Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

vandaag de portaal masten aan het maken voor de tgv lijn
de belgische zijn natuurlijk niet dezelfde als overal anders mijn gedacht
maar het gaat goed komen
nu opzoek naar die isolatoren want ik heb er ooit eens gekocht maar waar liggen ze weer
gr raf en foto komt straks
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#706
weet er iemand of dat H profiel waar die kabel aan hangt bovenop de paal of er langs hangt



gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Er boven op met 2 L-profieltjes vastgezet op de flenzen van de mast.

Evan zal het wel verbeteren als ik het verkeerd gezien heb  ;) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

#708
dus als ik het goed begrijp

aan de spoorkant en aan de berm kant komen 2 L profielen en daar staat de H dan op zijn kant boven op
de L staat nu onderste boven maar zo moet ze der dus opkomen zodat het oppervlak iets groter word om de H vast te bauten
die H staat ook weer op zijn kant als ik het goed heb
dus nu L profiel halen en H profiel phfffffffffffff dat gaat gepriegel worden mijn gedacht


en als je dan deze kop beziet dan is die weer anders dan die ik daarvoor gepost heb
hier zit er een vierkante balk bovenop en de bovenste uithouder is een H profiel
maar dit zou een franse mast zijn want de belgische hebben die stroomdraad die mee loopt aan de buitenkant van de masten zitten denk ik

kan er nu eens niet een eenheids bovenleidings mast bestaan voor elk soort spoor
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Je hebt het goed, denk ik.
Als ik morgen tijd heb, maak ik een schets en zet die hier wel neer.

Voor de bovenleiding masten worden de meeste systemen geprefabriceerd en vastgezet door klemming. Dit om een zo flexibel mogelijk systeem te hebben, maar ook om te vermijden dat er op de werf moet geboord worden en er dus geen corrosiebescherming meer is in de boorgaten.

Misschien even Evan contacteren via PM.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Hallo Frans
zelf maak ik ook soms wel eens poorten en hekwerk in galvaniseerd materiaal en dan wil je inderdaad niet meer boren in dit geconserveerde spul
de TGV lijn die er bij ligt zit vooraan op de baan dus ik heb zeker stevige masten nodig want daar gaat veel voorbij gelopen worden
ik zie ook dat er sommige masten een staaf hebben om ze te spannen zodat er minder zijdelingse spanning op komt te staan.
dit gaat allemaal plezant worden om te maken want daar beleef ik het meeste plezier aan

ik zal evan eventjes een pm doen

gr raf en bedankt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

dju de silicone wil niet uitharden om de isolatoren te maken
ik denk dat hij een beetje te oud geworden is
dus we zitten bij deze vast en kunnen geen meter verder
ik kan wel beginnen met gaten te boren daar waar de palen moeten komen
deze staan wel veel dichter bij elkaar dan op de gewone lijnen
vooral in de bochten gaat het plezant worden want daar gaan der dus veel komen te staan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Raf, ga je met de panto tegen de draad rijden?
Indien niet, zou ik de palen toch wat verder uit mekaar zetten.
Modelspoor is een compromis...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

hallo luc
nee ik ga der juist 1 mm  onder bliven
ik zal een foto maken dan kun je zien hoe ze staan
ik denk dat ze nu zo een 10 cm uit elkaar staan
maar zo kom ik wel mooi de bocht rond
enig probleem is de muur want daar heb ik niet echt een oplossing voor
als ik de stroomdraad aan de uithouder langs buiten laat lopen dan kom ik bij de muur in de problemen
dan dan de draad aan de kant van de helling nogal dicht langs de bodem gaat lopen
te zien op de foto seffens

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Raf,

Beide fotos zijn Belgische bovenleiding construncties maar van een verschillende type.  De eerste foto is R1 bovenleiding en dus 25 kV.  De tweede bovenleiding is R3 bovenleiding en 3kV.

Meestal staan de kleine consoles met de langsfeeder boven de constructies, maar bij de eerste foto sta je op een brug voor de foto.  Dat wil zeggen dat de vrije hoogte dus beperkt is en de console lager moet staan.  Om de isolatie afstand te bewaren plaatst men de console met langsfeeder dan naar buiten toe.

Die isolatieafstand is bij R1 bvl van belang daar het potentiaalverscil 50kV is.

De gebruikte consoles zijn een ijzeren upn profiel of een alu box profiel geklemd met l profielen en u beigel op de paal.

Een tip om de types bovenleidig uit elkaar te houden: de isolatoren van R1 bovenleiding zijn groter en langer en staan aan de scharnierende constructies tegen de paal.  Bij R3 bvl zitten de isolatoren aan de zijwaartse bevestiging van de richtstangen en aan de ophanging van de hoofddraagkabel.

Succes en stel gerust vragen.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

even effe terug lezen ga ik direct doen

hier de foto's en het probleem zie je bij de eerste foto wat ik ga krijgen

als ik dus de feader kabel langs buiten hou (R1) dan kom ik in de problemen met de andere treinen op de baan .
de feader zou dan gevaarlijk dicht tegen de voorbij rijdende treinen komen dus ik kan alleen maar het type R3 als uitvoering nemen
maar neem ik R3 dan moet ik de bovenste stang vervangen door een I profiel en dat heb ik dus nu net niet liggen

maar kan dan die TGV op die baan rijden

Luc ik heb op een trein lengte 7 palen staan en ik weet niet of dit teveel is
er kunnen der natuurlijk altijd enige tussen uit maar het maken is geen probleem



groeten en reeds bedankt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Raf,

Als je de paal zo hoog als je testvoorbeeld maakt kan je eventueel de console naar binnendraaien... 

De TGV kan gerust onder de R3 rijden met een max van 160 tot 200 km/h.

De onderlinge afstand tussen de palen is op een hsl kleiner dan de conventionele lijnen.  In je model zou je een 30 tot 40 cm kunnen hanteren.  In de bochten zullen ze natuurlijk korter bij elkaar staan.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

ok de R3 maar ik heb nog een paal gevonden en das een mix van de R1 en de R3


dat zou dus de R2 kunnen zijn

dan hoef ik de stangen die ik nu heb gebruikt niet te vervangen door een I profiel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

#718
Raf,

Jouw R2 dan want R2 bestaat niet ;D

De foto die je toont is niet in Belgie trouwens.  Kijk maar naar de seinen. ;)  Ik schat Luxemburg of Frankrijk???

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

ha ok ja ik had niet naar de seinen gekeken want ik was op zoek naar masten LOL

dus ik moet die bovenste bevestiging gaan vervangen door een I profiel
en zo R3 masten zetten
de ju das veul werk en ik denk met 3 masten op 1 trein lengte toe te komen
dus daar bespaar ik dan weer een beetje op

nu opzoek hoe die draden de tunnel in gaan want das ook om gek van te worden
het tweede station word antwerpen centraal ongeveer bij benadering pekan
dus ik denk dat het vooraan de tunnel een betonnen recht hoek gaat zijn
en dan ga ik onder door met beton tot ik aan de stop plaats kom waar een deel van antwerpen word gemaakt met de verlichting in de zuilen want die vind ik wel mooi

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.