Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

zo de twee de woning is klaar buiten de gordijnen en de klink op de deur
de winkel moet ook nog aangekleed worden en dan kan ik aan de volgende beginnen
gaat ook weer een uitdaging zijn want vanonder staat er melon tegen de muur


hier de twee huisjes reeds tegen elkaar en als de gordijnen hangen kunnen de lampjes der ook in

nog 4 huizen te gaan en dit stukje straat is dan klaar
dit moet het in totaal worden tot juist 1 huis voorbij de hoek

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

eens een lineup gemaakt van het tractie materiaal

eerst de stomers maar eens allemaal uitgehaald

de diesels aan de beurt

het elektrische materiaal

en deze was ik bij de betreffende lineup vergeten te plaatsen


dit is het zowat ik heb aan tractie materiaal .er zit nog veel duits mee tussen maar langzaam aan worden de tractie voertuigen meer en meer belgische

gr raf 

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

ledjes in een loc aan het zetten
daar er geen ruimte in dat ding is heb ik een oplossing moeten zoeken voor de wit/rode lampen
twee led's gingen der niet in
dus ???? van die platte leds gekocht met een 2.8 mm pinnetje aan dat mooi door de lampen houder heen kon maar als nog alleen maar wit licht
en dan de oplossing gevonden in een 402 smd led die ik langs de zijkant van de platte led heb gekleefd met SA lijm
en dit blijkt wonderbaarlijk fantastisch te werken
mooi rood licht en mooi wit licht aan de voorkant
nu nog opzoek naar smd weerstandjes want echt is die lok is geen ruimte laat staan als ik de derde lamp er nog bij ga monteren later

foto volgt

in een van de wagons was de terugstel veer van de sleephaak weg ???? en nu heb ik toch van die omschakelaars vervangen door digitale schakelaars dus joepie die veertjes passen juist en ik had er toch geen gebruik meer voor
nu opzoek naar een grote drukveer om van een wagon de derde as op de baan te drukken want die is ook weg en ?? hoe dat gekomen is heb ik dus geen idee want er rijd een magneet wagon mee met de poetser en die heeft die veer niet gevonden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

da van marklin zijn dikke leugenaars
op het schema staat dat oranje de + retour leiding is en grijs/geen de - leiding
wel das kut want het is juist anders om
oranje is - en geel/grijs is+
plezant dat je in een enge kap van een loco juist al je leds hebt gezet en aangesloten volgens marklin



maar dan alles terug maar om solderen en hopen dat de kap niet smelt want die miniledjes kun je niet in en uit de openingen blijven halen

nu werkt alles wel naar behoren en nu in de kap alles vast lijmen en dan kan de loco terug dicht
en is er weer eentje klaar om op de baan zijn rondjes te draaien
alleen moet ik nog matte vernis halen want nu blinkt ze als een spiegel en das niet mooi
de bovenste lamp wacht ik nog eventjes want dat is geen sinecure om dit te gaan doen
ik denk dat ik eerst een malletje ga maken van zo een lamp dan heb ik steeds een reserve als het moest mislukken

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

lampjes in een loc gezet
de witte zijn nog wat overdreven maar ik ga nog een weerstand bij zetten dan hoop ik dat het beter is

nu nog alles aan sluiten en klaar
tijd voor een filmpje
https://www.facebook.com/video.php?v=913679358684214

nu nog 1 stel rode aan de andere kant er in en klaar dan kan deze voorlopig de tgv vervangen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo en nu na het inbouwen ook een beetje rijden met deze diesel
hij loopt nog niet zoals het moet maar wat verwacht je nu ook van dit oudje

https://www.youtube.com/watch?v=6N0TQcGwfx4&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=X1nsx2lKPyc&feature=youtu.be

de electrische lok is voor seffens

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo het probleem deze nacht opgelost en deze mogen uitgevoerd en het blijkt toch nog te werken ook nog
die diode's vergeet het maar die brachten geen oplossing
ergens moet de fout toch in de motor zitten want er komen op de scoop (oud ding maar ach het werkt)te zien wisselspanning op de draden die naar de led's gaan
soms niet altijd dus daarom flikkeren de ledjes
na een nacht er over te slaap denken opeens "eureka " en inderdaad de  bedachte oplossing werkte en nog voortreffelijk ook
dus filmpje er over gemaakt en je ziet echt een grote verbetering
https://www.youtube.com/watch?v=iaUJHvTHYs4&feature=youtu.be
slechte opname maar dat komt door de tl verlichting de camera word daar zot van

gr raf die weer tevreden is met de oplossing
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hoi

weer haast een spiraal winding klaar .
tja het duurt wat langer omdat ik steeds van de zolder naar de kelder moet om de triplex te kunnen zagen
blijf ik slank van (echt nie)
nog kurk leggen op die ik gisteren gedaan heb en dan de rails van draden voorzien om te kunnen test rijden
en nu heb ik een goeie voorraad ronde rails zit ik haast door de rechte heen
dus het net weer beginnen afschuimen of de kollega hier op het forum een mail doen
en halve heb ik ook nodig en daar ben ik ook doorheen
door slijpen kan maar die ik liever niet want ik kom zowiezo rails te kort
foto straks
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

sporen op proef gelegd en morgen soldeer dag om de draadjes aan de betreffende sporen te solderen
gelukkig heb ik genoeg draad om bij de spiraal met kleur code te kunnen werken
roze is stopstrook
roze groen inrij strook
grijs zwart massa
groen zwart detectie signaal

en dit moet zo een 50 keer en meer gedaan worden

eens zien of ik de inrijstrook mee kan nemen in de pwm sturing van het signaal
dan zit ik met minder potentiaal verschillen
want hoe dit gaat gaan weet ik dus nog niet
met transistoren vroeger was dat geen probleem maar nu met die fed sturingen ????
iemand een idee wat dat gaat geven ?? en als er een probleem is hoe op te lossen

alles zit op dezelfde trafo en gelijkgericht
allemaal de zelfde spanning (12 volt)
de fed's zijn pwm gestuurd dus eigenlijk is er geen voltage verschil buiten dat als een signaal op stop staat dan is er 0 volt op de stop strook

als er een trein vertrekt dan komt hij op de volgende inloopstrook die wel 12 volt kan hebben maar dan vol gas dus 12 volt zonder pwm
terwijl de trein nog aan het optrekken is met BV 40% pwm sturing
als de sleper dan van de 40% naar de 100% gaat wat gebeurt er dan
ik hoor het wel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik zie iets hoger een decoder, dus digitaal
en nu heb je het over 12V en pwm en fets
Twee systemen in één baan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

nee gerolf dat is GEEN decoder maar een electronische omschakelaar
die vervangt de marklin schakelwals
dus nee een  systeem maar

het probleem heb ik dus nog niet ondervonden want ik heb nu nog maar steeds met  fed op een test baantje rond gereden
optrekken af remmen en pendelen testen en dat lukt nu allemaal goed zonder problemen

maar nu begin ik aan de signalen voor de klim spiraal en dus kwam ik op deze gedachten dat ik dus eigenlijk twee potentialen heb waar de sleper overheen gaat
in het slechtste geval zit de eerste pwm op 100 % en de tweede juist op 0 % en bij een transistor was dat vroeger geen probleem
maar wat gaat die fed doen ???
zou ik een diode moeten gaan zetten in sper richting eventueel
want de optrek module gaat altijd langzamer zijn dan de inloop sporen
op het ogenblik weet ik het effe niet

de fed word uit de pic gestuurd via een optocouple dus de pic loopt normaal gezien geen schade op

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ah OK - herkenbaar probleem. Op zich kan een FET (de T is van transistor) dat wel baas.
Misschien moet je nog een diode in sper er overheen plaatsen, maar soms zit die al in de FET ingebouwd

Over de "willekeurige" PWM bij blok-overgangen (optellen indien in tegenfase):
Ik heb dat opgelost door alle snelheid-eindtrappen via een centrale klok aan te sturen
Al mijn eindtrappen zijn dus tegelijk "laag" en tegelijk "hoog" bij dezelfde snelheid
Indien er een ongelijk PWM signaal is, zal de loc reageren op de "snelste" regelaar
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hallo gerolf

dat is ook een oplossing maar hoe ik dat moet gaan doen ????
er komen ongeveer een 100 tal regelaars met eind trappen onder de baan te zitten
met idem zoveel pic processoren .hoe kan ik al deze processoren in faze krijgen is mij een raadsel
ik zou het programma zo kunnen aan passen dat er naar een poort gekeken word om de laag doorgang te detecteren van die klok maar bij 50% van de processoren heb ik gewoonweg geen mogelijkheid want ik heb geen pootje meer over
dat de loc dan reageerd op de hoogste stand van de pwm is geen probleem want ik hoop de loc dan zover te hebben dat hij haast onmerkbaar nog versnelt .als hij reeds een 50 cm gereden heeft is hij al wat op snelheid om zo te zeggen en dan overgaan op de pwm van de rondlopende baan gaat dan geen zichtbaar probleem op leveren.
de wissels na het signaal worden steeds mee gekoppeld met het signaal dat dan op groen staat
de wissel straat heeft zelf een fet die mee gestuurd word door een extra opto couple aan de station's signalen
zo blijven de eind trappen gescheiden en brand er nooit een pic op
de fet is steek baar en kan zo vervangen worden .
dus een diode mee opnemen in de kabel naar de rails zou dit moeten oplossen
goed gaan we dus mee beginnen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 27 maart 2015, 09:39:54 AMbij 50% van de processoren heb ik gewoonweg geen mogelijkheid want ik heb geen pootje meer over

Andere controller dan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

ja das ook een mogelijkheid
maar ik heb haast alle controllers binnen dus ??? das een kostelijke affaire
als het met die diode gaat lukken hoef ik dus niets te veranderen aan de opzet
de 12f628 is de kleinste die ik heb en die heeft dus het probleem dat er 1 pootje te kort is
ik kom er zowiezo eentje tekort maar ik foefel wat met de software en dan kan ik toch een bezet meldings en rij led aan sluiten
"tijdens rijden knippert hij "dus goed zicht baar
de spiraal aangesloten vandaag en hopelijk vandaag nog kurk leggen
de spiraal rijd perfect en als het nu nog lukt om tegen 1 april alles vast te zetten met de ringleiding ook nog aan te brengen dan sluiten we dit seizoen weer mooi af tot eind september
en dan word het printjes solderen tegen de sterren op en ik hoop dan dat ik de sturingen tegen die tijd op punt heb staan 
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.