248/ Het zichtbare Beneluxrijtuig was eveneens een grote uitzondering

D_Loc

Ik meen ook wel eens autoslaaptreinen te hebben gezien met een treinschakeling van een blauwe 55 en een CFL 1800 (ik heb het nu over de jaren 80).
[off topic]Ik heb ook één keer een autoslaaptrein gezien met een blauwe 55 en een 1600 maar dat is echt zeldzaam[/offtopic]

Inmiddels op Flickr ook wat voorbeelden gevonden hiervan:
http://www.flickr.com/photos/29544947@N08/3974077747/
http://www.flickr.com/photos/29544947@N08/3974078031/
http://www.flickr.com/photos/29544947@N08/3974843708/
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Ik bedoel de normale IC treinen. (Dus M4 of M2 of I16/10)
Daar kwam je zelden een dubbeltractie tegen van BLAUWE 55 met een CFL 1800.
Voor de TAC kwamen ze wel meer voor. Maar dat kwam omdat de Blauwe 55er het gewoon niet alleen red. Voor de ardennenexpress is het maar 5 keer voorgekomen.
In de goederendienst kwam het ook vaker voor.

Maar Blauwe 55er en CFL 1800 samen voor een normale reizigerstrein is gewoon zeldzaam. Een CFL 1600 en blauwe 55er zijn nog zeldzamer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rovanko

Hallo Mark,

Ik reageer met mijn verontschuldigingen wat laat op jouw laatste bijdrage. Ik ben het overigens met de inhoud van jouw reactie eens en zo had ik ook mijn eerdere bijdrage bedoeld. Uiteraard reden de gewone (korte) Belgische treinstammen tussen Luik en Luxemburg-Stad slechts met één locomotief. Méér was écht niet nodig.  Het was meestal een Luxemburgse 1800. Ik denk dat dat de deal) was bij de gezamenlijke exploitatie van de treinen tussen beide landen. Dat is dus net zoiets als de exploitatie van de Beneluxtreinen. 

Andere treinen - zeker als die soms fiks lang waren - hadden op het Belgisch-Luxemburgse traject wel degelijk extra trekkracht nodig, en zeker als het zware grensoverschrijdende goederentreinen waren. Hoe dat tussen de NMBS en de CFL geregeld was welke maatschappij dan de extra trekkracht leverde weet ik niet, maar het is wel opvallend dat dan meestal een combinatie van een CFL 1800 met een Belgische reeks 55 voorkwam. Het kán toeval zijn, maar ik denk van niet. En hoe dat geregeld was indien drie locs voor de trein noodzakelijk waren (en ook dat heb ik zelf kunnen waarnemen) weet ik nog minder. :-\

Op de Belux-baan kan dat mooi worden nagedaan!

Hartelijk gegroet,

Rob

mark7758

Geeft niet Rob.

CFL en NMBS reden toen met gesloten beurs. Dus samen het aantal kilometers verdelen.
Kortom alles was mogelijk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.