Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

hoikes
voor deel 49€ tegenover 93€ das geen voordeel meer da krijgt een andere naam
maar soit het rail probleem.

de lok bleef ontsporen tot ik er haast knetter van werd
een rechte rail en midden in die 90 cm ontspoort de lok dus ??????
camera er bij en filmen die handel want er moest iets zijn wat niet goed is.
Tja en dan kun je dat langzaam afspelen en dan zie je wat er gebeurt.
er zat een zeer kleine deuk in de rail op die plaats.
zo zag je het niet maar als je der een breekmesje op zette dan zag je dat er licht onder door schijnt.
zo miniem blutsje en daar om ontspoort die loc op die plaats.
onder de rail een spalkje geklopt tot de rail terug recht was en dan proef rijden tot ik er zeker van was dat hij niet meer ontspoord
dat probleem was dus opgelost.
andere loco's terug proef laten rijden en geen problemen .
dan een andere van het schap genomen en deze alleen zijn rondje laten rijden ????
midden in een bocht smak plat langs de rails ,gewoon omgekukkelt????
na het passen op een los stukje rail blijken de wielen te ver uit elkaar te staan.
er zat nul komma nul speling op de assen .
deze nu helemaal uit elkaar gehaald en de wielen met een klemmetje(zo een speciaal wielen richt ding) iets dichter tegen elkaar gezet.
nu is er iets speling en das voor morgen om te testen.
dan nog een roco loc met hetzelfde probleem en aldaar ook de wielen dichter tegen elkaar gezet.
dus morgen twee loco's testen en hopelijk lopen deze nu mooi hun rondjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Wat heb jij toch veel problemen met die loks! (sommige toch)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

tja wat wil je
ik rij op 3 rail ook twee rail en dan moeten er loco's aangepast worden omdat er nu eens geen enkel fabrikant een bepaalde standaard van wielen aan houd.
er is een standaard hoor en ze hebben er allemaal eentje.
plus de loco's hebben een 30 tal jaren stil gestaan en dat is dus ook niet ideaal .
ook niet voor de sporen en wissels en dergelijke.
die zijn allemaal een beetje stijf geworden van de ouderdom.
en dat begint nu allemaal terug in gebruik genomen te worden.
en ja dan loopt het allemaal een beetje stroef wat had je gedacht.
maar het komt goed eens dat alles terug gelopen heeft.
zo schakelen de rangeer loc's reeds bij 80 KMH om dus daar moeten nieuwe veertjes op de schakel mechaniekjes en laten ze die voor deze versie die ik heb nu juist niet op voorraad hebben.
de loc binnen geven voor herstelling ???nooit van mijn leven doe ik nog een loc binnen voor herstelling of ze moet daar direct gebeuren als ik er bij ben.
ik ben er al eens eentje kwijt geraakt die ik binnen had gedaan
het was er nog eentje van mijn grootvader en die was nu toch niet meer te vinden zekers.
als compensatie mocht ik een nieuwe loc uit de winkel kiezen ?????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#288
hoikes

vandaag twee post paketten aangekomen
eentje van jan met twee wagons "oostende kaai"en een grote doos met rails voor de tgv.
dit traject kan nu verder uitgebouwd worden (ik heb nog tot einde maand )en dan heb ik terug een flex rail om de 3 rail verder uit te bouwen .
zo kom ik van die wissels vanaf .
de twee loco's die ik gisteren onderhanden heb genomen lopen nu weer mooi door de bochten en wissel straten.
er zijn loco's bij van 35 jaar die zelfs nog nooit meer dan 5 meter gelopen hebben in die jaren.
alles moet dus terug gesmeerd worden en gerodeerd om zo te zeggen.
de betreffende 2C1 was een primax loc die voor AC was uitgerust maar de afstand van de wielen was toch niet optimaal.
als je op een proef ovaaltje loopt dan kan der niet veel verkeerd lopen maar wisselstraten en dergelijke is een ander paar mouwen
maar het is opgelost en vanavond de twee rangeer loco's eens bekijken.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Dat os goed nieuws! Dat je er nog veel mag mee rijden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

Ja bedankt maar nu eerst met de stokjes bezig.
als het goed is dan komt er vandaag weer 3³m en moet ik die tegen morgen weer verwerkt hebben.
zo gaat het normaal door tot een 15³m dan heb ik de voorraad voor binnen 2 jaar weer binnen.

de TGV rails zijn eigenlijk een beetje veul
normaal is een rail 19 cm wel deze zijn iets langer dus ik ga der over hebben.
maar geen probleem ik heb er reeds een doel voor gevonden.
een test strook van maken voor zowel 2 als 3 rail
ik heb er nu eentje maar das een flex rail en die kan ik nog mooi gebruiken omdat er nog twee ladingen rechte marklin's aan komen.
ik heb nog bocht rails maar dat zijn buiten bochten en dus met die flex kan ik dan mooi de binnen bocht maken.
het komt goed ik voel het aan mijn water LOL
nu effe eten en dan weer verder met stokjes
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Met overschot van railstukjes kan je dan weer realistisch ogende stootblokken maken!

;)

raf

pfhhhhhhhh
juist een moeilijk probleem opgelost
ik had in frankrijk dus rails gekocht
bleken dat fleisheman rails te zijn in plaats van marklin rails
op ebay staat wel degelijk "Marklin 2200"dus ?????
en ik heb bij  MRAILTRAINSHOP in schoten ook 2 rail sporen besteld dus ik zou maar eventjes een 60 tal sporen hebben waar ik er maar 25 van nodig had.
gelukkig direct gebeld naar schoten en het probleem opgelost
nu komen der in de plaats 8 flex rails inplaats van die 30 twee raillers.
om nu met een 35 rails allemaal stoot blokken te maken zou wat veel van het goeie zijn geweest.
dus het komt goed amaj da was effe schrikken mijn gedacht.
kiala ik zit te wachten tot ze der zijn dan hebben we weer een 8 meter der bij liggen
nog een 50 tal meter te gaan.
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vraagje
seffens na het eten een foto maar nu reeds vragen.
ik ben nu begonnen een het depot anex bedrijven .
nu de vraag
daar de ondergrond bestaat uit allemaal aan elkaar gezette stukken triplex is dit niet mooi egaal.
en heb ik er een laaf kurk overheen gelegd.
moet ik nu onder de rails nog eens een laag kurk leggen ???of word op een industrie terrein waar de rails inhet wegdek liggen dat niet gedaan.
ik ken meer van boten dan van treinen LOL

de egger baan gaat en de fabrieken en de as put bedienen .
er loopt een spoor naar een ramp waar de egger dan de assen in de wagon kan storten
mooi dat eggertje zo te zien werken.
na x aantal keren assen te hebben gelost rijd het naar het industrie terrein waar het (sorry jean maar beter goed gestolen dan slecht bedacht)de fabrieks hal gaat binnen rijden om te lossen
ik zit met het idee te spelen om hier twee rail te leggen zodat ik de egger mee kan laten lopen op een derde rail.dus smal en normaal spoor in elkaar.
zo kan ik de egger dan een normaal spoor wagon uit de loods laten trekken en deze naar het rangeer spoor brengen  en weer nadien terug.
de egger kan ook ontkoppelen dus dat zou moeten lukken

maar dus nu wat te doen met dat service depot???

gr raf die nu aan een lekker regenboog forelletje zit te smikkelen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Onder het eten het net aan het afstruinen geweest en wat afbeeldingen gevonden.
het lijkt wel of daar nergens kiezel gebruikt word maar meer een soort van zand.
de bielzen liggen ook iets meer op de grond terwijl ze anders in de bedding kiezels liggen .
Als dit zo is dan moet ik dus opzoek naar zand om dat hier goed te krijgen.
en dan is een laag kerk genoeg om het landschap te gaan bouwen .
eerst maar eens die klein helling naar de ramp voor de egger.
de kleine diesel gaat een stevige klim moeten maken want er is niet zoveel ruimte om binnen de 3% te blijven.
ik heb maar een 50 cm en ik moet toch een cm of 6 omhoog . of zou ik met een transport band gaan werken ???
dat zou ook nog kunnen dan is het niet zo een steile klim en kan ik er een laad kade bouwen.
eens gaan rond kijken  en dan zien dat ik het nog eens kan combineren met een kolenstook centrale voor de benodigde stroom op de baan.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Dit zou het moeten gaan worden voorlopig.










er komt natuurlijk nog materiaal bij zoals verlichtings masten en dergelijke
van de hoogspannings kabine komen nog palen naar de verschillende bedrijven
een kolenbunker of die in belgië bestaan heeft moet er dan ook nog komen maar daar heb ik voorlopig geen info over.
een slakken kuil komt er ook nog en water kranen enz.
aan de rand komt er een goederen loods die weer een loskade heeft naar het door lopende spoor
daar waar de wagon staat loopt dit spoor teneinde omdat daar de egger zijn werk gaat doen.
het egger spoor loopt ook nog naar de fabriek en gaat daar dan binnen lopen terwijl het normaal spoor langs een los kade komt te liggen
het fabriek komt iets hoger te staan dan de loc loods zodat er wat relief komt in dit gedeelte
achter de locloods door komt een straat te liggen met een over weg en dan moet heel de zooi no omheind worden met van die rare beton palen en draad
dus nog werk genoeg te doen en de kraan moet ook nog eens duchtig onder handen genomen worden want die heeft stormschade
van de tweede kraan mis ik enorm veel onderdelen en of die de moeite loont van herstellen moet ik nog bekijken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Goed doorgewerkt! Nog een paar daagjes genieten van je werk?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

voor ik nu verder kan met het dicht leggen van de TGV lijn moet eerst de servo voor de wissel worden ingebouwd
de kleintjes zijn nog niet binnen dus het word een grote
het probleem is dat ik er later alleen nog maar langs onder aan geraak dus hij moet er langs onder in gezet worden als ook de stang die de wissel aan drijft.
dat betekend gaten en sleuven zagen vandaag .
straks het vervolg want ook heel de zaak moet in de pic nog afgeregeld worden.
ik ge beginnen met een zeer kleine uitslag te programmeren en deze zo keer per keer te vergroten tot de wissel juist gesteld word.

gaat een paar uur aan de laptop werken zijn maar ach als het daarna goed werkt is deze stap ook weer gedaan.
dit had ik nog graag klaar voor de zomer stop.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#298
servo zit er in en is ingesteld
een uitslag van 300 Ms is meer dan voldoende en laat de wissel tongen juist mooi aan liggen.
bij het afsluiten gaat de wissel op 50% staan maar das dus een probleem
als daarna de pic terug opstart blijft de wissel zo staan en dat geeft ongevallen als de TGV vertrekt.
nu nog eventjes in het programma de wissels tand aan passen bij begin van de opstart en dan zou het helemaal moeten werken en kan de pic op een printje gezet worden.
en dan is deze sectie ook weer volbracht en kan er test gereden worden.
straks filmpke van de werking.
deze wissel gaat NIET langzaam om omdat ik dus met de wacht tijd zit dat de trein wacht voor het volgende vertrek.
nu staat deze nog op redelijk snel omdat het nog in test modus is
na het plaatsen van de jumper gaat de wacht tijd langer worden wat meer realistische over gaat komen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Het beloofde filmpje

https://www.facebook.com/photo.php?v=719932851392200&set=vb.100001264753423&type=2&theater&notif_t=video_processed
de schakelaar bedient de sporen want ik vond dit toch veiliger dan een software relais
als nu de wissel om een of andere reden niet omgaat dan gaat zeker niet de verkeerd trein vertrekken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.