Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf



zo een telefoon cel aan het tekenen nadat ik van een ex medewerker wat afmetingen heb gekregen .
ik teken altijd te groot zodat ik veel detail kan aan brengen maar of het te zien gaat zijn in 1/87 geen idee maar op 1/23 gaat het wel lukken denk ik

gr raf en de horen is zo te zien gepikt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de spanten op de bouw helling gezet en straks de styro er tussen




met de 25+° dat de madam hier stookt droogt alles veel vlugger dus de styro maar reeds gezet
als deze straks droog is kan ik vanavond misschien reeds schuren



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf



gister avond nog aan het schuren geweest en vandaag een laagje epoxy om alles te fixeren
de epoxy staat in warm water want het lijkt wel siroop zo dik is hij door de koude

en als het lukt straks een glasdoekje er overheen en morgen vroeg dan een tweede laag
daarna kan er plamuur overheen
ik gebruik polyester plamuur omdat epoxy plamuur na uitharden bijna niet te schuren is
het nadeel is dat ik een mal moet gaan maken want epoxy en polyester zijn geen goeie vrienden .

straks update
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://youtu.be/2GbWajFedsE

Vandaag de overweg bewaking aan een kant reeds gemonteerd
Morgen de andere kant want daar komt een gewone paal te staan daar is iets meer plaats.
Het sein is mee gekoppeld als de wissel zo staat dat het spoor bereden word .

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf













Zo de kogel door de kerk en aan de linker kant toch een helix gezet om naar een lager gelegen schaduw station te geraken .
Ik had reeds van alles uitgedacht met een lift en dergelijke maar te gecompliceerd en of te weinig plaats .
Dan aan het rekenen gegaan en tot deze oplossing gekomen .
Ik heb dus 1,20 meter breed en een 5 meter lengte om een schaduw station te maken .
Als ik dan de hoek om ga kan het zelfs nog 1 meter langer worden en heb ik nog eens 3 meter om Bv alleen treinen af te stellen of onder het station is er nog plaats voor een tweede schaduw station met dezelfde breedte en lengte als het eerste .
dus ruimte genoeg om stellen af te stellen dacht ik .
Geen paniek er komen nog steunen bijgezet maar de ruimte om in te werken is nogal klein en dus voor ik begin met de feeders aan de ring leiding vast te maken worden er nog steunen bijgezet
De hoogte tussen elk verdiep is 8 cm en dat lijkt voldoende
Een volle ring is 6 meter lang en ik moest 50 cm zakken dus qua helling zit ik redelijk goed
gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://youtu.be/lfX2ZsM7WxQ

Eerste ritje berg op met 10 bakken aan de haak .Vooral het sluitlicht geeft veel wrijving maar ja een trein zonder sluitlicht
De sporen moeten nog eens proper gemaakt worden als alles is afgewerkt want nu heeft het niet veel nut
Ook gaat dezelfde wagon op 2 plaatsen uit de sporen dat moet ook nog verholpen worden

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Vandaag eerst het RC materiaal van zondag na aan het kijken en dan de zolder op .
De eerste bak van het schaduw station staat in elkaar en de eerste sporen zijn gelegd .
Straks als het wat frisser word kan ik de omloop ring gaan maken zodat ik steeds als ik een bak heb bijgemaakt deze mee kan opschuiven en zo toch kan blijven rijden
Tot hij op zijn juiste plaats is komen te staan en als ik dan niet verder ga gaan dan word hij vast gezet.

Straks foto's nu smelt ik daar boven .

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf



Het begin en het einde is er reeds .
Hier komt nu nog 4 meter spoor tussen te zitten maar dit gaat vorderen naargelang ik rails kan aan kopen .
De ring komt hier aan vast te zitten en schuift dus steeds mee op .
Het zou kunnen dat ik verder ga de bocht om dan kan ik daar nog 4 meter lengte kwijt en als ik dan nog eens de bocht om ga dan is er voor nog 6 meter plaats .
Maar of ik dat ga halen ?????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf


Dit is dus de omloop en het uitrijden van het schaduw station.
Nu de andere kant en dan moet er nog 2,65 meter tussen gezet worden
De uitrij wissels liggen gewoon los en worden open gereden .
Nu moet ik nog zien of ik de sporen ook spanning vrij ga doen maken als stellen langere tijd stil blijven staan .
Als de andere kant ook klaar is dan kan ik met de elektronica beginnen plaatsen en testen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf








Zover ben ik reeds
Op de twee linker bakken moeten de rails nog aangesloten en vast gelegd worden
Dan moet er nog 2 meter tussen komen maar de steun latten zijn op als ook de rails en dus is het efkes wachten
Ik denk dat ik hier als het klaar is meer rails heb liggen dan menig andere treinen liefhebber
Maar er kunnen dus 14 trein stellen op afgesteld worden van 3 meter
Of heeeeel veel losse machines

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://www.youtube.com/shorts/PSgk9BjhdYc

Ok hier de uitleg.
Daar ik nog een deel esu V decoders heb liggen die ik nu niet meer gebruik en ik het zonde vind deze weg te gooien was ik aan het denken gegaan.
Wat als ik deze decoders onder de baan zou monteren en de uitgangen aan mijn zelf bouw printjes zou aan sluiten .
De v3 te koop zetten dan krijg je belachelijke prijs voorstellen.
Dus vandaag eentje getest en het filmpje is het resultaat.
Het werkt
Nu het plezante is dat je meerdere decoders in consist kunt zetten
Dan kan ik op dat lok adres daar de v3 maar 4 uitgangen heeft 20 uitgangen gaan gebruiken (beperking roco mouse)
En kan ik ongelofelijk veel gaan mixen met al die uitgangen .
Nu eerst deze aan sluiten en dan kijken wat ik kan spelen met deze 4 uitgangen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf


https://youtu.be/Ze_C2FNWg-4

Hier zie je 2 van de 6 sturingen .
De seinen en wissels worden dus door een esu lokpilot gestuurd
Deze decoder heeft 4 versterkte uitgangen en 2 niet versterkte
Daar de versterker mee op de wissel stuur print zit dacht ik dat ik deze 2 extra uitgangen kon gebruiken
Maar meten is weten en toen werd het plezant
De 4 uitgangen die schakelen met de massa
En die 2 digitale schakelen met de positief .
Dus de versterker aan passen en daarna wel te gebruiken .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf





Niet aan het schaduw station deze keer want ik zit te wachten op de diode's
Dan maar verder aan Jeroen zijn module .
Een extra spoortje gelegd zodat er 4 extra wagons kunnen staan aan de vul installatie .
Op zo een kleine bak telt elke 10 cm spoor die je kunt leggen .
Morgen elektrische testen of alles werkt want dit was een moeilijke bevalling .
Thuis bij Jeroen kan hij niet rechts om rijden op spoor twee .Omdat hij eigenlijk maar een ovaal heeft liggen met een uitwijk spoor
Als zijn module nu bij mijn bakken word aangesloten dan is er wel tegen verkeer mogelijk en word de polariteit van dat tweede spoor omgewisseld
Dus daarom zitten er die 4 relais .
En dat maakt het alleen een beetje ingewikkelder

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://youtu.be/vjvwW-1oEjo
Na het aanpakken van de rijeigenschappen kan het stelletje wel met 4 bakken rijden
Voorheen was 3 bakken de max daar dan de aangedreven wielen begonnen door te slippen .
Er zitten 3 decoders in dit stel want de tweede wagon is die waar de aandrijving in zit .
Daar zit een esu lokpilot V 5 in en in de koppen zitten esu lokpilot v2 en/of v3 in
Deze staan in consist met de v5 en zo wisselt het licht dus mee met de rij richting.
Gelukkig zijn de oudere decoders redelijk goedkoop aan te kopen

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

https://www.youtube.com/watch?v=N55Z9GFhe24&ab_channel=rafjanssens
een eerste test met de nieuwe licht module
deze word gekoppeld met de digeikeys licht sturing
de aparte moulle doet dan zijn eigen ding de 15 minuten van avond tot morgen's vroeg
nu is het een test programma dat loopt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.